Bernard w110

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Bernard w110

Viesti Kirjoittaja GoPro » 28.03.2020 18:42

Alottelin veneilyharrastuksen ja ko moottoeri oli kiinni paatissa jonka ostin. Purin kaasarin osiin ja pesin ultraäänipesurills. Tein tiivisteen kaasarin päälimmäiseen kanteen johon siis ilmanputsarikin kiinnittyy, sitä kun ei ollut. Iskin kiinni koneeseen ja testasi. Kohokammion pintaan keräänty bensaa, ei kuitenkaan tiputtanut, en tiedä mistä kaasari tulvi. Kohokammiossakin oli paperitiiviste. Vähän erikoinen se kannen kiinnitys systeemi oli, siis se yhdellä L mallin piltilla kiristettävä joka painaa kammion keskeltä, no kai se tiivistää. Kohot liikkuu kyllä kammiossaan, ainakin liikkkui kun käsissä sitä pyörittelin ennenkuin iskin kiinni koneeseen. Saako muuten tankin ruuvvi olla ihan auki vai pitääkö sitäkin jotenkin tilanteen mukaan säädellä? Ei kai..
No kone kyllä käynnistyi, mutta ei pysynyt käynnissä jos laski kierroksia hiukankin. Täydellä kaasulla tai puolella kaasulla kävi mutta jos enemmän hölläsi sammui kone. Mitenkäs tuota säädetään? Sitten lisäksi kaipaisin kuvia mimmonen kaasuhantaaki koneessa pitäisi olla? Tästä yksilöstä puuttui vallan se ja sormella joutuu kaasuvipua liikuttelemaan kaasarista. Pitäisi askarrella niin voisi koittaa alkuperäistä matkia. Kiitos jos joku viitsii jelppiä hölmöä aloitteliaa

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja GoPro » 28.03.2020 20:08

Niijja toisen työntötangon putken tiiviste vissii falskaa ko puhalsi ilmaa sieltä koneen käydessä, sieltä yläpäästä keinuviputankolaatikon juuresta. Meneekö siihe joku standartitiiviste vai onko mallikohtasta tavaraa ja jos on mistä saa tilattuu

Avatar
Qubik
Viestit: 852
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29.03.2020 11:38

Manuaalin mukaan on melko erikoiset tiivistet. Jos purkaat varovaisesti, puhdistat alkoholilla ja laitat kevyesti laatukkaalla moottorisilikoonilla takaisin, niin uskoisin että kestää vielä vähä aikaa. Tosiaan, jos on sorvi, niin sorvaisin vastaavat holkit ja niihin O-rengaille urat, saa pikkase paremmaksi.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Z7zc-fB1si

Sieltä saa manuaalin englanniksi
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja GoPro » 29.03.2020 16:36

Kiitos qubikillema manuaalista!

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja GoPro » 31.03.2020 22:15

Varmaan peruskysymys bernardista. Koneessa on automaattinen kierroshaistelia, rekulaattorikos se nyt sitten oli. Kulkeekos vene siis ilman kaasun käyttöä vallan? Että kun se vesillä on ja lyödään vaihdesiomään se itekseen nostaa kierroksia ja satamaan tultaes ja vaihde vapautettaes se pudottaa tyhjäkäynnille? Jos sieltä kaasarin läpästä tuo vaijerin jolla saa kaasarista kaasutettua pystyykö venettä ajamaan tyhjäkäynnillä ja jos ei niin mikä sen läpän "oikea" asento on?
Purin ja outsasin kaasarin ja nyt kun tuossa kuivalla maalla käynnistelin konetta ja koitin kaasaria miten pelaa mielestäni kone kävi aika kovilla kierroksilla. Kun laskin kaasarin läppääsäätämällä kierroksia pienemmäksi ei kone pysynyt päällä ja kaasarikin tulvi. Pitää perehtyä mistä johtuu tulviminen. Löi vähän ipmanputsariputkestakin liekkiä ennenkuin sammui että aika rikkaalla kävi

Avatar
Qubik
Viestit: 852
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja Qubik » 31.03.2020 23:16

