Polttoaineen varasyöttö
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 22 Maalis 2023 08:35
Polttoaineen varasyöttö
Tervehdys
Nykyään kun diesel tankin pohjalle kertyy joka vuosi mustaa mömmöä biopolttoaineesta tms. johtuen, niin olen miettinyt laittaa polttoaineen varasyötön, jolla pääsisi pienen varatankin turvin ajelemaan pari tuntia, jos pääpolttoainesyöttö sattuu tukkeutumaan. Se kun todennäköisimmin sattuu pahimmassa keikutuksessa, jolloin ei soisi koneen sammuvan.
Olen ajatellut tehdä sen yksinkertaisesti käyttäen perämoottorin bensatankkia + kumipumppua. Siitä vain kumipumpun jälkeen suodatin ja sulkuventtiilin kautta nykyisen CAV-suodatin/vedenerotin systeemin tyhjään liittimeen puhtaalle puolelle.
Jos kone alkaa nikottelemaan / sammuu kovassa kelissä, niin avaa vain tuon varasyötön sulkuventtiilin ja laittaa päätankin sulun kiinni ja matka jatkuu pari tuntia varatankilla toivottavasti tyynempään paikkaan ankkuriin vaihtamaan pääsuodatinta ja putsaamaan mömmöjä tankista.
Tuo kumipallopumppu auttaisi myös normaali polttoainesysteemin ilmauksessa, Ei tarvitse nitkuttaa sitä koneen kyljessä hankalassa paikassa olevaa pumppua.
Onko kellään kokemuksia tuollaisesta?
Miten toimii bensalle tarkoitettu kumipallopumppu dieselillä ?
Sitten tuo dieselin paluuvirtauksen osuus, joka siis edelleen palaa päätankkiin? Olen ymmärtänyt, että se on aika pieni vanholla koneilla. Onko kellään tarkempaa tietoa, mikä se olisi Perkins 4.236:lla? Tämä tieto sikäli tärkeää, että se vähentää toimintamatkaa pienellä varatankilla.
OH679GD
Nykyään kun diesel tankin pohjalle kertyy joka vuosi mustaa mömmöä biopolttoaineesta tms. johtuen, niin olen miettinyt laittaa polttoaineen varasyötön, jolla pääsisi pienen varatankin turvin ajelemaan pari tuntia, jos pääpolttoainesyöttö sattuu tukkeutumaan. Se kun todennäköisimmin sattuu pahimmassa keikutuksessa, jolloin ei soisi koneen sammuvan.
Olen ajatellut tehdä sen yksinkertaisesti käyttäen perämoottorin bensatankkia + kumipumppua. Siitä vain kumipumpun jälkeen suodatin ja sulkuventtiilin kautta nykyisen CAV-suodatin/vedenerotin systeemin tyhjään liittimeen puhtaalle puolelle.
Jos kone alkaa nikottelemaan / sammuu kovassa kelissä, niin avaa vain tuon varasyötön sulkuventtiilin ja laittaa päätankin sulun kiinni ja matka jatkuu pari tuntia varatankilla toivottavasti tyynempään paikkaan ankkuriin vaihtamaan pääsuodatinta ja putsaamaan mömmöjä tankista.
Tuo kumipallopumppu auttaisi myös normaali polttoainesysteemin ilmauksessa, Ei tarvitse nitkuttaa sitä koneen kyljessä hankalassa paikassa olevaa pumppua.
Onko kellään kokemuksia tuollaisesta?
Miten toimii bensalle tarkoitettu kumipallopumppu dieselillä ?
Sitten tuo dieselin paluuvirtauksen osuus, joka siis edelleen palaa päätankkiin? Olen ymmärtänyt, että se on aika pieni vanholla koneilla. Onko kellään tarkempaa tietoa, mikä se olisi Perkins 4.236:lla? Tämä tieto sikäli tärkeää, että se vähentää toimintamatkaa pienellä varatankilla.
OH679GD
- Qubik
- Viestit: 1080
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Polttoaineen varasyöttö
Nyt on niin monta asia päällekkäin että sallittaanko kun oion hiukan.
