Sivu 1/2

Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 08 Kesä 2023 22:09
Kirjoittaja M/S Walas Oulu
Volvo Penta D1-30 - vaihde eteen ei välillä kytkeydy päälle. Tekee silloin tällöin, eli vain kierrokset nousee, akseli ei pyöri... samalla tavalla kuin vaihdevivusta olisi punaista nappia painettu, joka estää vaihteen kytkeytymisen ja moottoriin voi laittaa kierroksia ilman vetoa. Häiriö saattaa olla pitkään pois. Tänään teki useamman kerran peräkkäin, pakki kyllä kytkeytyi normaalisti. Sitten jälleen vika hävisi ja useamman testauksen jälkeen toimi normaalista. Vaihdevivussa eteenpäin on jonkin verran "tyhjää", ehkä 5 - 6 cm, ennen kuin kierrokset nousevat. Toinen kysymys, onko pakissa erilaiset välitykset, ainakin silmämääräisesti akseli lähtee pakilla paljon nopeammin pyörimään heti kun vaihde kytkeytyy päälle.
IMG_20230608_193958.jpg

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 09 Kesä 2023 08:04
Kirjoittaja matti
Ensimmäiseksi tarkista, että vaihteen vipu menee perille eteenpäin asentoon=vaijerin pituussäätö on kohdallaan.

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 09 Kesä 2023 12:16
Kirjoittaja M/S Walas Oulu
Kyllä, eilen kun kääntelin vaihdevipua, näytti että siirrin lähti hyvin matkaan vipua käännettäessä mutta meneekö vaihde eteenpäin perille kunnolla, pitää tsekata se tarkemmin.

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 09 Kesä 2023 12:35
Kirjoittaja matti
Hurth kytkimen sielunelämää; https://www.youtube.com/watch?v=tooPyV-cNAc

kuten purkaja sanoo- öljyn pitäisi olla kirkkaan punaista, musta öljy indikoi kuumentumista luistosta johtuen, toivottavasti näin ei ole!

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 09 Kesä 2023 15:47
Kirjoittaja ms.venla
Harvinaista, että hurth hajoaa. Itsellä on kummassakin veneessä hurth kytkimet ja ne on 40v vanhoja.

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 10 Kesä 2023 20:30
Kirjoittaja Erew126
On muuten jännä juttu näiden öljyjen kanssa, kun omassa kytkimessä on stanssattu ikuisiksi ajoiksi teksit "ATF oil only" ja moottorin käyttöohjekirja kertoo, että kytkimeen kuuluu sama öljy kuin moottoriin. 8-|

Summarum: Veneeni edellinen omistaja on ajanut kytkimessä viimeiset 15v moottoriöljyllä ja itse olin jo samantien helisemässä että ATF:ää sinne ja äkkiä. Mutta enpä uskaltanut vaihtaa sinne eri öljyä kun kerran on pelannut 15v niin ajetaan sitten samoilla moottorin öljyillä.

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 11 Kesä 2023 20:58
Kirjoittaja matti
Joskus niissä ohjekirjoissa on virhe, tai lukuvirhe koska moottoreita on toimitettu eri kytkimillä varustettuna.
Kokemusta menneisyydestä; V-P maahantuoja ilmoitti, että vetolaitteissa voi käyttää moottoriöljyä, se aiheutti sen, että vetolaitteet ei kestäneet edes kesää (500h)kun porsivat! 8-|

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 11 Kesä 2023 21:26
Kirjoittaja Erew126
Tykkääköhän se kytkin jos sinne törkkää oikean öljyn tilalle jos sillä on 15v ajettu väärillä öljyillä 8-| Sinnehän on kuitenkin jäänyt vanhan öljyn kalvot yms joita ei saa pois.