Minulla on kaasarissa kaksi läpüä, ilmaputsarin puoleinen on rikastin tai "ryypy" ja toinen on varsinainen kaasuläppä. Se on kytketty regulaattorin. Sitä hallitsettaan moottorin toisella puolella olevan vipstaakkelin kautta. Eli sieltä valittaan toibottu pyörintanopeus ja regulaattori sitten säätää kierroksia riippuen kuormasta.
Olen toetnnut sen aivan hyväksi. Ensikesäksj vaan koitan saataa säädöt niin että saa nopeutta vielä vähemmaksi. Mutta mä veneileen helsingin edustalla ja ominaisiis, missä aalokkossa nousee kierrokset itse, kun kiipee aalolle ja tippuu, kun tullaan alas, on osoittaudunut aivan erinomaisen mukavaksi läyyänmössä. En aio poistaa käytöstä regulaattoria
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja GoPro » 01.04.2020 16:48

Eli siis kierrosnopeus valitaan siittä kaasarin läpän asennosta sopivaksi ja kun ajoon lähdetään kone itellään sitte nostaa kierroksia vaikka aallokossa? Fiksun kuuloinen systeemi kunhan saan vaan kaasarin pelaamaan. Luulisi sieltä löytyvän ne sopivan pienet kierroksetki ettei tarttis huudattaa konetta

Avatar
Qubik
Viestit: 852
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.04.2020 16:59

Valitsin on moottorin menosuunassa oikealla. Se on se mitä sinä hallitset. Sen takana moottorin sisällä on keskipakomekanismi, mikä pyrii pitämään kierrokset tasaisina. Ja se on muutaman vivun kautta yhdistety kaasariin ja säätää kaasarin läppä.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja GoPro » 01.04.2020 17:19

Koitin liittää kuvaa tänne olis helpompaa mutta siis se on toisella puolella moottoria kuin kaasari se säätö mitä tarkoitat? Tuossa konetta käyttelin ja koetin säädellä sitä vipua joka oli toisella puolella kuin kaasutin mutta se ei muuttanut kierroksia mitenkään, ainoastaan kaasuttimen puolella oleva vivusto joka siis suoraa sitä kaasarin läppää säätää muutti kierroksia mutta onko se niin että paatti pitää olla vedessä että säätö toimii tuossa kaasarin vastaikkaisessa puolella olevasta vivusta kun sitä kuormaa tulee moottorille? Menee sekavaksi ja mosa kyllä hämmentää

Avatar
Qubik
Viestit: 852
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.04.2020 17:51

Ilmeisesti on sulla keskipako mekanismi sitten irroitettu ja kytketty kaasunsyöttö suoraan kaasariin läppään. Eli jos katsot moottoria kaastuttimen puolelta:
-heti vauhtipyörän kotelon lähellä. moottorin alaosasasta, pikkuse sytytyskaapelin lähtökohdasta oikea/ala puolelta tulee moottorista ulos akseli 6mm noin halkaisija. Se on samassa kohta, missä moottorin toisella puolella on kierroslukuvalitsin
-Akselissa pitäisi ollaa kiinni ohut tikku, mikä menee pystyuoraan ylös.
-Tikun päässä on kaasutimen läppään menevä pieni pyörötanko, kierretetty.
-Tanko kytkeytyy kaasuläpän akseliin ja pysyy paikalla maailman pienimman sokan avulla.

Mitä olen itse nähnyt, on usein irroitetty vaan se yhdystanko kaasuttimesta ja sen tilalle viritetty vaijeri. Toki kysessa on kuitenkiin teollisuuskone, mitä on käytetty tärylaitteista vesipumppuihiin ja generaattoreihiin, eli kaikenmaailman kivoja juttuja voi ollaa.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Qubik
Viestit: 852
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.04.2020 18:28

Kaasarilta menee pikkutanko pitkälle vivulle:
Kuva

Tossa näkyy se pitkän tankon ulostulo:
Kuva
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja GoPro » 02.04.2020 7:47

Okei, mutta sitten kun sanoit että moottorin toisella puolella on kierroslukuvalitsin. Jos olen oikein ymmärtänyt se usein on valittu joko sokalla tai pultilla kiinteäksi valinnaksi siinä reikäsarjajärjestelmässä, mutta tässä siihenkin on tehty joku säätövipuhässäkkä, ja kun sitä säädin moottorin käydessä ei se vaikuttanut kaassrin läppään. Laittasin sen kuvan mutta herjaa että liian iso ei mahdu

Avatar
Qubik
Viestit: 852
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.04.2020 20:35

Mina tallennan kuvat esmes blogspot blogiin ja jaan niitä sieltä. linkki on allekirjoituksena. Siellä vielä eilen oli kuvia bernardistakin, mutta nyt ne on hukassa. jos kaikki menee hyvin, voin sunnuntaina tehä tarkemman videon.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

