Olympian kytkin luistaa
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
- Paikkakunta: Porvoo
Olympian kytkin luistaa
Olympia 38KT vuodelta -43 on vaivoinamme. Ihmeteltiin viimekesänä kun ei kulje soutuvauhtia kovempaa. Epäilin potkuria vääräksi ja konetta tehottomaksi. Vene oli ensikertaa vesillä meidän käytössämme. Vene on veistetty opinnäytetyönä ja jäänyt käyttämättä lähes kokonaan, rakennettu joskus 80-luvun lopussa.
Nyt kun tein laskelmat totesin potkurin ihan oikeaksi. Kone on edelleen vanha, vuotaa vettä ja öljyä päällensä ym. mutta huomasin että kytkin luistaa ihan pirusti. Kyllä akseli pyöri kun kokeiltiin ajaa mutta ilmeisesti ei kuitenkaan niinkuin pitäisi.
Osaatteko sanoa miten tuo säädetään? Onko jossain ohjekirjaa?
Kannen alla on panta joka kiristyy kun laittaa pakin päälle. Eteenpäin vaihdettaessa kaksi kynttä painaa vaihdepakettia eteenpäin ja siinä on jonkinlainen säätö: Löysätään 8mm lukituspulttia ja kierretään akselilla kynsiä lähemmäs vaihdepakettia jotta ne painavat sitä lujempaa. Näinkö se menee? Onko jotain säätöarvoa vai laitanko järjellä ja tunteella?
Jos kyseiseen koneeseen on osia tai jopa hitsailematon lohko, olen niistä kiinnostunut. Kuin myös käyntikuntoisesta w-1 tai w-2 koneesta.
Nyt kun tein laskelmat totesin potkurin ihan oikeaksi. Kone on edelleen vanha, vuotaa vettä ja öljyä päällensä ym. mutta huomasin että kytkin luistaa ihan pirusti. Kyllä akseli pyöri kun kokeiltiin ajaa mutta ilmeisesti ei kuitenkaan niinkuin pitäisi.
Osaatteko sanoa miten tuo säädetään? Onko jossain ohjekirjaa?
Kannen alla on panta joka kiristyy kun laittaa pakin päälle. Eteenpäin vaihdettaessa kaksi kynttä painaa vaihdepakettia eteenpäin ja siinä on jonkinlainen säätö: Löysätään 8mm lukituspulttia ja kierretään akselilla kynsiä lähemmäs vaihdepakettia jotta ne painavat sitä lujempaa. Näinkö se menee? Onko jotain säätöarvoa vai laitanko järjellä ja tunteella?
Jos kyseiseen koneeseen on osia tai jopa hitsailematon lohko, olen niistä kiinnostunut. Kuin myös käyntikuntoisesta w-1 tai w-2 koneesta.
050 555 6424
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jus, just ja sen verran vaan ettei luista mutta lähtee hakkaamatta pois päältä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
- Paikkakunta: Porvoo
Niin kävi että säätö onnistui. Siitä innostuneena päätin purkaa koko koneen. Nyt se on pestyinä palasina verstaan lattialla. Runkolaakereista lähtee kiva maiskutus kun kampuraa ravistelee, täytynee koneistaa jos löytyy tekijä.
Tiivisteet saan tehtyä itse lukuunottamatta kannentiivistettä. Siinä on kuparilevyjen välissä jotain massaa. Uskaltaakohan sitä lämmittää vai sulaako tuo massa sieltä pois?
Edellinen asentaja oli käyttänyt ämpäreittäin Hylomarin tiivistetahnaa. Kannen vesiliitokset (pumppu/hana) olivat melkein ummessa. Kyllä sieltä vesi läpi kulki mutta nyt kulkee varmaan paremmin.
Oli hieno huomata miten hyvin rakenne on suunniteltu. Auton konetta ei paikallaan pura mitenkään helposti mutta tämän saa kokonaan auki niin että ainoastaan öljypohja jää veneeseen kiinni. Sama tilanne on kai kaikissa venemoottoreissa, mutta en ollut ennen tällaista purkanut.
Tiivisteet saan tehtyä itse lukuunottamatta kannentiivistettä. Siinä on kuparilevyjen välissä jotain massaa. Uskaltaakohan sitä lämmittää vai sulaako tuo massa sieltä pois?
Edellinen asentaja oli käyttänyt ämpäreittäin Hylomarin tiivistetahnaa. Kannen vesiliitokset (pumppu/hana) olivat melkein ummessa. Kyllä sieltä vesi läpi kulki mutta nyt kulkee varmaan paremmin.
Oli hieno huomata miten hyvin rakenne on suunniteltu. Auton konetta ei paikallaan pura mitenkään helposti mutta tämän saa kokonaan auki niin että ainoastaan öljypohja jää veneeseen kiinni. Sama tilanne on kai kaikissa venemoottoreissa, mutta en ollut ennen tällaista purkanut.