-mömmö ei tulee biopolttoaineesta. Biolisä diselissä on vaan parempi kasvualusta. Vika ja synnynpaikka on se vesi mikä sulla on polttoainetankissa. Raaka totuus on, että kun ei ole vettä, ei tulee kasvustoa. Jos mömmö on pääsenyt kasvaa, niin ainoa tapaa päästää siitä eroon, on puhdistaa tankki peruateellisesti, desinfioita se, huuhdella letkut, eritoten paluulinja ja uusilla suodattimilla, uusilla löpöillä takaisin liikenteeseen. Ja sitten uusi se Orengas tankki täyttoaukon korkissa. Se on käytännössä ainoa syy, miten vesi pääsee tankkiin.
-perämoottorin bensatankki keatää myös diselin, mutta silloin myös paluulinja pitää tulla samaan tankkiin. Moottorit kierrättää paljon läpii ja jos se samaan tankiin ei palaa, oot tunnissa kuivilla.
-pässinkivesta EI saa laittaa diseljärjestelmiin. Tai no... saa ja se joskus ei häiritsee merkittavasti, mutta usein se haittaa polttoaineensaantia ja paljonkin. Alipainepumppu joutuu taistelemaan sen pallukan joustoa vastaan. Siellä sisällä on se kuula, huonolaatuisissa se kuula tukkii imussa myös virtauksen.
-sulla on kunnon toimintavarma moottori. Miksi sä olet valmis tekemään pari päivä töitä, tuhlamaan hyvän määrän rahaa ja saat lopputuloksena lisä ongelmia. Ja alkuperäisen voisit hoitaa kuntoon todella pitkäksi aikaa 4 tunnin työllä.
-mömmö ei tulee biopolttoaineesta. Biolisä diselissä on vaan parempi kasvualusta. Vika ja synnynpaikka on se vesi mikä sulla on polttoainetankissa. Raaka totuus on, että kun ei ole vettä, ei tulee kasvustoa. Jos mömmö on pääsenyt kasvaa, niin ainoa tapaa päästää siitä eroon, on puhdistaa tankki peruateellisesti, desinfioita se, huuhdella letkut, eritoten paluulinja ja uusilla suodattimilla, uusilla löpöillä takaisin liikenteeseen. Ja sitten uusi se Orengas tankki täyttoaukon korkissa. Se on käytännössä ainoa syy, miten vesi pääsee tankkiin.
-perämoottorin bensatankki keatää myös diselin, mutta silloin myös paluulinja pitää tulla samaan tankkiin. Moottorit kierrättää paljon läpii ja jos se samaan tankiin ei palaa, oot tunnissa kuivilla.
-pässinkivesta EI saa laittaa diseljärjestelmiin. Tai no... saa ja se joskus ei häiritsee merkittavasti, mutta usein se haittaa polttoaineensaantia ja paljonkin. Alipainepumppu joutuu taistelemaan sen pallukan joustoa vastaan. Siellä sisällä on se kuula, huonolaatuisissa se kuula tukkii imussa myös virtauksen.
-sulla on kunnon toimintavarma moottori. Miksi sä olet valmis tekemään pari päivä töitä, tuhlamaan hyvän määrän rahaa ja saat lopputuloksena lisä ongelmia. Ja alkuperäisen voisit hoitaa kuntoon todella pitkäksi aikaa 4 tunnin työllä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 22 Maalis 2023 08:35
Re: Polttoaineen varasyöttö
Kiitos Qubik ajatuksista
Puuttumatta sen paremmin mustan mömmön syntyyn, niin poistan sitä vuosittain jonkin verran imemällä n. 40mm polttoainemittarin aukon kautta joka on ainoa reikä josta tankin pohjalle näkee. Siitä myös näkee, että siellä on loiskelevyjä, joiden takana saattaa olla mitä vain mömmöjä odottamassa.
