VPMD1 ja Dynastart - sähkötyöt
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 07 Marras 2003 15:44
- Paikkakunta: Helsinki
VPMD1 ja Dynastart - sähkötyöt
Auttakaapa akateemista puuvenepurjehtijaa jolla on peukalo niin keskellä kämmentä ettei näillä käsillä siirrellä kuin paperipinoja pöydän laidalta toiselle.
Meillä on purkkarissa VPMD1, dynastart ja kaksi akkua(sarjassa?), kaksi tappokytkintä, joku boschin mekaaninen kytkin(?) ja rutosti ongelmia. Kuka - firma tai yksityishenkilö - osaisi tehdä meille kytkennät siten että kone starttaa aina omasta akusta jota ladataan ensisijaisesti ja toinen/toiset akut on hupikäyttöön, vaikka kylmälaukkua varten.
Hyvät neuvot, tai mielummin osaavat kädet ovat kalliita, mutta tässä tapauksessa niistä maksaa mieluusti.
(jos joku privaatti hlö kiinnostuu niin ota yhteyttä vaikka kännyyn: 0407049841, vene on HSK:lla)
-pasi-
Meillä on purkkarissa VPMD1, dynastart ja kaksi akkua(sarjassa?), kaksi tappokytkintä, joku boschin mekaaninen kytkin(?) ja rutosti ongelmia. Kuka - firma tai yksityishenkilö - osaisi tehdä meille kytkennät siten että kone starttaa aina omasta akusta jota ladataan ensisijaisesti ja toinen/toiset akut on hupikäyttöön, vaikka kylmälaukkua varten.
Hyvät neuvot, tai mielummin osaavat kädet ovat kalliita, mutta tässä tapauksessa niistä maksaa mieluusti.
(jos joku privaatti hlö kiinnostuu niin ota yhteyttä vaikka kännyyn: 0407049841, vene on HSK:lla)
-pasi-
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Ehkä olet jo saanut apua, mutta tässä jotain. Käsittääkseni moottorissasi on 12 V sähköjärjestelmä. Jos akut on todella sarjassa niiden on oltava sitten 6 V akkuja. Todennäköisesti ne on kuitenkin 12 V ja siis rinnan, toinen on starttiakku ja toinen muuhun kulutukseen.
Hyvää tietoa saat laittamalla Googleen hakusanoiksi "huviveneiden 12 VDC sähköjärjestelmät" tämä on Raimo Saaren varsin pätevä kuvaus ko aiheesta, tai sitten "el till sjöss" joka taas on Tudor (nykyisin Exide) akkutehtaan lyhyehkö esitys po svenska.
Itse olen jonkin verran tuttujen veneistä sähköjuttuja katsellut, mutta tuo dynastart ei tosin ole tuttu, mutta sehän on vain yhdistetty startti ja laturi aparaatti, ei sen kummempi.
Hyvää tietoa saat laittamalla Googleen hakusanoiksi "huviveneiden 12 VDC sähköjärjestelmät" tämä on Raimo Saaren varsin pätevä kuvaus ko aiheesta, tai sitten "el till sjöss" joka taas on Tudor (nykyisin Exide) akkutehtaan lyhyehkö esitys po svenska.
Itse olen jonkin verran tuttujen veneistä sähköjuttuja katsellut, mutta tuo dynastart ei tosin ole tuttu, mutta sehän on vain yhdistetty startti ja laturi aparaatti, ei sen kummempi.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 07 Marras 2003 15:44
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Googlettamisesta vielä sen verran, että sivuilta "www.pearsies.btinternet.co.uk/ Manual/BerkWorkshopManual-pt09Electrics.doc" löytyy jotain sähkökuvia dynastartista (kohdat 9.20 ja 9.22). Nämä on kyllä kipinäsytytteiselle koneelle, mutta liekö dynastarttisi kuitenkin jotenkin tuollainen?
Löysin ko sivut laittamalla hakuun " dynastart 12v " sieltä löytyy varmaan muutakin mielenkiintoista.
