Kumityynyt

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Kumityynyt

Viesti Kirjoittaja javirta » 25.08.2022 17:41

Moottori on Perkins M30, sama kuin Volvo MD2030.

Kumityynyt jotka laitettiin pari vuotta sitten, ovat vähän liian kovat. Kaikki värähtely ei jää kumeihin vaan kolmisylinetrinen rytkyttää nyt veneeseen asti. Nivelakselistoa ei ole, vaan moottorin tukikumit ottaa vastaan potkurin työnnön.

Onkohan kone enemmän takapainoinen (vauhtipyörä ja vaihde)? Mietin sitä, että pitäisikö jättää taakse kovemmat ja laittaa eteen pehmeämmät, vai päinvastoin?

Nämä kovemmat on mallia cushyfloat, eli ottaa työntöä paremmin vastaan. Pehmeämmät on sitten novibra tyyppiä.

Oma tuntuma sanoisi että eteen pitäisi nyt silti jättää jämäkämmät kumit ja taakse pehmeämmät tuon työnnön perusteella, mutta painojakauma ja akseli perässä neuvoisivat jättämään kovat taakse ja pehmeät eteen.

Kokemusta? Vai vaihdanko kaikki novibra tyyppiseen kelloeristimeen?

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kumityynyt

Viesti Kirjoittaja matti » 27.08.2022 8:49

Jättäisin ne cushyfoatit taakse, kone on takapainoinen.

Onhan akselilinjaus varmasti kunnossa? jos ei, se aiheuttaa värinöitä! (joskus törmännyt tosi paljon virheelliseen linjaukseen joka oli löystyttänyt vaihteen laipan joka vuoti öljyä)
ilmeneekö "rytkiminen" vain jollakin kierrosluvulla vai läpi kierroslukualueen?


Omassani, Vetus 3.09, kolmesylinterisessä on tuollaiset; https://veneakselisto.com/kauppa/tuote/ ... kumityyny/
tulivat koneen mukana ja kone on hiljainen

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Kumityynyt

Viesti Kirjoittaja javirta » 27.08.2022 14:47

Kyllä, linjaus on kunnossa. 0,1mm tarkkuudella. En näe sitä paremmaksi yrittää saada kun on joustokytkentäkin.

Nuo 55sha cushyfloatit on itse asiassa paikallisen liikkeen toimittamat samannäköiset, joissa ei ole trelleborgin tai muutakaan leimaa. 45sha aidot tyynyt ovat sangen paljon pehmeämmät.

Koneen takapää joustaa käsin tunnusteltaessa huomattavasti vähemmän, johtuu varmaan akselista joka jäykistää? Volvo pentan md2030 mainoskuvassa/esitekuvassa on edessä cushyt ja takana yanmar tyyppiset tyynyt.

Rytkytys ilmenee tyhjäkäynnillä ilman vetoa myös. Alkaa 900rpm ja on siitä alas.

Kannattanee kokeilla laittaa eteen pehmeät...?

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kumityynyt

Viesti Kirjoittaja matti » 30.08.2022 9:10

Olisiko mahdollista, että koneen käynnissä olisi ontumista- suuttimien avautumispaineissa, vuotava/osin tukkeutunut suutin???????
Mikä on suositeltu tyhjäkäyntinopeus? tyhjäkäyntiä vois säätää hieman ylemmäs pois epätasaiselta alueelta, ei liikaa jottei vaihteen kytkentä muutu äkkinäiseksi!

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Kumityynyt

Viesti Kirjoittaja javirta » 01.09.2022 10:43

Vien talvella suuttimet katsottavaksi ihan muutenkin. Kokeilin kuitenkin löysätä vuorollaan kutakin tyhjäkäynnillä, käynti muuttui saman verran huonommaksi heti eli ei ainakaan perustavaa vikaa ole suuttimissa. Ei savuta, haise tai kärytä. Mutta tietysti pienikin epätarkkuus tekee epätasaisuutta käynnissä. Kyseessä on esikammiokone sangen matalilla ruiskutuspaineilla, eli suihkun muodostus ei ole niin kriittinen kuin suoraruiskukoneessa.

Liike josta aikaisemmat tyynyt hain, myönsi että niitä on palautettu koska ovat olleet liian kovia tai jäykkiä. Kaksi irrotin juuri eivätkä ole rikki, ts. kumi on kiinni metallissa.

Kunhan saan vielä yhden reiän tehtyä ahtaassa tilassa kiinnitystä varten pääsee kokeilemaan. Tarkoitus olisi jättää ne kovat taakse, koska sinne kohdistuu potkurin työntö, akselin vääntömomentti ja kuten edellä oli todettu että kone vaihteineen on takapainoinen.

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Kumityynyt

Viesti Kirjoittaja javirta » 02.09.2022 22:45

Homma valmis. Edessä on nyt pehmeämmät tyynyt jotka vaimentavat värähtelyt tehokkaasti: kaikki värinä jää kumeihin. Sama tapahtuu myös taakse jätetyissä kovemmissa.

Akseli välittää luonnollisesti osansa koneen liikkeistä runkoon. Sanoisin että loput resonanssit tulevat ainoastaan sieltä lasikuiturunkoon.

Puuvene on joskus kyllä haaveissa, piirrän sellaista parasta aikaa. Jos löytyisi joku toteuttamaan suunnitelmia 3-kajuuttaisesta pellinkiläistyyppisestä puoliliukuvasta veneestä. Pituutta 12m, keulakajuutta, ruorihytti, kuomukatettu avotila ja sen takana makuukajuutta. Moottoriksi marinoitu MB OM606 kuusisylinterinen, tasapainoinen "kunkkumoottori".

Edit: jatkan keskustelua pellinkiläisestä puuvenepuolella

Vastaa Viestiin