050 555 6424
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Mutta eikös kolmekasissa ole simmeillä säädettävät valulaakerit? Kone vaan selälleen ja pukit auki ja simmipellillä sovittelemaan paikat tiukoiksi...
Todennäköisesti kannentiivisteen välissä on asbestimassaa. Ensin oiot mahdolliset rutut ja puhdistat vesihuiomapaperilla tiivisteen ja sitten sähkölevyn päälle siksi aikaa että lievää värimuutosta tapahtuu.
Suurin osa vanhoista venemottoreista on tehty vartavasten yksinkertaisiksi rakenteeltaan ja paikallaan purettaviksi jotta joku silakanpyytäjä Kääkkäräinen Rymättylästä osaa korjata ne ihan itse..
Todennäköisesti kannentiivisteen välissä on asbestimassaa. Ensin oiot mahdolliset rutut ja puhdistat vesihuiomapaperilla tiivisteen ja sitten sähkölevyn päälle siksi aikaa että lievää värimuutosta tapahtuu.
Suurin osa vanhoista venemottoreista on tehty vartavasten yksinkertaisiksi rakenteeltaan ja paikallaan purettaviksi jotta joku silakanpyytäjä Kääkkäräinen Rymättylästä osaa korjata ne ihan itse..
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
- Paikkakunta: Porvoo
En ehtinyt vielä iroittamaan kampuraa rungosta, kurkkaan pukkien alle kunhan pääsen kotiin.
Kannentiivisteen välissä on jotain vaaleaa ja jos se on asbestia niin ei tarvitse ainakaan olla huolissaan kuumentamisesta. Sytystulppien kuparitiivisteitä olen joskus kaasulla päästänyt. Tätä ei ihan hehkuttamaan uskalla ruveta, eli tuo levyllä lämmittäminen kuullostaa hyvältä. Vaasan moottori pystyy mallin mukaan teettämään (missä?) uuden tiivisteen, hinta arviolta 60-100e.
Vesipumpun tiivisteet olivat sen verran falskanneet että vettä oli öljypohjassakin, männän ohi kai vuotanut. Onkos ne sitä läskitiivistettä? Ovat yhtenäiset, eli ei leikattu nauhasta. Voisivat olla myös hyvin rasvattua huopaa?
Kuka se oli joka päästi maailman sellaiselle mallille että mikropiiri hallitsee? Kyllä wanha rauta on kullan arvaoista kun ruvetaan huoltoa tekemään. Ei tarvita yleismittaria ja tietokoneita. Jos se pyörii se toimii.
Kannentiivisteen välissä on jotain vaaleaa ja jos se on asbestia niin ei tarvitse ainakaan olla huolissaan kuumentamisesta. Sytystulppien kuparitiivisteitä olen joskus kaasulla päästänyt. Tätä ei ihan hehkuttamaan uskalla ruveta, eli tuo levyllä lämmittäminen kuullostaa hyvältä. Vaasan moottori pystyy mallin mukaan teettämään (missä?) uuden tiivisteen, hinta arviolta 60-100e.
Vesipumpun tiivisteet olivat sen verran falskanneet että vettä oli öljypohjassakin, männän ohi kai vuotanut. Onkos ne sitä läskitiivistettä? Ovat yhtenäiset, eli ei leikattu nauhasta. Voisivat olla myös hyvin rasvattua huopaa?
Kuka se oli joka päästi maailman sellaiselle mallille että mikropiiri hallitsee? Kyllä wanha rauta on kullan arvaoista kun ruvetaan huoltoa tekemään. Ei tarvita yleismittaria ja tietokoneita. Jos se pyörii se toimii.
050 555 6424
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Joskus on oikein suoraan sanottuna v..tuttanut nuo vanhojen koneiden kansipahvien hinnat. Valmettiin olisi maksanut muistaakseni 85 € ja jos vanhaan kolmekasiin maksaa 60-100€ niin joku rahastaa ( ei se varsinainen tekijä vaan välikädet). Mutta toisaalta kerran harkitsin yhteen kaksipyttyiseen että teen itse, tarvikkeet olisivat maksaneet mummon markkoina jotakin 70 kipaletta. Aikataulun takia jouduin tilaamaan hintaan 850mk... Olisihan siinä joutunut investoimaan niin maan pirusti työkaluihinkin - kokonaista 100mk. Montako päivää tuota olisi kestänyt tehdä jos laskisi työpalkaksi vaikka 10€ käteen...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 12 Touko 2003 19:41
- Paikkakunta: Haukipudas
Olympia
Ite tein kansipahvin kuparilevystä, jonka löijasin pilleillä ja hyvä tuli.Malttia vaan aukkojen tekoon ja kun käyttää vanhaa mallina, ni hyvä tulee! Ei kannata kovin ohutta levyä käyttää, koska se ei puristu tarpeeksi, mut jo 2 mm levy pitää.