Näin sähkömiehenä sanoisin kuvan 9.22 perusteella että
- dynastart = pyöreä mollikka kuvan alaosassa
- rele (startti/lataus) = laatikko kuvan keskellä
- akun + kytketään releen liittimeen 30/51
- virta-avain (ignition lock) antaa plussaa starttinappulalle
- starttinappulaa (push button switch) painettaessa saa releen napa 50 sähköä ja sulkee releen koskettimen välillä 30/51 - A, jolloin dynastart saa starttivirtaa
- kun kone käynnistyy antaa "ignition lamp" = latausvalo herätysvirran napaan 61 D+ josta navan DF kautta dynastartin magnetointikäämi saa virtaa
- dynastartin herättyä huolehtii rele oikeasta magnetoinnista tavallisten laturien tapaan ja kytkee sisäisesti latauksen akulle navasta 61 D+ napaan 30/51
Kuvasta nähdään, että dynastart muodostuu suurivirtaisesta starttipiiristä (lisäksi muutaman ampeerin, max 10 A ? latausvirta kulkee dynastartin oikeanpuolimmaisessa johdossa) jotka on piirretty paksulla viivalla, sekä ohuemmalla piirretyista pienempivirtaisista ohjauspiireistä.
Edellä oleva perustuu päättelyyni kuvan perusteella. Enkä voi taata tekstin täydellistä paikkansa pitävyyttä. En ole eläessäni koskaan dynastarttia vielä nähnyt, vaikka tavallisten laturi- ja starttivehkeiden parissa olen hieman askarrellut.
Löysin ko sivut laittamalla hakuun " dynastart 12v " sieltä löytyy varmaan muutakin mielenkiintoista.
Näin sähkömiehenä sanoisin kuvan 9.22 perusteella että
- dynastart = pyöreä mollikka kuvan alaosassa
- rele (startti/lataus) = laatikko kuvan keskellä
- akun + kytketään releen liittimeen 30/51
- virta-avain (ignition lock) antaa plussaa starttinappulalle
- starttinappulaa (push button switch) painettaessa saa releen napa 50 sähköä ja sulkee releen koskettimen välillä 30/51 - A, jolloin dynastart saa starttivirtaa
- kun kone käynnistyy antaa "ignition lamp" = latausvalo herätysvirran napaan 61 D+ josta navan DF kautta dynastartin magnetointikäämi saa virtaa
- dynastartin herättyä huolehtii rele oikeasta magnetoinnista tavallisten laturien tapaan ja kytkee sisäisesti latauksen akulle navasta 61 D+ napaan 30/51
Kuvasta nähdään, että dynastart muodostuu suurivirtaisesta starttipiiristä (lisäksi muutaman ampeerin, max 10 A ? latausvirta kulkee dynastartin oikeanpuolimmaisessa johdossa) jotka on piirretty paksulla viivalla, sekä ohuemmalla piirretyista pienempivirtaisista ohjauspiireistä.
Edellä oleva perustuu päättelyyni kuvan perusteella. Enkä voi taata tekstin täydellistä paikkansa pitävyyttä. En ole eläessäni koskaan dynastarttia vielä nähnyt, vaikka tavallisten laturi- ja starttivehkeiden parissa olen hieman askarrellut.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 07 Marras 2003 15:44
- Paikkakunta: Helsinki
Spede, Sonettesta tässä on puhe, eli siellä Pohjankurun telakalla talvehtii.
Olisi varmaan pitänyt keväällä pitää kovempaa ääntä ja tilata asennuspalvelut, mutta kun näytti niin kiireisiltä kaikki - ja nyt kärsitään...
Itse kaipaisin vaan yksinkertaisen "moniasentoisen" päävirtakytkimen jonka aina kääntää tarpeen mukaan ykkös- , kakkos- tai molemmille akuille.
Kyllä minä noita kuvia miellään katson ja tuo missä on "DF" ja "30/51" näyttää tutulta, kiitos Mauri niistä, mutta kerran kunnon 220V-sähköiskut saatuani, olen tullut aivan liian varovaiseksi ja KAIKKI (oli ne sitten 12,24 tai 220) sähköasennustyöt saa puolestani jäädä.
Ottaako joku kopin, ja tulee HSK:lle tekemään asennukset?
Olisi varmaan pitänyt keväällä pitää kovempaa ääntä ja tilata asennuspalvelut, mutta kun näytti niin kiireisiltä kaikki - ja nyt kärsitään...
Itse kaipaisin vaan yksinkertaisen "moniasentoisen" päävirtakytkimen jonka aina kääntää tarpeen mukaan ykkös- , kakkos- tai molemmille akuille.
Kyllä minä noita kuvia miellään katson ja tuo missä on "DF" ja "30/51" näyttää tutulta, kiitos Mauri niistä, mutta kerran kunnon 220V-sähköiskut saatuani, olen tullut aivan liian varovaiseksi ja KAIKKI (oli ne sitten 12,24 tai 220) sähköasennustyöt saa puolestani jäädä.
Ottaako joku kopin, ja tulee HSK:lle tekemään asennukset?