Vannasputken laakeri
Lähetetty: 17 Syys 2022 19:02
Löysin aikaisemmin käsitellyn mielenkiintoisen aiheen:
viewtopic.php?t=11580
Viesti Kirjoittaja bonito » 30.01.2012 17:21
Mulla on niin, että suuri osa potkuriakselista on näkyvissä vannasputken jälkeen, eli ainakin metri, ja sattui vielä niin hyvin, että muovinen perälaakerin ulkokehä sopi just vannasputken sisään. Vedin akselin ulos ja työnsin kumilaakerin akselille ja akselin takaisin. Sikaa uuden kumilaakerin pintaan ja se vannasputken takapäästä sisään. Siellä se on pari vuotta ollut eikä ole ollut enää väristyksiä. Voitelusta huolehtii sama vesi kuin Volvon BlackJackinkin voitelusta. Jos sulla on pidempi osa akselia näkyvissä vannasputken etupuolella, niin mulla ei ole tukilaakeri ehdotuksia, kun se pitäisi olla kuitenkin joustava, uivan moottoriasennuksen takia.
Vanha Wickström oli sellaisella akselistolla, jossa vannasputken sisä- ja ulkopäässä oli laakeri. Koska moottori pultattiin kiinteästi konepetiin, mitään sen kummempia joustokytkimiä ei tarvittu. Tämä sisäpuolinen tiivistyslaakeri, kuten Wikken ohjekirjassa lukee, oli käytännössä ns. kiinteä talipoksi. Joka on nykyään melko harvinainen.
Mielestäni toimii myös joustolaipan ja kumityynyille asennetun moottorin kanssa, kunhan ns. tukematonta akselia on välillä paksuudesta riippuen vähintään 120cm.
Polyasetaaliholkin kiinnitys putkeen tueksi kiinnostaisi, kuten bonito teki. Mutta jos tällään sen sikaliimalla kiinni, miten sitä ikinä saa vaihdetuksi enää? Onko muita keinoja kiinnitykseen?
viewtopic.php?t=11580
Viesti Kirjoittaja bonito » 30.01.2012 17:21
Mulla on niin, että suuri osa potkuriakselista on näkyvissä vannasputken jälkeen, eli ainakin metri, ja sattui vielä niin hyvin, että muovinen perälaakerin ulkokehä sopi just vannasputken sisään. Vedin akselin ulos ja työnsin kumilaakerin akselille ja akselin takaisin. Sikaa uuden kumilaakerin pintaan ja se vannasputken takapäästä sisään. Siellä se on pari vuotta ollut eikä ole ollut enää väristyksiä. Voitelusta huolehtii sama vesi kuin Volvon BlackJackinkin voitelusta. Jos sulla on pidempi osa akselia näkyvissä vannasputken etupuolella, niin mulla ei ole tukilaakeri ehdotuksia, kun se pitäisi olla kuitenkin joustava, uivan moottoriasennuksen takia.
Vanha Wickström oli sellaisella akselistolla, jossa vannasputken sisä- ja ulkopäässä oli laakeri. Koska moottori pultattiin kiinteästi konepetiin, mitään sen kummempia joustokytkimiä ei tarvittu. Tämä sisäpuolinen tiivistyslaakeri, kuten Wikken ohjekirjassa lukee, oli käytännössä ns. kiinteä talipoksi. Joka on nykyään melko harvinainen.
Mielestäni toimii myös joustolaipan ja kumityynyille asennetun moottorin kanssa, kunhan ns. tukematonta akselia on välillä paksuudesta riippuen vähintään 120cm.
Polyasetaaliholkin kiinnitys putkeen tueksi kiinnostaisi, kuten bonito teki. Mutta jos tällään sen sikaliimalla kiinni, miten sitä ikinä saa vaihdetuksi enää? Onko muita keinoja kiinnitykseen?