Vannasputken laakeri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Vannasputken laakeri

Viesti Kirjoittaja javirta » 17.09.2022 19:02

Löysin aikaisemmin käsitellyn mielenkiintoisen aiheen:


viewtopic.php?t=11580

Viesti Kirjoittaja bonito » 30.01.2012 17:21

Mulla on niin, että suuri osa potkuriakselista on näkyvissä vannasputken jälkeen, eli ainakin metri, ja sattui vielä niin hyvin, että muovinen perälaakerin ulkokehä sopi just vannasputken sisään. Vedin akselin ulos ja työnsin kumilaakerin akselille ja akselin takaisin. Sikaa uuden kumilaakerin pintaan ja se vannasputken takapäästä sisään. Siellä se on pari vuotta ollut eikä ole ollut enää väristyksiä. Voitelusta huolehtii sama vesi kuin Volvon BlackJackinkin voitelusta. Jos sulla on pidempi osa akselia näkyvissä vannasputken etupuolella, niin mulla ei ole tukilaakeri ehdotuksia, kun se pitäisi olla kuitenkin joustava, uivan moottoriasennuksen takia.


Vanha Wickström oli sellaisella akselistolla, jossa vannasputken sisä- ja ulkopäässä oli laakeri. Koska moottori pultattiin kiinteästi konepetiin, mitään sen kummempia joustokytkimiä ei tarvittu. Tämä sisäpuolinen tiivistyslaakeri, kuten Wikken ohjekirjassa lukee, oli käytännössä ns. kiinteä talipoksi. Joka on nykyään melko harvinainen.

Mielestäni toimii myös joustolaipan ja kumityynyille asennetun moottorin kanssa, kunhan ns. tukematonta akselia on välillä paksuudesta riippuen vähintään 120cm.

Polyasetaaliholkin kiinnitys putkeen tueksi kiinnostaisi, kuten bonito teki. Mutta jos tällään sen sikaliimalla kiinni, miten sitä ikinä saa vaihdetuksi enää? Onko muita keinoja kiinnitykseen?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vannasputken laakeri

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 20.09.2022 22:04

Saisiko sen lukittua top-ruuvilla?

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Vannasputken laakeri

Viesti Kirjoittaja javirta » 21.09.2022 16:12

Periaatteessa saisi, kävi mielessä.

Mutta rosterinen vannasputki on hyvin ohutseinämäinen. Parhaiten sopisi laippakantainen, haponkestävä hydrauliikkatulppa, jonka laipassa on tiiviste. Kiristys tehtäisi tulpan laippaa vasten eikä muoviholkkiin, jossa olisi vain kolo johon tulpan kärki istuu.

Tätä varten tarvittaisiin putkeen ns. liitosistukka, jossa on kierre. Ja ainoa tapa saada se putkeen varmasti on huolellinen hitsaus. Lisäksi täytyisi katsoa mahtuuko se ettei jää talipoksin kumiletkun tielle.

Tuossa talipoksissa on muuten rasvattava pronssinen ohjainlaakeri. Tämähän voisi myös toimia tukilaakerina, mutta poksi tulisi sitten tukea jollakin konstilla kölikaivoon. Tai sitten laittaa kumiletkuksi todella paksu letku ja talipoksin runko/ohjain niin lähelle vannasputkea, että väliin jää vain joku 5mm.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vannasputken laakeri

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 23.09.2022 12:39

Mulla on tuossa 62 rakennetussa veneessä vannasputki, jonka kummassakin päässä on lämmittämällä asennettu prossiliukulaakeri. On ollut melko huoleton peli, kun muistaa välillä pumpata rasvaa. Se perä laakeri kerran oli päässyt liikkumaan, sen kiinnityksen varmistin laakeriliimalla. Jos tässä joudun laakerin vaihtamaan, niin laakeri liima lähtee kaasulla lämmittämällä kyllä pois.

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Vannasputken laakeri

Viesti Kirjoittaja javirta » 23.09.2022 20:32

Mulla on tuossa 62 rakennetussa veneessä vannasputki, jonka kummassakin päässä on lämmittämällä asennettu prossiliukulaakeri. On ollut melko huoleton peli, kun muistaa välillä pumpata rasvaa. Se perä laakeri kerran oli päässyt liikkumaan, sen kiinnityksen varmistin laakeriliimalla. Jos tässä joudun laakerin vaihtamaan, niin laakeri liima lähtee kaasulla lämmittämällä kyllä pois.
Induktiokuumennin löytyy, ja holkin voi pakastaa. Turvallisempi kuin liekkitoho... Putkeen voisi tällätä ohuehkolla seinämällä olevan rst holkin, jossa on kierre. Sille kaveriksi sisäpuolelle muoviholkki. Ja jos tekee vielä vasenkätisen kierteen, kiertää akseli sitä kiristyssuuntaan oikeakätisellä potkurilla.

Meidän satamassa on yksi varppaaja ja yksi iso rautavene jossa on pronssinen perälaakeri. Jälkimmäisessä menee jarruputki rasvauskohtaan ja edellisessä on koko vannasputki täynnä vaseliinia.

Talipoksi kai saa vettä vaikka putki olisikin täynnä rasvaa; akseli pyöriessään tuppaa pumppaamaan rasvaa ympäriltään pois ja tilaa vedelle. Tein sirkkelin akseliputken ja laakeroinnin tällä vastaavalla tavalla ja tursusi ulos huopatiivisteistä :-)

Vastaa Viestiin