Sivu 1/1

Potkurin mitoitus

Lähetetty: 13.08.2020 20:57
Kirjoittaja sakke.vee
Moi,
Olisi tarkoitus dieselöidä 6,5 metrinen fiskari ensi talven aikana. Tekniikaksi on tulossa bmc-leyland 38 hp diesel. Moottorin jatkeena zf kytkin.
Tavoitteena olis saada paattiin ajonopeutta 10 solmun paikkeille asiallisilla moottorikierroksilla.
Isohan tuo on, mutta tässä siis nyt ei olla pilaamassa mitään ykköskuntoista jalopuu venettä vaan lähinnä harrastemielessä vanhan kuidutetun fiskarin harrastaminen omalla tavallani.
Kysynkin siis: onko olemassa laskukaavaa jolla saan laskettua tulevan potkurin halkaisijan ja nousun? Moottorin ja kytkimen välitykset toki selkee sekä potkurin nousu, mutta jonkun verranahan sen potkurin ainakin luulisi ajon aikana luistavan? Tähän mitään kerrointa olemassa minkä voisi yhtälöön lisätä?
Onko jollakin kokemusta suurinpiirtein samanlaisesta kombinaatiosta? Millä osilla, välityksillä ja potkurilla?
Läpi on myös käytävä vannasputken läpivienti yms. Voisiko vannasputkena (sikäli uusin) käyttää esim ikh:lla myytäviä vetoakseleita? Kellään kokemusta tästä? Moottori tulee kumien päällä ja muutkin ylimääräiset resonaatiot olisi tarkoitus mitätöidä mahdollisuuksien mukaan jo suunnitteluvaiheessa.

Btw. Syksyn / talven aikana veneestä jää toimiva, mutta läpikäynnin vaativa w2 moottori. Jos jollakin kiinnostusta ostaa, niin saapi ottaa yhteyttä.

sakke.vee@gmail.com

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 16.08.2020 3:31
Kirjoittaja ms.venla
Etsi https://www.vicprop.com/ Googlesta.

Mulla on 7m puoliliukuvassa tuo kone. 2:1 välityksellä ja 15x10 potkurilla kulki max 10-11kn. Matkavauhtia 8-9kn.
Fiskari mallisessa ilman kantotasoja saattaapi perä alkaa vajoamaan 7kn jälkeen. BMC antaa 38hv vasta 4000r/minuutissa, eli vaatii kierroksia.

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 16.08.2020 18:04
Kirjoittaja sakke.vee
Ok. Kiitos vastauksesta.
Aloinkin eilen veneillessä miettimään uudestaan tuota huippunopeutta kun jo 11 km/h nopeudessa kulki perä jo melko syvällä 8}

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 16.08.2020 18:07
Kirjoittaja sakke.vee
Vois noita tasojen asennusta suunnitellakkin. Eipähän ne tollaseen oikein sovi, mut ei niistä haittakaan olisi ja eihän ne juurikaan näy silloin kun vene on vedessä

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 23.08.2020 13:41
Kirjoittaja ms.venla
Olen havainnut hyväksi kantotason peräsimen yhteyteen. Se voi olla ohutta peltiä oleva trimmi, vaikka hitsauttunabperäsin lapaan

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 22.10.2020 23:25
Kirjoittaja MÖsteri
Terve,

Ilman jotain kantotasoja ei taida nopeustoive 10 kn toteutua, kun on paatti tuon mainitun 6,5 metriä. Siinä lie vesilinjan pituus mitä, 6 metrin luokkaa. Jos paatti on oikein luistavaksi veistetty, niin se voi noin 7 - 7,5 kn mennä vielä suht siististi. Sen jälkeen tulee jatkuva ylämäki vastaan, peräaalto kasvaa ja perä uppoaa. Mikäs siinä, mutta siinä hukkuu hyvän koneen tehot ja työnnöt tuohon, eikä vauhti välttämättä ala nousta.

Yksinkertaisin tasoviritys lie jokin tuhti vaneri tai teräslevy, kaksi kolmion mallista tasoa molemmin puolin perää vesilinjan tienoille tai vähän alle. Tuiksi vaikka isot vanttiruuvit, joilla voi asentoakin säätää. Peräsimen yläreunaan tehty voi olla myös toimiva, mutta siihen ei kovin isoa tasoa voine tehdä, jotta värkki vielä kääntyykin.

Taso tekee sen, että se vähän jarruttaa. Eli osa konetehosta menee vääjäämättä hukkaan, levy ei nosta, jos se ei vähän jarruta virtaavaa vettä vasten.
Toisaalta diesel lie periaatteessa tosi taloudellinen vehje, jos sen virittää käymään tehokkaasti runkonopeuteen sopivia kierroksia. Eli jos tuolla dieselillä ajaa runkonopeutta (6 - 6,5 - 7,5 kn), niin löpöä ei mene paljon mitään.