Koska kunnollista puhdistusluukkua ei tankissa ole, niin tankin perusteellinen puhdistus ei kyllä 4 tunnin työllä onnistu. Ei 4 päivänkään työllä. Valitettavasti vene on rakennettu niin, että ensin on laitettu tankki kiinni, sitten vedetty putkitukset ja päälle rakennettu ajohytin sisustus, joka pitäisi purkaa pois, jotta tankin saisi irti ja kunnolla puhdistettua. Kunnon tarkastusluukun rakentaminenkaan ei oikein auta, koska yhdestä luukusta tuskin pääsisi kaikkien loiskelevyjen taakse.
Toivottavasti tämä valaisi homman motivaatiota.
Hieman vielä ihmettelen noita perusteita kumipallon sopimattomuudesta dieseljärjestelmiin. Jaksaahan perämoottorinkin bensapumppu vetää bensan kumipallon läpi, poikkeaako dieselpumppu siitä merkittävästi? Lähinnä ajattelin voisiko kumimateriaali olla erilaista bensa- ja dieselsovelluksiin? Minulla on auton dieselissä kumipallopumppu ilmausta varten ja kyllä se siellä toimii.
Tuo paluuvirtaus sen sijaan on todellinen ongelma, jos sitä on paljon. Onkohan kellään mitattua tietoa tällaisen Perkins 4.236 koneen paluuvirtauksen määrästä?
Varsinaisen käynnin aikanahan varatankkisysteemistä ei olisi haittaa, koska se on sulkuventtiilin takana, mutta toki sen pitäisi tosi tarpeessa pelata luotettavasti, jotta sillä saisi sen muutaman tunnin lisäajan päästäkseen tyynemmille vesille.
Kokeilin viime kesänä hyvissä olosuhteissa n. 8m/s tuulella, miltä tuntuu ajelehtia sivuaallokossa. Ei siinä keikutuksessa ole kovin helppoa alkaa suodattimia vaihtamaan ja konetta ilmaamaan. Samassa yhteydessä kokeilin ekaa kertaa ajoankkuria. n. 1m halkaisjaltaan oleva ajoankkuri ei auttanut juuri ensinkään 9 metrisen matkaveneen oikaisua tuulen suuntaiseksi. Ei keulasta eikä perästä laskettuna. Pitänee hankkia suurempi.
Puuttumatta sen paremmin mustan mömmön syntyyn, niin poistan sitä vuosittain jonkin verran imemällä n. 40mm polttoainemittarin aukon kautta joka on ainoa reikä josta tankin pohjalle näkee. Siitä myös näkee, että siellä on loiskelevyjä, joiden takana saattaa olla mitä vain mömmöjä odottamassa.
Koska kunnollista puhdistusluukkua ei tankissa ole, niin tankin perusteellinen puhdistus ei kyllä 4 tunnin työllä onnistu. Ei 4 päivänkään työllä. Valitettavasti vene on rakennettu niin, että ensin on laitettu tankki kiinni, sitten vedetty putkitukset ja päälle rakennettu ajohytin sisustus, joka pitäisi purkaa pois, jotta tankin saisi irti ja kunnolla puhdistettua. Kunnon tarkastusluukun rakentaminenkaan ei oikein auta, koska yhdestä luukusta tuskin pääsisi kaikkien loiskelevyjen taakse.
Toivottavasti tämä valaisi homman motivaatiota.
Hieman vielä ihmettelen noita perusteita kumipallon sopimattomuudesta dieseljärjestelmiin. Jaksaahan perämoottorinkin bensapumppu vetää bensan kumipallon läpi, poikkeaako dieselpumppu siitä merkittävästi? Lähinnä ajattelin voisiko kumimateriaali olla erilaista bensa- ja dieselsovelluksiin? Minulla on auton dieselissä kumipallopumppu ilmausta varten ja kyllä se siellä toimii.
Tuo paluuvirtaus sen sijaan on todellinen ongelma, jos sitä on paljon. Onkohan kellään mitattua tietoa tällaisen Perkins 4.236 koneen paluuvirtauksen määrästä?
Varsinaisen käynnin aikanahan varatankkisysteemistä ei olisi haittaa, koska se on sulkuventtiilin takana, mutta toki sen pitäisi tosi tarpeessa pelata luotettavasti, jotta sillä saisi sen muutaman tunnin lisäajan päästäkseen tyynemmille vesille.
