Bensaongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Tumppi_2
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Loka 2023 12:32

Bensaongelma

Viesti Kirjoittaja Tumppi_2 » 30 Loka 2023 13:40

Heipä hei foorumille.
Kirjoittelen tänne kun näkyy tekniikka keskustelu olevan hieman aktiivisempaa mitä kalastus tai vetouistelupalstoilla.

Esiintynyt.. hieman ihmeellinen kuvio koneen bensan saannissa.
Lyhykäisyydessään vene on köh köh.. 6,5m lasikuitupaatti 8o mihin asennettiin koko bensalinjasto tankkeineen uusiksi.
Vetuksen 90L tankki, sieltä 10mm lähtö, takana suodatin, normaali motonetin mikälie mercuryn quilcksilver, ihan toimivia ollut aikaisemmin.
Suodattin on pilssissä, siitä lähtö 8mm koneen omalla putkella. Kone on suizan 150, toimivaksi todettu.

Ongelmana on..
Kone vetää 4000rpm saakka hyvin, jonka jälkeen/aikana imee "Pässinmunan" linttaan ja kakoo sammuksiin kun bensa loppuu. Eli bensa ei tule tankilta suodattimelle taa noin 3,5-4m matkaa.
Tyhjäkäynnillä ja "kevyessä" plaanissa 3000rpm nurkilla toimii hyvin joskohta "pässinmuna" tai primeri on hieman luntussa. Mutta toimii nikottelematta.
Koneen käydessä hetken tyhjällä rannassa niin "homma normalisoituu" ja primeri kovenee.

Jotenkin ei haise ilmavuoto ongelmalta? Ilmavuodon kyseessä ollessa tuo sammuilisi miten millonkin vaikokö? Tankin huohottimen puhalsin jo asennusvaiheessa paineella, pitäisi olla auki. Mutta toki vanha mikä vanha.

Mistähän tuota lähtisi setvimään?
Jos kelit kestää vielä niin ajattelin:
-ohittaa tankin suoraan imuliittimeltä 20L pikkutankilla. Tämän pitäisikokö? sulkea pois tukkeutunut huohotin ja vuotava tankin litos, ja se että kyseessä ollessa noin metrin pitkä, matala ja kapea tankki missä imu on typerästi etupäässä se että veneen kulku hieman pystyssä ja keskipakoisvoima vetää bensat tankin takapäähän.

-Seuraavaksi pikkutankilla ohitetaan koko linjasto ja suoraan koneen letkuihin kiinni.

Äkkiseltään en muuta keksi vai tuleeko arvon kanssaharrastajilla jotain mieleen.
Vene ei tosiaan ole puinen mutta pö ongelmat lienee samoja olkoon veneen materiaali mitä tahansa.

matti
Viestit: 2184
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Bensaongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 30 Loka 2023 18:53

Kaveri vahas veneensä bensatankin huohottimen (parraslistan alla tiukka metalliritilä) niin tukkeeseen, ettei jaksanut kulkea. Tämähän on jo tarkastettu.
Kannattais katsoa suodattimelta banjoliitin tulopuolelta, onko jotain tiivistesilikonia tms, ovat ahtaimmat kohdat linjassa johon kokkareet tarttuvat

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bensaongelma

Viesti Kirjoittaja Qubik » 30 Loka 2023 22:00

Hiukan samanmallisen ongelman kanssa tappelin ja lopuksi vika löytyi imuputken ja tankin päällä olevan mutkan/letkukaran sisältä. Sienne oli valmistajalta jäänyt joku muovipala, mikä kykeni tukkimaan virtauksen lähes kokonaan. Porateralla uudestan kanava auki ja meno on jatkunut muutaman kesän verran. Oireet olit samat, kun sulla. Jenkkiveneiden kiinteissa tankeissa on siinä lähtömutkassa pakollinen kuulaventiili, mikä estää jotain. usemmiten se estaa jossainvaihessa kaiken nesteen liikkumisen järkevästi jokasuuntaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Tumppi_2
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Loka 2023 12:32

Re: Bensaongelma

Viesti Kirjoittaja Tumppi_2 » 31 Loka 2023 13:05

Mjaha. Tukkeutunutta huohotinta, viallista takaiskua ja vuotoja tarjolla.

Huohottimen tosiaan stekkasin päälisinpuolin, vaikutti toimivalta. Mutta lienee aika stekata tarkemmin ja uusia.
Ja voihan se olla että rakennusvaiheessa lähenyt tankista tai muualta jotain moskaa kiertämään, vaikka teipillä kovin koitettiin suojata kaikki bensaan liittyvät.

Mitään takaiskun tyyppistä tässä ei pitäisi (isi konditionaali mainittu) olla. Mutta ehkä nuo on hyvä vielä vilkasta.
Samoin silikoneja ei liitoksissa ole. Koitin kahdella klemmarilla pärjätä. Mutta nyt jos tuo tulee purettavaksi niin taidan sutasta permatexin aviaattorit lisäksi väliin.

Kiitoksia. Koitan vaikka raporteerata mitä tuolta lopulta löytyypi.

MÖsteri
Viestit: 1238
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Bensaongelma

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18 Joulu 2023 23:46

Moro,

Tää on ihan selvä juttu, ongelmasi johtuu siitä lasikuiturungosta. Vedä moottorisahalla kyljet auki ja rakenna puusta uutta tilalle. Ekana talvena vähintään pohja, että pääset turvottamaan venettäsi vappuna, kuten me kaikki muutkin normaalit (puu)veneihmiset.. :))

Ei maar, tää on niin tätä. Oot jo saanut hyviä neuvoja. Mun paatissa on 90 litran peltipönttö, ja siitä menee melko samat järjestelyt bensa keskimoottorille. Mun asennuksessa heikot paikat on ilmaus, eli ilmaletku. Se on ainakin kerran ollut reilusti tukossa jotain ihme massaa, epäilen hyönteisiä. Tosin se ei koskaan sen takia oireillut, eli jollain ihmeen keinolla se otti myös korvausilmaa.. mutta tankkaus pistoolista oli (ja on) lievästi sanoen hankalaa lämpimillä keleillä.

Sun asennuksessa kannattaisi ehkä myös tarkistaa se kumikäsipumppu, siis mikä pässinkivi sen nyt onkaan. Jos se menee lusuun, niin voiko siinä olla joku ahdistus sisällä? Kyllähän semmoisen periaatteessa pitäisi toimia, mutta.. Ja niissä kai ehkä VOI olla myös eroja. No omassani on myös, koska Volvon käynnistys helpottuu huomattavasti, kun pumppaa ensin bensat kaasuttimeen saakka. Tämäkin pässintis- pumppu menee välillä lusuun, mutta virkoaa kyllä.

Muuten tuo sun ajatus irtotankilla kokeilemisesta on hyvä. Joku esim 24 litran Hondan /vast kunnollinen tankki ehjällä letkulla on tosi hyvä. Ehkä saat joltain lainaan?

Eli:
+ Tankin tuuletus
+ Kumipumppu

(ja rungon uudelleen laudoitus..)

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Bensaongelma

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22 Joulu 2023 21:37

Olen nähnyt b20 Volvossa oman siirtopumpun korvatun sähköisellä, koska sammuttivat koneen siten, että kone polttaa kaasarin tyhjäksi ja siten bensan haju ei jää ohjaamoon. Startatessa pumppu työntää uimurikammion täyteen

Vastaa Viestiin