Sivu 1/1
Volvo Penta
Lähetetty: 02 Kesä 2024 12:24
Kirjoittaja eetuk
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että noissa Volvo Penta -moottoreissa pakosarjassa kiertää siis koneen oma glykoli eikä merivesi suoraan? Onko noi siis jotenkin poikkeuksia muihin merimoottoreihin? Olen antanut itseni ymmärtää, että yleensä pakosarjassa kiertää merivesi.
Re: Volvo Penta
Lähetetty: 02 Kesä 2024 20:00
Kirjoittaja Qubik
Merivesikoneissa, missä on turbo, niin siellä kiertää jäähtäri. Pakosaappassa kiertää merivesi. Kaikissa Volvopenta koneissa, missä on märkä pakoputki. Myös pakosarjassa kiertää makeavesikoneissa jäähtäri. Ja se on samaa kaikissa makeavesijäähdytyksellisissä.
Re: Volvo Penta
Lähetetty: 12 Kesä 2024 00:30
Kirjoittaja MÖsteri
Samaa mieltä. Joskin kerron tähän omasta B18 bensakoneestani.. Laittelin uuden pakosarjan ja siihen päälle asiaan kuuluvan 4-haaraisen kupariputken. Piti kiertää jäähtäri siis myös pakosarjan kanavien ympäri. No, ei onnistunut, kävi nimittäin niin, että konee lämmetessä niistä pakokanavien päällä olevista liitoksista (kupariputki + o-rengas) kiehui glykolit ulos. Jouduin tekemään niin, että pakosarjaa jäähdyttää merivesi, ja varsinaista moottoria glykolikierto. Uskoisin kestävän näinkin aika monta vuotta.
Re: Volvo Penta
Lähetetty: 13 Kesä 2024 09:24
Kirjoittaja ms.venla
Mielenkiintoinen tuo b18 pakosarja tiivisteiden kiehuminen, mutta se kyllä käy hyvin järkeen. Ei varmaan ole nuo tiivisteet niin isolle lämmölle ja pakkasnesteelle. Itselläni on marinoitu Perkins t6.3543 ja siinä on pakosarja merivesijäöhdytteinen. Turboa ei ole jäähdytetty.