Kokeilin viime kesänä hyvissä olosuhteissa n. 8m/s tuulella, miltä tuntuu ajelehtia sivuaallokossa. Ei siinä keikutuksessa ole kovin helppoa alkaa suodattimia vaihtamaan ja konetta ilmaamaan. Samassa yhteydessä kokeilin ekaa kertaa ajoankkuria. n. 1m halkaisjaltaan oleva ajoankkuri ei auttanut juuri ensinkään 9 metrisen matkaveneen oikaisua tuulen suuntaiseksi. Ei keulasta eikä perästä laskettuna. Pitänee hankkia suurempi.
- Qubik
- Viestit: 1080
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Polttoaineen varasyöttö
Isommissa veneissä on aina vähintään kaksoisfiltteri järjestelmä. Jos toinen tukkeutuu, kahvat toiseen asentoon ja puhdas filtteri alkaa toimimaan. Jos kauden alussa molemmat ilmattaan, on sellainen lennosta heitto erittäin nopea ja turvallista.
Teen vuodessa n 20 tankkihuuhtelua. Se, ettei jokaisen loiskelevyn taakse näe, on vaan hiukan haastetta lisävä. Polttoainejämä lyötään kiertämään tankissa ja paineilmalla puhallettaan pitkilla pilleilla sinne lyvjen taakse. Mikä on niin kiinni, ettei sillä lähde, on kiinni siellä tulevaisuudessakaan. Mutta kieltämättä on haastavampi.
Kaikki "lisä" polttoainejärjeatelmässä lisää aina vikojen todennäköisyyttä.
Pässinkiveksestä, kuten totesiin, se saattaa toimia, mutta usein ei. Poistan näitä muutama kappale vuodessa järjestelmistä, missä ne on asennettu todellisen ongelman piilottamiseksi. Kuten sun autossakin ilmeisesti. Bensamoottorin (perämoottori) polttoaineen siirtomäärät on paljon pienemmät kun diselissa. Ja pumpun iskujen määrä huomattavasti isompi. Siellä ei ehtii kumipallon jousto aiheuttaa ongelmia. Mutta unohta ilmausruuvi tankissa kiinni ja huomaat, kuinka paljon se imuteho oikeesti on.
Mikä tulee tuuliajossa olemiseen, niin siihen en uskaltaa ottaa kantaa. Mä oon aina ollut sillä ajatteutavalla liikkeellä, että kunnes ankkuri ei yltää pohjaan, ei oikein vaara olee. Ja jos ankkuri otta kiinni, on tilanne ratkaistu.
Teen vuodessa n 20 tankkihuuhtelua. Se, ettei jokaisen loiskelevyn taakse näe, on vaan hiukan haastetta lisävä. Polttoainejämä lyötään kiertämään tankissa ja paineilmalla puhallettaan pitkilla pilleilla sinne lyvjen taakse. Mikä on niin kiinni, ettei sillä lähde, on kiinni siellä tulevaisuudessakaan. Mutta kieltämättä on haastavampi.
Kaikki "lisä" polttoainejärjeatelmässä lisää aina vikojen todennäköisyyttä.
Pässinkiveksestä, kuten totesiin, se saattaa toimia, mutta usein ei. Poistan näitä muutama kappale vuodessa järjestelmistä, missä ne on asennettu todellisen ongelman piilottamiseksi. Kuten sun autossakin ilmeisesti. Bensamoottorin (perämoottori) polttoaineen siirtomäärät on paljon pienemmät kun diselissa. Ja pumpun iskujen määrä huomattavasti isompi. Siellä ei ehtii kumipallon jousto aiheuttaa ongelmia. Mutta unohta ilmausruuvi tankissa kiinni ja huomaat, kuinka paljon se imuteho oikeesti on.
