Seagull

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Take57
Viestit: 6
Liittynyt: 08.04.2005 12:03
Paikkakunta: Vantaa

Seagull

Viesti Kirjoittaja Take57 » 18.04.2005 13:24

Duunikaveri löysi kätköistään ilmeisesti viiskytluvulta olevan Seagull-perämoottorin. Moottori on toimintakuntoinen, mutta saakohan siihen Suomesta varaosia, esim tulppaa?
Taisto

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 18.04.2005 13:36

Moro!
Seagulleja on myyty ainakin vielä 70 -luvulla Suomessa, vaikka ei moottorin ulkonäöstä uskoisi.
Tulppa on melkoinen mötikkä, sen löytäminen voi olla haaste.

t.Matti

venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Viesti Kirjoittaja venenaula » 18.04.2005 20:50

Kuva


Kuva


Vain harrastuksen vuoksi!

HS
Viestit: 3
Liittynyt: 25.03.2004 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Seagull

Viesti Kirjoittaja HS » 20.04.2005 10:59

Hauskat sivut: http://www.saving-old-seagulls.co.uk/ . Farsonsilla (http://www.messinkihelat.fi/) oli joskus 90-luvulla jotain tekemistä ko koneen kanssa. Itselläni on ollut tuollainen peruutusvaihteellinen härveli yhden kesän ajan Hai-veneen perässä. Toimiessaan jokus satunnaisesti täristeli perän kansilaudoitusta rikki.

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 20.04.2005 13:59

Onko joku saanut Seagulin toimimaankin? Kaverin kanssa uisteltiin yhtenä kesänä Seagulilla niin, että kaveri veti Seagulia käyntiin ja meikä poika koetti kalastaa. Kalaa ei ilmeisesti tullut sen takia, kun veneen perässä oli koko ajan hirmuinen bensavana...
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Take57
Viestit: 6
Liittynyt: 08.04.2005 12:03
Paikkakunta: Vantaa

Seagull

Viesti Kirjoittaja Take57 » 20.04.2005 14:49

Moottori onkin mitä ilmeisemmin (valitettavasti) valmistettu vasta 78-79, koska siitä löytyi merkintä FPC, joka viittaa kyseisiin vuosiin.
Minun ei toivottavasti tarvitse käyttää sitä lainkaan ;) koska aion laittaa sen Juhalta ostamani Sulka-purjeveneen perään.
Taisto

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 20.04.2005 20:37

jvaatain kirjoitti:Onko joku saanut Seagulin toimimaankin?
Eikös Seagull ole melkein yhtä toimintavarma kuin junan vessa? Mulla on sellainen 3-heppainen jostain 60-luvulta. Tuli veneen mukana, mutta ei sitä viitsi käyttää, kun ei ole vaihteita, ja tankin korkissa lukee: Oil to Gas, 1:10. Viisaammat joskus sanoi, että tuosta ei paljon kannata nyky-öljyilläkään tinkiä, joten on vähän kallista kyytiä...

Sen verran kokeilin, että sydän meinas pysähtyä, kun lähti ekalla käymään kolmen vuoden käyttämättömyyden ja huoltamattomuuden jälkeen. No sen verran tehtiin huoltoa, että napautettiin puupalikalla vähän männän päälle, että lähti pyörimään, ja laitettiin uutta bensaa tankkiin.

Markku

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 20.04.2005 21:21

kyllä ne on ikiliikkujia, itellä on ollut pari ostin ensimmäisen joka oli seissyt 15 v. navetan nurkassa ja otin tulpan pois ja öljy pyttyyn ja parin päivän päästä 3:lla käyntiin. vanhassa vene tai tm:ssä testi jossa sanotaan ett jos ei lähe ekalla niin on joko pensahana kiinni, tankin ilma ruuvi kiinni tai naru hukassa. yhdyn tuohon täysin. omilla oon ajanu n. 4 rosentin seoksella ja hyvin on toiminut. siis varma kone, voi kuulemma käyttää ankkurina ongella, ja laittaa takas perään ja ajella sen jälkeen rantaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20.04.2005 23:59

Eiköhän tuo Seagull ole tehty ihan vasiten mahdollisimman yksinkertaiseksi ja halvaksi käyttömoottoriksi. Minulle nuo yleensä merkitsevät samaa kuin varmatoimisuus... Aika on muuttunut niin että tänä päivänä kun ajelet Seagullilla niin ihmiset huokailevat ihastuksesta mutta ennen taisi olla vähän toisin päin ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 22.04.2005 11:44

Saattoi olla se meidän kone maanantaipäivän kappale, tai sitten oli miehissä vika...
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24.04.2005 12:40

Tuosta maanantai kappaleesta tuli mieleen ex-neukkuaikaan tehdyt ns. lauantaikappaleet. Tuotantolaitoksissa tehtiin tehtaan piikkiin "talkootöinä" lauantait ja työntekijät synkässä vituksessaan sabotoivat tuotteita...
Samaa tekivät GM:n työntekijät jenkeissä -70 luvulla kun protestoivat työntekijävähennyksiä vastaan. Kasattavaan koneeseen saatettiin laittaa yksi alimittainen mäntä tai jättää yksi kierokangen pultti pois, jne... Sillähän se työllisyys parani :)
Se on selvää ettei Seagull ole mikään perämoottorien MTU eikä sitä ole sellaiseksi tarkoitettukaan joten kyllä sinne joukkoon on livahdellut ehkä keskimääräistä useammin virheellisiä yksilöitä jotka sitten kiertavät (tai ovat kiertäneet) veneen perästä toiseen "pannaanpa vahinko kiertämään"-periaatteella
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kalossi
Viestit: 5
Liittynyt: 15.04.2005 10:43
Paikkakunta: vantaa

sea gull

Viesti Kirjoittaja kalossi » 25.04.2005 10:36

Mulla on nyt ollu vanha, vaikea sanoa minkäikäinen, n. kolmen hepan seagulli neljä vuotta aika aktiivi käytössä. toimii tosiaan vaikka upottaisi, tuli kerran kokeiltua kun kumiveneen taka ponttooni oli jäänyt raolleen ja oli pelkä keula näkyvissä laiturilta ja sea gulli tietenkin ankkurina pohjassa. Pumppasin kumiveneen täyteen ja nyin ensin ilman tulppaa laskin vedet pois bensan alta ja alle kymmenen nykäisyn käyntiin. Jos ei oo joskus lähteny käyntiin niin on johtunu siitä että sytkää säätävä kaulus magneeton alla on löystyny tärinässä ja sytkä on pielessä, tai että kaasari on ollu täynnä nyky bensan lisäainen möhnää.
Vanhoja raatojakin pitää rakastaa.

kalossi
Viestit: 5
Liittynyt: 15.04.2005 10:43
Paikkakunta: vantaa

tulppa

Viesti Kirjoittaja kalossi » 25.04.2005 10:49

löysin tulpan omaani motonetista. http://www.saving-old-seagulls.co.uk löytyy räjäytyskuvia ja kauppasi jouku joskus tuotakautta jotain osia ja öljyjäkin. Omaani olen ajellut välillä 4 prossasella ja välillä tolla 10 prossasella tuntuu toimivan mukavammin tolla paksulla, taitaa olla tarkoitus että oljy vähän tiivistää muuten väljiä paikkoja.
Vanhoja raatojakin pitää rakastaa.

Vastaa Viestiin