Nanni 2 45HE jäähdytysveden määrä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Silmaauki

Nanni 2 45HE jäähdytysveden määrä

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 23 Kesä 2024 13:38

Mä en näe tässä säiliön sisällä mitään min/max merkintöjä. Pitäiskö siellä olla merkit vai mihin asti jäähdytysnestettä pitäisi olla?

Qubik
Viesti:

Re: Nanni 2 45HE jäähdytysveden määrä

Viesti Kirjoittaja Qubik » 27 Kesä 2024 23:47

Onko säiliö paonekorkilla? Jos ei ole, niin se on vaan ylivuoto säiliö,eli siellä yasolla ei ole merkitystä. Silloin painekorkki onnlämmönvaihtimen päällä. Ja taso katsottaan sieltä. Normaalisti riittää, kun nestepinta näkyy
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Silmaauki

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 28 Kesä 2024 12:41

Kaipa se on painekorkki, kun se noin reilun puolen kierroksen käännöllä menee tiukkaan kiinni. Ei siis ole mitään normaaleita pitkiä kierteitä.

Entä tietääkö kukaan mikä tässä koneessa on jäähdytysnesteen määrä litroissa? Mistään ei googlella löydy tätä tietoa, eikä sitä ole käyttöohjeessakaan.

Ei tosin löydy mistään tietoa öljyn määrästäkään, mutta mittatikun perusteella sinne meni aika tarkkaan 2,5l.

Qubik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Qubik » 28 Kesä 2024 12:52

Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Qubik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Qubik » 28 Kesä 2024 12:53

Tosta pääsee pikkase eteenpäin. Jäähtärin kanssa tarkalla määtällä ei oikeesti ole merkitystä. Kaadat niin paljon kun mrnee

Silmaauki

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 28 Kesä 2024 12:58

Toi manuaali on minulla ja se on kyllä luettu. Mutta ohjeet siinä on mun mielestä puutteelliset.

Mä taidan nyt tyhjentää sen kokonaan ja huuhtelen sitä pelkällä vedellä. Täytän sitten lopuksi sen niin että nesteen pinta alkaa näkymään.

Kiitos.

Silmaauki

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 29 Kesä 2024 15:00

Taitaa olla vain n. 1l tilavuus. Olen tänään huuhdellut sitä pelkällä makealla vedellä kolme kertaa. Ts. vanhat pois, vettä noin litra tai vähän vajaa ja koneen käyttöä viitisen minuuttia (ei tyhjäkäynnillä). Vielä kolmannenkin vesihuuhtelun jälkeen ulostuleva vesi oli hyvin sameaa (likaisen vihreää). Laitoin sinne nyt vesi&jäähdytysnesteseoksen, mutta näin jälkikäteen jäin miettimään, että voisiko tuossa olla jossain reikä, josta merivesi pääsee makeavesipuolelle?

Vaihdon yhteydessä sieltä tuli myös hiekkaa ulos. Tätä en oikein ymmärrä. Mistähän tämä voisi johtua? Onko se voinut joutua meriveden kautta tuonne?

Vastaa Viestiin