W 1 huohotus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
elmer
Viestit: 8
Liittynyt: 18.04.2022 7:52

W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja elmer » 18.04.2022 8:11

Hei,

Mitenkä ja mitä kautta toimii Wickström W-sarjalaisten kampikammion tuuletus / huohotus ?

Jostain luin että runsas huohotus kuuluu asiaan, mutta luulen että mun moottorista on joku poistanut tai tukkinut huohottimen tai putken. Onko se joku kupariputki joka menee jostain kaasuttimen imuaukon lähelle ? Vai muistelenko nyt ihan väärin..

Jokatapauksessa mulla jos tempaisee öljytikun käynnissä irti niin välitön öljysuihku ja sumu sumentaa lähitienoon. Taas kun tikku on tiukasti paikallaan tuntuu että kone huohottaa kampiakselin etupään tiivistyksen kautta pilssiin, eikä sekään tunnu oikealta.

Eli jos joku osais seikkaperäisesti kertoa mistä ja miten, niin vois vähä tutkia asiaa.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 19.04.2022 15:01

Hei ! Se huohotusputki tulee kyllä niinkuin kuvailit ja sen lähtö oli muistakseni banjo liittimellä ja loppuu kaasarn aukon edessä. Se täytyy kyllä olla tukossa moottorin seinässä kun se tekee noin paljon painetta se vaikeuttaa kyllä moottorin käyntiä paljon ja tulee väkisin ulos pilssiin.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 19.04.2022 21:32

Kuva

olisko tossa kuvasa kaasarin ja pakosarjan välissä oleva putki. Banjoliittimella lohkon sivussa kiinni. osanumero 318
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

elmer
Viestit: 8
Liittynyt: 18.04.2022 7:52

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja elmer » 17.04.2023 7:59

Joo, se tuo huohotusputki ja nuo kaikki on ihan ok. Osaakos siihen kukaan mitään sanoa että miten se paine pääsee sinne putkeen tuolta venttiililtä.?
Venttiili päästää paineet sinne pakosarjan taakse yläkertaan, pakosarjassa tuo huohotinputken kohdalla oleva pinnapultin reikä on isompi niin että paine mahtuu kulkemaan siellä ja putken poraus tulee tohon reikään. Mutta jos pinnapultti pistetään tiukasti sylinteriin ja tiiviste sylinterin ja pakosarjan väliin niin mistä se paine hyppää sinne pinnapultin ympärille ja pihalle?? Siinähän se tukos tulee väkisinkin, vaikka kasailis uusista osista..

Vai onko alunperin joko siinä kyseisessä pinnapultissa ollut joku poraus tai ura tyvessä, tai täytyykö tiivisteestä leikata pala pois ?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17.04.2023 9:11

Onko sulla kuvia oikeasta elämästä. Sillen en osaa neuvoa. Ei se osa niin tuttua.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

elmer
Viestit: 8
Liittynyt: 18.04.2022 7:52

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja elmer » 17.04.2023 10:24

Wickström merimoottorit Faceryhmässäkin näkyy tämä keskustelu olevan pinnalla, siellä näkyy myös hyvät kuvat. Kukaan ei sielläkään hoksaa tuota asiaa pohtia, käsketään vaan rassata huohotinputkea.

Minä en faceen kuulu, joten sinne en kommentoi, stalkkaan vaan takapiruna yleisiä kaikille näkyviä ryhmiä 8|

Mutta tämä Miten se paine siitä kohtaa on suunniteltu suhahtavan läpi ?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17.04.2023 11:52

Ilmeisesti kampikammion puolella on kanava, mistä paine pääsee pinnapultin viereiseen kanavaan, sieltä sittrn tohon putkeen ja sieltä kaasariin.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

elmer
Viestit: 8
Liittynyt: 18.04.2022 7:52

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja elmer » 17.04.2023 12:19

No tämä! Kysymys kuuluu ihan nimenomaan että oko pinnapultissa ollut alunperin ura tai poraus, vai leikataanko tiivisteeseen kanava tuon sisäreiän ja pultinreiän välille ? Muuta tietä ei oikein ole näkyvissä. Toki pinnapultista näkee että se on uudempaa tuotantoa, eli uusittu joskus.

Mutta että miten herra Wickström on Waasassa aikanansa tämän kulkureitin suunnitellut tuossa kohtaa, sitä kysyn, enkä hänelle voi enää soittaa.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17.04.2023 14:42

Terve,

Tuotanoin... mun mielestä se ei huohota pinnapultin kautta. Toki joku niistä takarivin pulteista on joskus musta, mutta olen ajatellut sen johtuvan vain satunnaisesta tiivisteen falskaamisesta. Tiivisteiden pintoineen pitäisi periaatteessa olla tiiviitä.

W1:ssä törröttää ainakin joku pikkuputki pakolimpusta imupuolelle, siihen mistä kaasutin hörppii ilmat sisään. Onkos siinä venttiilikoneistonalla jossain sellainen messingin värinen mutterikantainen suutin? Ruuvattuna ikäänkuin lohkon yläpintaan.. Jos se siitä hengittelisi sinne limpulle. Suhdetta pikkuputkeen en nyt muista.

