Mistä on kyse?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
M/S Walas Oulu
Viestit: 73
Liittynyt: 12.12.2022 21:41

Mistä on kyse?

Viesti Kirjoittaja M/S Walas Oulu » 11.05.2023 22:51

Minun fiskarissa on kaksi 80 l tankkia, molemmat varustettuna omilla polttoainehanoilla, päätankki ja varatankki. Polttoainemittari on ainoastaan ns. varatankille. Moottorina on Volvo Penta D1-30. Molemmista polttoainetankeista menee letkut suodattimelle ja ylimääräinen palaa ns. päätankkiin. Olen huomannut, että jos avaa varatankin polttoainehanan, sieltä alkaa siirtyä polttoainetta päätankkiin ja ylivuotoputki tulvii.... Mistä on kysymys - onko järjestelmän tarkoitus toimia näin?

Mitä muutoksia voisi tehdä, että dieseliä ei valu ylivuotoputkesta varsinkaan mereen. Voisiko tankeissa olla joku yhdysputki, joka pitäisi tankit samalla tasolla. Lentokoneissa usein tankit yhdistetty molemmissa siivissä ja kuluttaa suurin piirtein tasaisesti molempia säiliöitä. Voisiko polttoainehanojen jälkeen olla y-haara, josta tankit tasais toisiaan... Tarkennellaan jos tästä selostuksesta ei ota selvää 8]

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mistä on kyse?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 12.05.2023 12:05

Ennevanha oli "päiväajo" tankki ja säilytystankki. Eli ajettiin päivätankista. Silloin myös paluu siihen. Ja kun päivätankki tyhjeni, täytetti se säilytystankista. Sun tapauksessa tuntuu, että se järjeatelmä toimii ja on loogista. Miksi tehä muutoksia?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

M/S Walas Oulu
Viestit: 73
Liittynyt: 12.12.2022 21:41

Re: Mistä on kyse?

Viesti Kirjoittaja M/S Walas Oulu » 12.05.2023 14:20

Okei, kiitoksia! Pitää siis oppia käyttämään järjelstelmää tuolla vanhalla hyvällä ajatuksella... 8] Jotenkin oletin, että ensin ajetaan päätankkia ja sitten varatankkia ja iski epäilys, että onkohan tuo päätankin täyttyminen varatankista ihan "normaalia".

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Mistä on kyse?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.05.2023 21:38

Minulla on samoin tankit, kuin sinulla. 50litraa on päiväsäiliössä ja päätankki n. 200litraa. Niiden välissä on pumppu ja suodatin.

Vastaa Viestiin