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 12 Kesä 2023 19:23
Kirjoittaja M/S Walas Oulu
Tästä viasta on nyt vähän lisää kokemusta eli vaikuttaa siltä, että vaihde kytkeytyy kyllä päälle, loksahdus kuuluu ja sen jälkeen pysyy päällä mutta siinä on useamman sekunnin viive. Tämä siis eteenpäin vaihteella. Taaksepäin kuuluu heti kunnon loksahdus ja akseli lähtee hyvin pyörimään. Millainen kytkin näissä on, onko siellä joku kartio = "kuluva osa" tässä mallissa? Voiko se olla kulunut ja syynä näille oireille?

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 13 Kesä 2023 08:12
Kirjoittaja Qubik
Siällä kytkinlevyt ja oireet kuulosta siltä, että pakka luistaa. Korjaussarjoja saa Atoylta

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 13 Kesä 2023 12:59
Kirjoittaja M/S Walas Oulu
Hei Qubik, kiitos - tarjous pyydetty tuolta. Muutama huomio/kysymys, nyt on vähän isompi juttu itselle:

- Onko kuinka kiireellinen korjattava?
- Vene pitää ottaa ylös korjaukseen?
- Miten muu vetolaitteisto, meneekö taliboksi tiivistys samalla huoltoon?
- Mitä muuta pitäisi huomioida?

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 14 Kesä 2023 07:10
Kirjoittaja Qubik
- niin kiirellinen, ettei kannattaa sekuntiakaan selaisenaan käyttää
-ei tarvii ottaa venetta ylös. Akselilaippa kytkimesta irti, vaihdevaijeri irti ja kehäpultit 6 kpl itri. Taliboksia voisi hiukan löysata, koska akseli pitää liikkuu ulospäin n 5-6 cm vähintään.
-Kytkinpakan kasamiseksi sä tarviit ainakin prässin, rakotulkkisarjan, laakerin ulosvetimen, ja kytkinpakan kasaanpuristustyökalun( saa ilman, mutta on haastava). Talinauhojen vaihtaamiseksi minä ottaisin venen ylös, joten jos ei ole pakko, en menisi sorkkimaan nauhoja. Kannattaa tehä yksi tehtävä kerralla.
-ytkinkotelon puolikkaat on kasattu liimalla. Hanki tasotiivisteliima valmiiksi.
Lue ohjeet montaa kertaa, ja noudattaa orjllisesti. Ei ole oikoteita onneen.
Jos sulla on korjaussarja ja kytkin irti, niin ei ole paha ajatus heittä se jollekki ammattilaiselle, vaikka Atoyle ja teetta sisukalujen vaihtotyö

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 14 Kesä 2023 15:11
Kirjoittaja M/S Walas Oulu
Kiitos paljon! Nyt alkaa päästä kartalle tässä asiassa. Mikäli viittaat tuohon Atoy Kuopion ZF Centeriin, niin siellä varaosamyyjä ilmoitti, että kitkalamelleja tuotekoodi 0501336517 ei ole varastossa ja tulee lisää syksyllä....

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 15 Kesä 2023 10:24
Kirjoittaja M/S Walas Oulu
Erikoista, että V P suosittelee moottoriöljyä ja eräs toinen korjaamo ehdottomasti ATF:ää tähän minun kytkimeen.

Re: Mistä alkaisit etsiä vikaa

Lähetetty: 15 Kesä 2023 14:20
Kirjoittaja Qubik
Alunperin noi tulit ZF-lta automaattivaihteiston öljyllä. Jos sellaista siellä oli, sillä kannattaa jatkaa. Volvo halus oman öljyvalikoiman ja huollon helpommaksi, sentakia siihen teatattiin aikoina moottorinöljyä (ei ole virallinen selitys asialle). Moottorinöljyllä ne kytkimet toimii erittäin hyvin ja laakeriden kunnosta päättelleen, paremminkin, kun ATF. Mutta lennosta vaihtaamisesta atf-moottorinöljy, on hiukan vastoonkäyviä tarinoita. Fakta on se, että Volvo on testannut ja huväksynynyt OMAN moottoriöljyn käytön. Ei siia minkätahansa vastaavan viskositeetin omavan. Eli, jos ei meinaa sinisesta pullosta kaataa, jää kokeillut ihan oman riskin varaan.