Mikä tulee tuuliajossa olemiseen, niin siihen en uskaltaa ottaa kantaa. Mä oon aina ollut sillä ajatteutavalla liikkeellä, että kunnes ankkuri ei yltää pohjaan, ei oikein vaara olee. Ja jos ankkuri otta kiinni, on tilanne ratkaistu.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Polttoaineen varasyöttö
Minulla veti diesel sen perämoottoripumpun niin kasaan, että polttoaineen saanti koneelle lakkasi. Itselläni on niin tehty, että pää tankki on 200l ja siitä pumpataan suodattimen läpi 50l päiväsäiliöön sähköpumpulla. Kone ottaa päiväsäiliöstä. Siihen laitoin vetuksen manusluukun puhdistamista varten. Siinä ei ole loiskelevyjä ja kone imee siten, että pohjalle voi jäädä mujua 40mm.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 22 Maalis 2023 08:35
Re: Polttoaineen varasyöttö
Kiitoksia kokemuksista!
Olisikohan jollain vielä mitattua tietoa Perkins 4.236:n paluuvirtauksesta? Ilmeisesti tuo kumipallon ruttuun imeminen johtuu siitä, että kovan paluuvirtauksen johdosta polttoaineen imu on moninkertainen koneen kulutukseen verrattuna.
Minun ajolla dieselin kulutus on luokkaa 5 litraa tunnissa ja tuommoinen 20hp bensakone kuluttaa täydellä vauhdilla jopa hieman enemmän, eikä pallo mene ruttuun.
Olisikohan jollain vielä mitattua tietoa Perkins 4.236:n paluuvirtauksesta? Ilmeisesti tuo kumipallon ruttuun imeminen johtuu siitä, että kovan paluuvirtauksen johdosta polttoaineen imu on moninkertainen koneen kulutukseen verrattuna.
Minun ajolla dieselin kulutus on luokkaa 5 litraa tunnissa ja tuommoinen 20hp bensakone kuluttaa täydellä vauhdilla jopa hieman enemmän, eikä pallo mene ruttuun.
-
- Viestit: 2763
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Polttoaineen varasyöttö
Moro
Sen sijaan että tekee arveluttavia virityksiä niin voisin ensin ehkäistä kasvuston synnyn.
1. Käytä vain Neste dieseliä, jos mahdollista , se ei sisällä FAMEa joka on diesel pöpön kasvualusta.
2. Tankatessa käytä veden-erotinta ja suodatinta.
3 jos tankkaat muuta kuin Neste dieseliä laita joukkoon dieselin säilöntä-ainetta, joka estää pöpön kasvun.
4. puhdista tankki usein.
5 vaihda filtterit vuosittain.
6. jos vielä epäilyttää, asenna kokonaan toinen imulinja, jossa otto ylempänä tankissa ja sille omat filtterit. letkutus niin että voi paria vipua kääntämällä vaihtaa toiseen imulinjaan ja puhtaille suodattimille.
Nortti
Sen sijaan että tekee arveluttavia virityksiä niin voisin ensin ehkäistä kasvuston synnyn.
1. Käytä vain Neste dieseliä, jos mahdollista , se ei sisällä FAMEa joka on diesel pöpön kasvualusta.
2. Tankatessa käytä veden-erotinta ja suodatinta.
3 jos tankkaat muuta kuin Neste dieseliä laita joukkoon dieselin säilöntä-ainetta, joka estää pöpön kasvun.
4. puhdista tankki usein.
5 vaihda filtterit vuosittain.
6. jos vielä epäilyttää, asenna kokonaan toinen imulinja, jossa otto ylempänä tankissa ja sille omat filtterit. letkutus niin että voi paria vipua kääntämällä vaihtaa toiseen imulinjaan ja puhtaille suodattimille.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 22 Maalis 2023 08:35
Re: Polttoaineen varasyöttö
Morjens Northling
Hyviä ajatuksia. Niistä useimmat ovatkin jo käytössäni. Ostan Neste dieseliä, mikäli saatavissa (Nesteen lisäksi Seapoint väitti myyvänsä Nesteen dieseliä toissa kesänä), mutta ei aina niin helppoa. Kotirantaan kulkee päniköissä, mutta matkalla joutuu tinkimään. Bilteman levänestoainetta olen pannut tankkiin.
