Moottorin kumityynyjen vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Erew126
Viestit: 24
Liittynyt: 07.09.2022 13:25

Moottorin kumityynyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Erew126 » 19.07.2023 11:12

Mielipiteitä ja ajatuksia tukikumien vaihdosta.

Kolmisenkymmentä vuotta vanha Solen diesel on fiskarin koneena. Olen huomannut erilaisia häiriöääniä ja jurinoita kun ajelee eri kierroksilla. Tuntuu että jokin resonoi eri kierroksilla ja ääniä on tietenkin hyvin vaikea paikantaa, varsinkin kun konekopan aukaisee niin koneen melu peittää kaiken alleen.

Mutta tukikumet ovat todennäköisesti alkuperäiset ja vaihtokunnossa. Moottori makaa neljän kumen varassa ja niiden vaihto lienee jo järkevää iänkin puolesta. Käyttötunteja koneessa on rapia 1000 tuntia. Kone tärähtää aika voimakkaasti kun sen sammuttaa - muuten käy nätisti paikoillaan.

Eli uudet tilalle kunhan vastaavat löytyvät. Tekno-marine lienee paras paikka?

Millä tekniikalla nuo kannattaa vaihtaa? Yksi kerrallaan ja tukea kone aina siitä kohtaa mistä vaihtaa?
Muuttuuko koneen kulma kuitenkin uusilla kumeilla? Akselissa on nivel, riittääkö sen liikkumavara koneen kulman muuttuessa? Kuitnekin puhutaan varmasti asteesta tai kahdesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottorin kumityynyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 20.07.2023 9:37

No vaikkei nivelesta kuva olee, niin... jos saat samanlaiset tilalle, säädät säätömutterit mahdollisemman lähelle sitä, mitä vanhassa tassussa on, nostat joko sivun kerralla ja vaihdat tai etu/takapään kerralla ja vaihdat parin. Akselin joudut irroittamaan, se ei tykkää niin paljon vääntämisestä, kun tassut tarvii.
Mikä tulee kolinoihiin ja värinöihiin, niin tassut vaikuttavat kahteen asiaan, moottorin asentoon ja värinöiten runkoon heiastumiseen. Jos sulla on nivel, niin moottorin rihtaus ei ole niin oleellinen, kunhan täyttyy ehdot nivelen asennuksessa, eli kulma voi ollaa entään kahteen tasoon, ei kolmeen ja ettei akselin pituustoleranssit ylittyy kumpakaan suuntaan.
Jos tassut pehmenee, esmes öljysta tai polttoainekylvystä, ne turpoa ja löystyy, silloin alkaa usein moottori kolisee runkoon.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Moottorin kumityynyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja matti » 21.07.2023 8:15

Ekassa kuvassa, onko peti vino vai... näyttää kuin olisi eri suuruinen rako tyynyn kupista pohjaan eripuolilla, tulisi olla suorassa että toimisi halutusti.
Toisessa kuvassa takatyyny näyttää olevan painunut melkein pohjaan, saattaa pohjata ja sen vuoksi kolista joten uusiminen on aiheellista.
Irrottamalla korvakkeen voi vaihtaa kumityynyn kerrallaan konetta suuremmin nostelematta. jotain kiilaa alle kannatukseksi.

Vastaa Viestiin