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 25.10.2020 11:30
Kirjoittaja sakke.vee
jep. painuu perä pohjaa kohden jo 6 solmun nopeudessa, eli siis tulee tuo runkonopeus vastaan. Täytyy ensin nyt värkkäillä keväällä se diesel sinne paikallee ensiksi. ja vaikka talven 21-22 aikana ihmetellä niitä kantotasoja sun muita härpäkkeitä.

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 27.10.2020 8:47
Kirjoittaja Qubik
https://youtu.be/4Npm5FXnOLE tosta hiukan tiedeen perustuva näkökulma

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 30.10.2020 12:24
Kirjoittaja sakke.vee
Mietinkin, että tuollainen lentokoneen siiven mallinen saattaisi aiheuttaa paremmin nostetta perään. Ja jos sen painon vielä saisi mahdollisiman pieneksi ja toki rakenteen ontoksi. Kevyessä veneessä ehkä aiheuttaa nostetta jo pelkästään sen sisällä olevan ilman avulla. 0,5 mm hast pelti voisi olla ok tai sitten alumiini.

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 30.10.2020 12:30
Kirjoittaja sakke.vee
vesille noston yhteydessä huomasin, että peräsimeen oli jo aiemmin laitettu peltiset ohjurit ohjaamaan potkurin työntämä vesi pohjaa kohden. Tällä systeemillä on varmaan haettu samaa nostetta perään, lienee vaikutus ollut melko vähäinen varsinkin kun kiinnitys oli toteutettu sen verran huonosti, että roikuivat miten sattuu. Ihmettelin kun pari kertaa kuului melkoinen pamaus kun ajoin veneellä. Oli potkuri ottanut kiinni pelteihin ja on nyt myös sen näköinenkin ;-)

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 31.10.2020 19:15
Kirjoittaja Qubik
Kolkapaas nostaa oma venen peräosa tunkilla noista peräsimen siivekkeista kantamaan. Nouseeko? Irtooko vannasputki? Katkeeko siivekkeet? Jos pysyy läjässä, saattaa olla hyötyä. Jos alkaa epäilyttämään, niin syystäkin. Jota perä ei uppoa, sitä pitää nostaa. Niikun nojaa seuraavalle aalolle. Ja melko paljo painoa niihin kohdistuu. Jos on sivuista alkava kantotaso, se jakaa painoa ja muokkaa aallon harjaa, mutta kaikenmaailman peräsimenviritykset joko vaan ohjaa hiukan potkurinvirtausta tai on jopa hyödyttömät josei vahinhoittavat. Usemmiten vaikutus on kipparin korvien välissä.

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 31.10.2020 20:31
Kirjoittaja MÖsteri
Jepjep.

Tuollaiset kolisevat viritykset vaan surutta pois. Sileä perä ja siinä ehjät akseli ja peräsin osineen, se toimii.

Siipiprofiilit ja noste, nojaa... eipä taida vaikuttaa. Kuten Qubiikk totesi, niin venettä pitää tosiaan nostaa, jotta se nousee. Siitä syystä esim osien kelluvuudella eli nosteella ei ole yhtään merkitystä. Jos arvioi, että jonkun kotelon sisällä olisi 10 ltr ilmaa, niin se on 10 kg. Saman voiman saa aikaan siirtelemällä juomavesikanisteria veneessä edestakaisin.

Voimaa lähtee koneesta. Eteenpäin vievä voima on suunnattavissa osin alaspäin kantovoimaksi, ohjaamalla vesivirtaa. Kun vanaveden massaa paiskataan riittävästi alaspäin, niin vene vastaavasti kokee nostetta. Hyvällä tuurilla se nostaa perää. Eli jotain isoja kantotasoja pitäisi olla.

Jos potkuri on pikkukolhuilla, niin niitä voi varovasti pienellä vasaralla naputella puista alasinta vasten. Siis naputella, varovasti, eli kevyesti.

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 31.10.2020 22:41
Kirjoittaja ms.venla
Mutta eihän esim trimmitasoista kestä nostaa venettä tunkilla pihassa, mutta tunnetusti toimivat veneen asennon muuttamiseen?

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 05.11.2020 17:25
Kirjoittaja matti
Tuollaiset sattuivat silmään päivälenkillä;
tasot.jpg

Re: Potkurin mitoitus

Lähetetty: 06.11.2020 20:54
Kirjoittaja Qubik
Trimmipumput on niin tehokkaat, että painaa sen levyn mutkalle, jos sinne jää jotain alle ja ei liikkuu vapaasti. Se levy on n3mm rosteria. Trimmilevyt yosiaan vaan kallistaa venetta. Kulkuasenton muuttamisesta plaanavassa venessa ei olee vertailukelpinen uppoumarungoisen venen runkoaallon kanssa.