peräsimen kääntyily ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
NorsSteis
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Huhti 2024 15:03

peräsimen kääntyily ongelma

Viesti Kirjoittaja NorsSteis » 01 Touko 2024 11:34

Mistähän mahtaa moinen johtua? Veneellä ajettaessa kun päästää käden ruorista irti alkaa samointein ruori pyöriä ja menee ääriasentoon siihen suuntaan johon ruoria on käännetty, eikä mitenkään hitaasti pyörien vaan aika vauhdilla jopa kiihtyen. Tekee saman molempiin suuntiin ja jos peräsimen kääntää tarkasti aivan suoraan sattaa se hetken pysyä suorassa jonka jälkeen kääntyy jompaan kumpaan suuntaan ja ruori alkaa tietenkin pyöriä mukana... Vaijeri ohjauskyseessä, vene on nauticat 25

matti
Viestit: 2184
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: peräsimen kääntyily ongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 01 Touko 2024 18:52

Onko peräsimeen tehty remonttia tai onko se vioittunut?
Ainoa syy miksi tapahtuu noin on minusta liiallinen kevennys-siis peräsimen etureuna on liikaa peräsimen akselilinjan etupuolella.
Noinhan se ei saa olla, voi lähteä lapasesta.

MÖsteri
Viestit: 1238
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: peräsimen kääntyily ongelma

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02 Touko 2024 09:16

Samaa mieltä, ei sen tuommoinen pidä olla. Ei kai peräsimessä ole jotain jonkun tekemiä lisäviritelmiä?

Ja sama, ainoa syy mikä vie noin päin olisi liiallinen tasapaino/kevennys akselin etupuolella. Miten se sitten taas on saatu aikaan, ööh.

Kun vene on seuraavan kerran kuivilla, niin kannattaa katsoa.

tkk
Viestit: 73
Liittynyt: 27 Heinä 2009 13:42

Re: peräsimen kääntyily ongelma

Viesti Kirjoittaja tkk » 03 Touko 2024 19:39

Onko sattunut jotain, minkä jälkeen tuo on ilmennyt? Tuntuisi oudolta, että akselin eteen olisi ilmestynyt lisää pinta-alaa. Olisiko TAKAPUOLELTA voinut hävitä pinta-alaa? Kivelleajo tms?

matti
Viestit: 2184
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: peräsimen kääntyily ongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 07 Touko 2024 06:16

Jos peräsin on laakeroitu vain yläpäästään, niin ilmeisin syy on taipunut peräsinakseli.
Peräsin on peruutettu päin poijukettinkiä tms
Akselin taipuma ei tarvi olla suurikaan kun koko alaosa siirtyy eteenpäin, niin kevennys muuttuu liialliseksi.
Yleensä rako peräsimessä pohjaan nähden on sama, joten jos väli peräsimen takaosassa on suurempi kuin edessä, niin taipumaan on selvä.

Vastaa Viestiin