Pakoputkisto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
mannihan
Viestit: 15
Liittynyt: 12.02.2023 21:06
Paikkakunta: Nokia

Pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja mannihan » 12.04.2023 22:17

Noviisi täällä taas kyselee puolivalmiin veneen kanssa. Seuraava kohde on pakoputkisto. Edellinen veneenrakentaja on tehnyt sen kuvien mukaiseen vaiheeseen. Lähtö moottorista (d=57mm) n. 60cm pohjasta. Noin 1m päässä moottorista putki haarautuu kahdeksi d=44 haaraksi jotka taas yhdistyvät n. 2m päässä yhdeksi d=57 putkeksi ja läpivienti n. 100cm pohjasta. Tarvitaanko vesilukko(/äänenvaimennin)? Entä joutsenkaula ennen läpivientiä. Vesirajan paikkaa ei tarkasti ole tiedossa, mutta läpiveinti lienee n. 50cm vesiraran yläpuolella. Putken haaroituksen ajatus on ollut perähytin lämmitys?

IMG_20230411_150518.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 13.04.2023 5:27

Vesilukko/äänenvaimennin olisi fiksu ollaa, jos putken takapää on nouseva. Moottoriveneissa ei joutsenkaula juurinkaan käytettä, kun he ei oo pitkiä aoikoja kallellaan moottori sammutettuna. Letkun kakshaaraisuuden hyödystä en osaa ees arvaa mitään.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.04.2023 7:48

Jännä haaroitus tuossa kyllä. Minäkin kyllä suosittelen sitä vesilukkoa. Laitoin omaan veneeseenkin sellaisen, kun pelkäsin jäähdytysveden pääsevät turboon. Minulla on kanssa kaksi kumiletkua pakoputkena ja ne kulki veneen pilssissä vesilinjan alapuolella, siinä taas ei ollut joutsenkaulaa ja vaarana oli jopa veneen uppoaminen. Muutin putket kulkemaan vesilinjan yläpuolella.

Vastaa Viestiin