Täytyy illalla käännellä omaa konetta, jos muisti palailisi.

elmer
Viestit: 8
Liittynyt: 18.04.2022 7:52

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja elmer » 17.04.2023 15:56

Edelleen ollaan ihan just asian ytimessä! Pakolimpusta törröttää putki kaasuttimen suuntaan, sieltä se huohottaa. Tämä putki on ruuvattuna pakolinppun kanavaan, josta menee poraus pakolimpun kiinnitykseen tarkotettujen pinnapulttien takemman alapinnapultin reikään. Jos katsotte niin tämän pinnapultin reikä pakolimpussa on myös porattu isommaksi että huohotus mahtuu tapahtumaan. Eli alemmat pinnapultit ovat kokoa M8 tai M10, mutta taaempi limpun alareikä reikä on porattu kooltansa isommaksi (10-12mm) kuin etummainen alareikä, vaikka molempiin menee saman kokoinen pinnapultti M8. Takareikä on isompi siksi että "huohotus" mahtuu kulkemaan pinnapultin ympärillä tuonne kaasuttimeen törröttävään putkeen. Tämä selvä.

Myös se messinginvärinen suutin lohkon yläpinnassa on olemassa, se on takaisku, eli suuntaventtiili. Päästää kapikammion ylipaineen nousemaan tuohon venttiilitaskuun männän mennessä alaspäin aiheuttaen ylipainetta kampikammioon.

Edelleen kysyn: Miten tuo messinkisestä venttiilistä ulos suhahtanut paine pääsee kulkeutumaan tuonne pakolimpun alemman takapinnapultin ympärille kulkeutuen siitä sitä putkea pitkin kaasuttimelle? Jos on umpinainen pinnapultti ja ehyt pakolimpun tiiviste niin sillä ei yksinkertaisesti ole tietä sinne! Ja nyt nimenomaan haen sitä vastausta että miten moottorin valmistaja on tämän suunnitellut toimivan? Joku reitti sillä täytyy olla.

Ja tarkennukseksi: en puhu nyt sylinterin kiinnitys pinnapulteista, vaan sylinteristä sivulleppäin törröttävistä pako/imusarjan kiinnitys pinnapulteista, ja nimenomaan taaemmasta, eli lähempänä kytkintä olevasta alemmasta pinnapultista ja sen reiästä!

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17.04.2023 21:46

Peijjooni, eipä tuosta omastani löydy tähän purkamatta vastausta :))

Mikä muuten sulla oli se alkuperäinen ongelma? Tikku on just noin, että jos sen ottaa ajossa pois, niin kyyllä, siitä se ainakin jonkin verran räkii pitkin konekoppaa. Kampiakselin stefa, se voi olla myös loppu. Omassani se tiputteli silloin joskus kun aloittelin, noin 15 vuotta sitten. Vaihdoin uuden, ja siihen loppui, kone on ollut varsin tiivis. Siinä joutuu kyllä ottamaan vauhtipyörän irti, mikä onkin aika jumppa. Pitää tehdä ulosvetäjä esim 10 mm teräslevystä ja muutamasta pultista. Sillä se kyllä jo irtoaa. Stefa on ihan kauppakamaa, vakiojuttuja.

Lähinnä siis siitä tämä, että en milläään tajua, miksi huohotus olisi sen erityisemmin tukossa koneestasi..

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 17.04.2023 22:10

Osanumero 318 on manuaalin mukaan Ilmanvaihtoputki / Ventilationsrör. Kuulostaa paremmalta kuin huohotinputki, mutta saman röörin äärellä ollaan.
huoh.JPG
Nappasin insinöörikuvasta kohdan missä putki on asemoitu jonnekin - mutta minne?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viinamäenmiäs

elmer
Viestit: 8
Liittynyt: 18.04.2022 7:52

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja elmer » 17.04.2023 22:20

Joo, mulla on nyt kone lyötynä lihoiksi, roikkuu osina pannuhuoneessa kuivumassa maalauksen jäljiltä, ja alan sitä kohta kasailla uusilla kulutusosilla.

Siinä osia puhdistellessa rassasin kaikki kanavat auki ja ihmettelin tuota huohotuskanavan ongelmaa. Viimekesänä se huohotti niin maan perusteellisesti, siihen täytyy löytyä nyt ratkaisu.

Ei enempää sinun kuin minunkaan koneeni kuuluisi huohottaa, jos koneessa on kaikki kunnossa. Ei varsinkaan niin, että öljyä roiskuu öljytikun reiästä ilmaan kun kone käy. Kyllä se kertoo siitä että jotain on vialla.

Minulla esimerkiksi viime kesänä teki sen oireen, että se alkoi huohottaa kampiakselin etupään stefan kautta öljyä vauhtipyörälle ja siitä dynastartin kiilahihnoille, eikä se startti pyöräyttänyt enää puristuksen yli vaan alkoi sutimaan.

Nää hommat täytyy nyt vaan korjata kuntoon ettei tarvi kesällä kirota naama öljyssä.

elmer
Viestit: 8
Liittynyt: 18.04.2022 7:52

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja elmer » 17.04.2023 22:26

Joo, tuossa kuvassakin se menee juuri siihen pinnapultin reikään niinkuin aiemmin kerroin. Tuosta ei oikein sen enempää pysty kuitenkaan näkemään. Se messinkiventtiili on sitten jossain tuossa venttiilinnostajien välissä, sitä ei oikein selkeästi näy.

elmer
Viestit: 8
Liittynyt: 18.04.2022 7:52

Re: W 1 huohotus

Viesti Kirjoittaja elmer » 18.04.2023 12:46

No niin, nyt löytyi reitti! Eli siitä pako/imusarjasta löytyi vielä yksi reikä pinnapultin reiän yläpuolelta, joka johti tuohon pinnapultin reikään ja sitäkautta pilliin ja kaasuttimeen. Myös sylinterissä oli tässä kohtaa reikä, mutta tiivisteessä tuo reikä olikin sijansa sivussa, joten tiiviste tukki tuon tien.

Kiitoksia vastauksista.

Vastaa Viestiin