Olympia EB, kaiken näköistä tekniikasta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Valttu
Viestit: 3
Liittynyt: 17.05.2021 21:49

Olympia EB, kaiken näköistä tekniikasta

Viesti Kirjoittaja Valttu » 17.05.2021 22:54

Moro. Mulla ollu rakenteilla 1928 vuoden EB.
Laitoin koneeseen uudemmasta wickströmistä solexin kaasuttajan alunperin testiä varten, jotta sain koneen käyntiin.
Nyt oon alkanut asentaa sitä 6,5 metriseen puuveneeseen.
Aloin miettimään löytyisikö tätä uudemman mallin kaasuttajaa isommalla imuaukolla ku siinä on vain 25mm,
ja alkuperäisessä on 30mm?
Vai mahtaako olla edes merkitystä, luulis uudemmasta kulkevan ilma ehkä paremmin läpi?
Iteltä löytyy kyllä alkuperäinenkin kaasuttaja mutta on kuulemma paljon epävarmempi vesillä, itellä ei oo kokemusta.

Ajattelin myös laittaa koneeseen jäähdytysnesteet ja asentaa lämmönvaihtimen, ei viitti vanhaa enää turhaan ruostuttaa pilalle merivedellä.
Trukkilavalla jo käyttelinkin konetta glykolit sisällä ja huomasin ettei normi vesivaseliini kestä kunnolla glykolia ja vaseliini valuu aikahyvin pois vesipumpun männänvartta pitkin. Olisiko siihen jotain parempaa ainetta tai ideaa?

ja onko jollakulla tietoa alkuperäsestä potkurin koosta? löysin jotain vanhoja juttuja ja niistä selvis et saattais olla 2lapanen 17x12

kaiken näköset kehitysideat kelpaa :)

Avatar
Qubik
Viestit: 939
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Olympia EB, kaiken näköistä tekniikasta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.05.2021 1:46

Siinäs sulla on tekninen vikaa. Alkuperäinen vesipumppu ek ole tarkoitettu toimimaan kiertovesipumppuna, vaan juuri merivettä imemään. Eli tee kytkennat uudestaan, glykoolille käy aivan erilainen pumppu, kun ne, mitä käytettään meriveden pumppamiseen.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Valttu
Viestit: 3
Liittynyt: 17.05.2021 21:49

Re: Olympia EB, kaiken näköistä tekniikasta

Viesti Kirjoittaja Valttu » 24.05.2021 11:24

Oli tarkotus pitää mahdollisimman orkkiksen näköisenä, mut joutuu varmaan siitä vähän tinkimään ja laittaa erillinen pumppu ja ottaa mäntäpumppu irti. Kiitos vastauksesta.

Avatar
Qubik
Viestit: 939
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Olympia EB, kaiken näköistä tekniikasta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 26.05.2021 6:48

Se onnok, jos mäntäpumppu pumppaa merivettä lämmönvaihtimen kautta, mutta sisäistä kiertoa varten sä tarviitberikseen pumpun. Vastaavia voi löytyy esmes karting puolelta, jos vaan virtausmäärät riittävät.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Valttu
Viestit: 3
Liittynyt: 17.05.2021 21:49

Re: Olympia EB, kaiken näköistä tekniikasta

Viesti Kirjoittaja Valttu » 31.05.2021 22:45

Joo, se ei vaan onnistu tässä koska mäntäpumppu suoraan kiinni sylinterissä. Ja siihen väliin ei mahdu tekemään liitosta jotta saisi haarotettua meriveden lämmönvaihtimelle, koska pumpun etuosan ja vauhtipyörän välissä on sentti tilaa. Ja pitäisi jäähdytinnesteet saada samasta välistä sylinterille. Kiitos vastauksesta kuitenkin 8]

Vastaa Viestiin