Puhdistan tankin pari kertaa kaudessa, mutta kuten mainitsin, niin loiskelevyjen takana olevasta ei tiedä.
Ensimmäistä suodatinta en ole kovinkaan usein vaihtanut, kun aina on sakkakuppi ollut täysin puhdas ja ilmaus aika työläs. Vasta äskettäin tajusin, että tietysti se on puhdas, kun se on vasta suodattimen jälkeen. En vieläkään tajua ideaa, miksi sakkakuppi pitää olla suodattimen jälkeen (asennettu virtaussuunta nuolten mukaan). Täytyypä vaihtaa suodatin tänä keväänä ja katsoa, onko sinne sisälle kertynyt moskaa.
Toisen imulinjan asennus sinänsä hyvä idea, mutta jos se tankki on jo melko tyhjä, niin hörii tyhjää. Tuo ms.venlan päivätankki ajatus on parempi, mutta sekin vaatii paljon tilaa, jota ei ole helposti saatavilla.
Tuota 2. kohdan vedenerottimen ja suodattimen käyttöä tankatessa en kyllä tajunnut. Miten onnistuu käytännössä? Jos esim. laittaa rattiin kahvinsuodattimen ja liruttelee polttoaineen sitä kautta, niin vilkkaammalla tankkausasemalla saa varmaan lynkkaustuomion jonottavilta kanssaveneilijöiltä .
Vesihän todennäköisimmin menee sinne polttoaineen sekaan tankin seinistä kondensoitumalla. Sitä on vaikea estää muuten kuin pitämällä tankki täytenä. Voisihan tietysti ajatella laittaa kosteudenpoistajan tankin tuuletusletkuun. Sellainen samanlainen silikageelipanos, kuin isommissa sähkömuuntajissa on. Tuo olisi itse asiassa melko helppo ratkaisu, jos onnistuu pääsemään letkuun käsiksi.
Talven ajaksi olen pannut löysästi roikkuvan muovipussin paatin kylkeen tuuletusventtiilin päälle. Sen pitäisi estää uuden kostean ilman pääsy tankkiin lämpötilan vaihdellessa.
Hyviä ajatuksia. Niistä useimmat ovatkin jo käytössäni. Ostan Neste dieseliä, mikäli saatavissa (Nesteen lisäksi Seapoint väitti myyvänsä Nesteen dieseliä toissa kesänä), mutta ei aina niin helppoa. Kotirantaan kulkee päniköissä, mutta matkalla joutuu tinkimään. Bilteman levänestoainetta olen pannut tankkiin.
Puhdistan tankin pari kertaa kaudessa, mutta kuten mainitsin, niin loiskelevyjen takana olevasta ei tiedä.
Ensimmäistä suodatinta en ole kovinkaan usein vaihtanut, kun aina on sakkakuppi ollut täysin puhdas ja ilmaus aika työläs. Vasta äskettäin tajusin, että tietysti se on puhdas, kun se on vasta suodattimen jälkeen. En vieläkään tajua ideaa, miksi sakkakuppi pitää olla suodattimen jälkeen (asennettu virtaussuunta nuolten mukaan). Täytyypä vaihtaa suodatin tänä keväänä ja katsoa, onko sinne sisälle kertynyt moskaa.
Toisen imulinjan asennus sinänsä hyvä idea, mutta jos se tankki on jo melko tyhjä, niin hörii tyhjää. Tuo ms.venlan päivätankki ajatus on parempi, mutta sekin vaatii paljon tilaa, jota ei ole helposti saatavilla.
Tuota 2. kohdan vedenerottimen ja suodattimen käyttöä tankatessa en kyllä tajunnut. Miten onnistuu käytännössä? Jos esim. laittaa rattiin kahvinsuodattimen ja liruttelee polttoaineen sitä kautta, niin vilkkaammalla tankkausasemalla saa varmaan lynkkaustuomion jonottavilta kanssaveneilijöiltä .
