Hallintalaite

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Hallintalaite

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13.07.2021 1:14

Moro

Onko jollain jäänyt tällaista ylimääräiseksi tai tietääkö mistä saisi tällaisen Volvo pentan hallintalaitteen 80-luvulta. Mulla on ongelma se, että tuollainen on sisäohjaamossa ja ulkona yhdellä kepillä oleva sisäperämoottori versio. Nyt ei pelaa oikein synkassa mitenkään.Laittaisin tuollaisen myös ulko-ohjaamoon. Kaksi samanlaista saisi varmasti helpommin pelaamaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Hallintalaite

Viesti Kirjoittaja matti » 18.07.2021 7:16

Olisiko syynä toimimattomuuteen se, että vipujen pituus= vaijerin liike on erilainen.
Onko niissä mahdollisuutta muuttaa liikepituutta vaihtamalla reikää (ainakin muutamissa on pari reikää vaijeripäätteelle)

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hallintalaite

Viesti Kirjoittaja Qubik » 20.07.2021 9:03

Miten yksikeppinen voi ollaa kaksikeppisen kanssa synkassa? Missä vaijerit kohtaa?
Parhaan tuloksen saa jos on järjestelmässä jakaja välissä, mikä liikuttaa vaan toista kahvaa. Jos halua ottä molemmat liikkuu samaan aika mukaan, niin on kahvat oltavat melkolailla samanlaiset, jotta liikeradat ja väitykset olisit samat. Toki ne kuvassa olevat on ns "asennottomat" eli ne on siinä aeennossa, missä ne sattuu vaijerin pituuksien mukaan olemaan. Moottorin puolella sitten pitää ollaa ilmeisesti "perämoottorikahvalta" tulevat löysästi kiinni (mikä vaihteen kohdalla on hiukan mahdoton) ja kaasun kohdalla liukuva.

Mulla on ylimääräisenä Morsen pintaaennettava kahva ja kaksi "jakajaa" tuplaohjauspisteelle. Näistä voisin luopuakin järkihintaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Hallintalaite

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 20.07.2021 9:50

Tässä on itse tehty jakaja, eli vaihdekaapelit on kiinnitetty toisiinsa Y kappaleella. Samaan tapaan, kuin mulla oli tuo ohjauskin aikaisemmin. Laita ihmeessä viestiä, niin hierotaan kauppoja

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hallintalaite

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.07.2021 14:52

Mun numero on 0 444 949922 whatsupin kautta voin jakaa kuvia
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin