Moottorin kumityynyjen vaihto
Lähetetty: 19 Heinä 2023 11:12
Mielipiteitä ja ajatuksia tukikumien vaihdosta.
Kolmisenkymmentä vuotta vanha Solen diesel on fiskarin koneena. Olen huomannut erilaisia häiriöääniä ja jurinoita kun ajelee eri kierroksilla. Tuntuu että jokin resonoi eri kierroksilla ja ääniä on tietenkin hyvin vaikea paikantaa, varsinkin kun konekopan aukaisee niin koneen melu peittää kaiken alleen.
Mutta tukikumet ovat todennäköisesti alkuperäiset ja vaihtokunnossa. Moottori makaa neljän kumen varassa ja niiden vaihto lienee jo järkevää iänkin puolesta. Käyttötunteja koneessa on rapia 1000 tuntia. Kone tärähtää aika voimakkaasti kun sen sammuttaa - muuten käy nätisti paikoillaan.
Eli uudet tilalle kunhan vastaavat löytyvät. Tekno-marine lienee paras paikka?
Millä tekniikalla nuo kannattaa vaihtaa? Yksi kerrallaan ja tukea kone aina siitä kohtaa mistä vaihtaa?
Muuttuuko koneen kulma kuitenkin uusilla kumeilla? Akselissa on nivel, riittääkö sen liikkumavara koneen kulman muuttuessa? Kuitnekin puhutaan varmasti asteesta tai kahdesta.
Kolmisenkymmentä vuotta vanha Solen diesel on fiskarin koneena. Olen huomannut erilaisia häiriöääniä ja jurinoita kun ajelee eri kierroksilla. Tuntuu että jokin resonoi eri kierroksilla ja ääniä on tietenkin hyvin vaikea paikantaa, varsinkin kun konekopan aukaisee niin koneen melu peittää kaiken alleen.
Mutta tukikumet ovat todennäköisesti alkuperäiset ja vaihtokunnossa. Moottori makaa neljän kumen varassa ja niiden vaihto lienee jo järkevää iänkin puolesta. Käyttötunteja koneessa on rapia 1000 tuntia. Kone tärähtää aika voimakkaasti kun sen sammuttaa - muuten käy nätisti paikoillaan.
Eli uudet tilalle kunhan vastaavat löytyvät. Tekno-marine lienee paras paikka?
Millä tekniikalla nuo kannattaa vaihtaa? Yksi kerrallaan ja tukea kone aina siitä kohtaa mistä vaihtaa?
Muuttuuko koneen kulma kuitenkin uusilla kumeilla? Akselissa on nivel, riittääkö sen liikkumavara koneen kulman muuttuessa? Kuitnekin puhutaan varmasti asteesta tai kahdesta.