Vesihän todennäköisimmin menee sinne polttoaineen sekaan tankin seinistä kondensoitumalla. Sitä on vaikea estää muuten kuin pitämällä tankki täytenä. Voisihan tietysti ajatella laittaa kosteudenpoistajan tankin tuuletusletkuun. Sellainen samanlainen silikageelipanos, kuin isommissa sähkömuuntajissa on. Tuo olisi itse asiassa melko helppo ratkaisu, jos onnistuu pääsemään letkuun käsiksi.
Talven ajaksi olen pannut löysästi roikkuvan muovipussin paatin kylkeen tuuletusventtiilin päälle. Sen pitäisi estää uuden kostean ilman pääsy tankkiin lämpötilan vaihdellessa.
-
- Viestit: 2763
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Polttoaineen varasyöttö
Moro
veden ja roskan eroitus sujuu yksinkertaisuudessaan tällä:
https://www.ikh.fi/fi/suppilo-veden-suo ... UcQAvD_BwE
Nortti
veden ja roskan eroitus sujuu yksinkertaisuudessaan tällä:
https://www.ikh.fi/fi/suppilo-veden-suo ... UcQAvD_BwE
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Polttoaineen varasyöttö
Tuo suppilo on aivan loistava. Ostin kanssa viime kesänä
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 22 Maalis 2023 08:35
Re: Polttoaineen varasyöttö
Kiitos vinkistä. Pitääpä käydä ostamassa tuollainen suppilo IKH:sta.
Vaihdoin tässä välissä ekan suodattimen. Olikin tosi paljon moskaa kertynyt muutamassa vuodessa sisuksiin. Hämää tosiaan tuo, että vedenerotin / mutaloukku on vasta suodattimen jälkeen ja sehän oli aivan puhdas. Epäilen, että vesikään ei pääse suodattimen läpi "vedenerottimeen" saakka. Tuntuu aivan turhalta kapistukselta, etenkin kun siitä tulee 1-2 turhaa (vuotavaa) tiivistettä lisää ja suodattimen vaihto hankalaa ahtaassa paikassa. Taidanpa vaihtaa tilalle yksinkertaisen suodattimen, kuten auton öljynsuodatin, joka vain kierretään paikalleen. Ennen sitä voisi olla sakkakuppi lasilla, johon jäisi suuremmat vedet ja moskat varoittamaan tulevasta tukoksesta.
Vaihdoin tässä välissä ekan suodattimen. Olikin tosi paljon moskaa kertynyt muutamassa vuodessa sisuksiin. Hämää tosiaan tuo, että vedenerotin / mutaloukku on vasta suodattimen jälkeen ja sehän oli aivan puhdas. Epäilen, että vesikään ei pääse suodattimen läpi "vedenerottimeen" saakka. Tuntuu aivan turhalta kapistukselta, etenkin kun siitä tulee 1-2 turhaa (vuotavaa) tiivistettä lisää ja suodattimen vaihto hankalaa ahtaassa paikassa. Taidanpa vaihtaa tilalle yksinkertaisen suodattimen, kuten auton öljynsuodatin, joka vain kierretään paikalleen. Ennen sitä voisi olla sakkakuppi lasilla, johon jäisi suuremmat vedet ja moskat varoittamaan tulevasta tukoksesta.
- Qubik
- Viestit: 1080
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Polttoaineen varasyöttö
Se polttoaine kulku on sellainen, että ennen se liikkuu lasipurkkiin j sieltä se imettään filtteriin kautta moottorille. Eli kunnossa oleva ja oikeanlaisella suodatinpanoksella se kyllä erottaa nätisti vedenkin. Usein halpisfiltterit ei tiivistyy kunnolla keskiosasta suodatinjalkaan ja falskaa sieltä suoraan moottorille. Silloin toki suodatusteho on olematonta.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 22 Maalis 2023 08:35
Re: Polttoaineen varasyöttö
Ei muuten pidä paikkaansa tuo Qubikin kiertojärjestys ainakaan CAV:in suodattimessa. Jos laitetaan kierto nuolten mukaan, niin ensin menee suodattimen läpi ja sitten lasikupuun, josta keskiputkea pitkin pois.
- Qubik
- Viestit: 1080
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Polttoaineen varasyöttö
Nooh... jos susta näin tuntuu
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!