GoPro
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2020 18:32

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja GoPro » 08.04.2020 6:15

Olei, edelleenkin se mun benussa oleva te se itse vivun säätö on arvoitus itselleni. Se siis säätää tuota tappia joka on sillä puolella missä on öljytikku, sen tyyppikilven vieressä ihan moottorin alaraunassa. Näkyy sun moottorin kuvassa, sulla siinä ei ole mitään säätöä niinku ei ole misään benussa ollut mitä olen katsellut..
Joo putsaain kaasarin vielä nuppineuloilla suuttimista ja kaikki röhnät pois ja nyt alkoi kone pysyä käynnissä ihan pienilläkin kierroksilla. Edelleen se kaasarinpohja hieman kostui bensasta, jostain luin että on vähä ominainen piirre bernardin kaasareissa joten en enää kiinnitä huomiota tuohon kun ei edes tuputa bensaa. Sulkee vain tankin aina.
Kun bemulla kaasuttelin pakoputki paukkui kovilla kierroksilla, onkohan sytytys pielessä? Otin kannet auki ja tarkistin venttiilinnostajat jos välystä pitää rukata. Tyyppikilven puoleisessa venttiilinnostajassa ei silmämääräisesti tarkistettuna ollut välystä juurikaan muttta se kaasarinpuoleinen keinuvipu nousi iha selkeesti irti venttiilistä. En ole tarkastanut mutta sanoisin väluksen olevan reilu milli. Mikähän on oikea välys onko tietoa? Tulpan kun vielä varuiksi vaihtaa niin luulisi sillä jo ajelevan ensikesän

Avatar
Qubik
Viestit: 852
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bernard w110

Viesti Kirjoittaja Qubik » 08.04.2020 17:16

Se, mikä on öljytikun vieressa on, se on se mitä sinä hallitset! sinä otat siitä kiinni ja "lisät" kaasua tai "vähennät. Alaasento on vähemmän kierroksia ja yläaasento lisää.

Kaasarin suuttimien sorkkiminen kovilla esineillä on melko vaarallista puuhaa. Pikkuskraadukin voi herkimmissä laitteissa sotkee virtauksen. Bernu nyt ei oo niin justiinsa. Kaasarinphja vuotaa koska:
-tiiviste on kovettunut. Uuden tiivisteen saa leikata 0,8 mm tiivistepahvista. Sitä sai aikoina biltemasta, nyt vissi myös motonetista.
-L-muotoinen kiinityshärvelia on kiristetty ihan sikana ja se on taipunut niin paljon, että se enää ei vetää vertikaalisesti vaan puoliviistoon. Minä omani lämmitin kauan ja taivutin varovaisesti. Siellä on oikein vakava katkeamisen vaaraa.
- liitospinnat hapettunut
-kohon neula ei pitää ja kaasari tulvii. Se on yleensä tyhjäkäynnillä. Kierroksilla menee tuleva bensaa senverran käyttöön, ettei tulvii

Kierroksilla paukkuminen pakoputkessa korjaantu, kun sen öljytikun puoleisen ventiilivälyksen säädät oikeeksi. Manuaalissa, minkä jain sulle, on tarkat välykset. mutta jos oikein muistan oli 0,4 mm kummatkin. Minulla oli samaa asia-pakoventiili seiso ihan karvanverran auki ja palotapahtuma pääsee kierroksilla putkeen. Milli on aivan liikaa, eritoten imuventiilissa. Minä moottori-ihmisenä kikkaileen niit välyksiä pikkase tarkemmin, mutta 0,5 mm ja ei mee vikaan varmaasti. Liikaa välystä hakkaa ventiilin vartta sieneksi ja rikko nostaajan. Myös tikittaa. Tulppia osta kaksi. Yksi uusi kiinni ja toinen varalle. Motonetist ja biltemasta moottoripyöräosastolta saa vesitiivin kotelon varatulpalle. Muista tarkista myös kärkiväli tulpassa. N 0,6mm pitäisi ainakin ollaa ja sivusta katsoen eletroodit pitää ollaa nätisti linjassa. jos ei ole, niin asiallisilla pihdeilla ihan kevyesti taivuttamalla saa kuntoon. Viimeiset 10 vuotta on suoraan uudesta paketistakin saanut rikkinäisiä tulppia. Jos tulppa tippuu lattialle tai muulle kovalle, niin harkitse vakavasti sen pois heittämistä ja uuden ottamista. Keraamiikkaan hiushalkema tulee näkyviin vasta muutaman käyttötunnin jälkeen ja sitten voi ollaa kirosanatkin vähissä.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin