Sivu 1/1

Perälaakeri

Lähetetty: 14.09.2021 17:45
Kirjoittaja keihässalmi2
Minkälainen välys on vielä sallittua perälaakerin ja akselin välillä? Nyt sivuttain on vajaa milli mutta ylä/ala asennossa n. 2mm
Mistähän sekin johtuu että on niin erilainen. Perälaakeri on jostain 60 luvulta. Päällä kuidutus joten laakerin kuusiokolo ruuvia on vaikea löytää (jos sitä on ollenkaan). Vannasputki päättyy sisällä painelaakeriin ja siitä traktorin kardaaniakselilla koneeseen.
Kannattaako perälaakeri vaihtaa? Miten sen saisi perälaakerin runkoa rikkomatta irti? Akseli on helppo saada pois.
7E0C7A97-FC61-41EF-AD68-B898B700E6FF.jpeg

Re: Perälaakeri

Lähetetty: 14.09.2021 17:50
Kirjoittaja keihässalmi2
Voisiko kuitenkin vaihtaa vain kumilaakerin perälaakeria rikkomatta? Miten se tuosta irtoaa?

Re: Perälaakeri

Lähetetty: 15.09.2021 16:26
Kirjoittaja matti
Akseli ulos. konepuukkosahalla kumilaakeri halki pituussuuntaan, jonkinlaisella koukkupää liukuvasaralla ulos, jos ei , niin sahaa parista kolmesta kohtaa halki. Jos palottelee, niin tullee ulos etsimättä sitä stop-ruuvia, löytyy sitten jälkeenpäin.
Pitäs tulla osina melko helposti ulos.

Re: Perälaakeri

Lähetetty: 15.09.2021 17:36
Kirjoittaja keihässalmi2
Tuo sahaaminen kuulosti järkevältä idealta. Pitää kuitenkin yrittää käsin sahata. Tarviiko uusi kumilaakeri mitään liimoja kiinnitykseen kun varmaan kiristysmutteri menee hajalle. Entä tarviiko rasvaa akselin ja kumilaakerin väliin?

Re: Perälaakeri

Lähetetty: 16.09.2021 18:15
Kirjoittaja matti
Kumilaakereita on sekä pronssi(messinki)-että fiiberirunkoisia, joten jos em, niin hieman työtä.
Kysymyksiin-ei ja ei, se kuusiokoloruuvi(t) tulee löytää ja avata ennen uuden asennusta ja kiristää asennuksen jälkeen.

Re: Perälaakeri

Lähetetty: 17.09.2021 18:47
Kirjoittaja ms.venla
Mulla ei ollu topruuveja ollenkaan kumilaakerissa. Sahaamalla otin irti ja uuden painoin ruuvipuristimella ja rasvalla paikalleen.