Sivu 1/1

Colin Archer

Lähetetty: 09.03.2023 20:41
Kirjoittaja Sy katariina
Moi. Onko kellään tietoa miten Colin Archer ja muiden vastaavilla peräsin rakenteilla olevien veneiden peräsintä voi keventää? Siis sen kääntämistä / ohjaamista. Olen lukenut vuoden - 99 Vene lehdestä SY Karybdis Colinista jossa olisi tasapainotettu peräsin mutta muuta tietoa en ole löytänyt.

Re: Colin Archer

Lähetetty: 09.03.2023 20:51
Kirjoittaja Qubik
Mulla on samantyyppisellä peräisimellä varustettu vene ja olen tutkinnut asia. Valitettavasti rakenne on sellainen, ettei helppoa ratkaisua oikein ole. Pitempi ruoripinna autta hieman. Nopeuden vähentäminen enne jyrkempiä käännöksiä auttaa myös.
Muutama tapausta olen kohdannut, missä syystä sun toiseata on peräsimen saranoiten linjaus pielessä ja silloin se hirttaa keskiasennosta pois käännetaessä.
Yksi keino, miatä olen lukennut, on jättöreunan levittäminen ns kalanpyrstön muotoiseksi, mutta en ole oikein vakuutunut sen menetelmän toimivuudesta.

Re: Colin Archer

Lähetetty: 10.03.2023 20:26
Kirjoittaja Northling
Moro

Scyllissa on kanssa parin nelion peräsimet, jotka on saranoitu kölin takareunaan ja ohjaus on tuskasen raskas.
Ottilianassa homma on ratkaistu hydrauliohjauksella. Capillano heavy duty pumput takaiskuvaimentimella asennettu jo uutena. On mukavan kevyt ohjata ja purjehtiessa kun kytkee takaiskun pois niin on kuitenkin ruorituntuma.

Joku kevensi scyllan ohjausta tekemälla kolot peräsimeen ja siirtämälla saranan kohtaa niin että peräsimen etureuna oli 5 cm kääntöakselin etupuolella. Eli silloin käänntäessä peräsimen etureuna kurkkaa kölin väärältä puolelta.

Nortti

Re: Colin Archer

Lähetetty: 11.03.2023 1:14
Kirjoittaja M/S Walas Oulu
Tuota ideaa kevennykseen käytetään lentokoneissa, eli siis osa etureunaa on kääntöakselin etupuolella keventämässä... Lentokoneista kokemusta muutamalta vuosikymmeneltä...

Olen uusi puuveneilijä, ostin viime kesänä Vaasasta 8,5 m fiskarin, jota nyt kunnostelen tulevaa kautta varten. Pitkään olen fanittanut puuveneitä ja nyt "a dream came true". Täytyy sanoa iso kiitos tälle keskustelufoorumille, täältä olen talven aikana ammentanut valtavasti tietoa ja ideoita... Lisäksi olen seurannut Nortin kanavaa youtubessa samoin jmerkkua sekä monia muita - hienoa että olette jakaneet tuon kaiken meille "keltanokille". Huomasin tätä foorumia kahlatessani, että myös meidän kylällä Oulunsalossa on ollut aktiivinen puuveneosaaja Veli-Matti... taidan tietää miehen muutaman mutkan kautta ja venettä olen ihastellut Varjakassa. Terveisiä vaan Veli-Matille, jos vielä luet palstaa...

Re: Colin Archer

Lähetetty: 12.03.2023 14:30
Kirjoittaja ms.venla
Tää on kiva palsta, harmi että tää ei ole enää niin aktiivinen, kuin 10 vuotta takaperin. Vakio kirjoittelijat on hävinneet, niin kuin Veli-Matti. Oli kiva lukea heidän juttujaan.

Jouduin itsekin lisäämään keskimoottori veneen peräsin etupuolelle tavaraa, kun sen ohjaus oli raskas, nyt keveni huomattavasti.

Re: Colin Archer

Lähetetty: 12.03.2023 15:44
Kirjoittaja Qubik
Saranoiden siirtoa ulospäin ajattelin itsekin, mutta silloin aiheutuisi melkoinen jarruvoima jo pienissä käännöksissä ja ulkoasennosta takaisin käänyäminen vaikeutuisi merkittavasti. Kun se "etureuna" pilkistelee kokkapuun takanta aina, kun peräsintä kääntä. Olettaisin, että alipaine, mikä tulee kääntöpuolelle, on sen verran voimakas pienissä käännöksissä, että se tekee kääntymisestä vieläkin haastavampa. Itse pähkäilyissä olettaisin eniten keventyvän jos peräsimen leveyttä vähennettään.

Re: Colin Archer

Lähetetty: 14.03.2023 17:39
Kirjoittaja Qubik
Viimeisessä jaksossa TallyHo youtubessa käsittrllään sitä peräsin asia. Ja siellä tuodaan esiin sesama ongelma, että on tehoton sellaisinä, kun ne yleisesti on.

Re: Colin Archer

Lähetetty: 14.03.2023 19:34
Kirjoittaja Northling
Moro

Juu ja Leo esitteli siinä alustavaa suunnitelmaansa asentaa jättöreunaan "trim tab", jolla olisi tarkoitus keventää peräsimen ohjauspainetta.

Nortti

Re: Colin Archer

Lähetetty: 14.03.2023 19:47
Kirjoittaja Qubik
Sitä trimtab juttua tutkisin itse jonkun aikaa sitten ja tänne forumillekin kirjoitin. Toke kyse oli moottorivenen peräsimestä. Projekti jäi kesken mutta teknisesti tuli muutama juttu ratkaistua. En lähtisi oma purjevenen peräsimeen sellaista rakentamaan, mutta jättöreunalta suoran peräaimen tekeminen alkoi tuntumaan houkuttelevalta ajatukselta. Kun muutenkin se uusi peräsin ekalla kokeilulla meni kieroksi, saisin ehkä paremman lopputuleman jos tekisin ihan uuden...
Mutta... kai se on sitten tehtävä.