Sivu 1/1

ZF10M ja VP D1-30

Lähetetty: 15.09.2019 9:37
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Miksei koskaan voi olla vain yhtä totuutta! Minulla on ollut edelleen pientä ongelmaa purkkarissa tuon ZF10M vaihteen kanssa kun se ei aina kytkeydy päälle. Syyn selvittely jatkuu, mutta vinkkejä etsiessä törmäsin jälleen tuohon ikuisuuskysymykseen pitääkö vaihde olla purjehdittaessa vapaalla vai pakilla. Ehdottomasti ainoita oikeita vaihtoehtoja näyttää olevan ainakin nuo kaksi. Onkohan täällä joku löytänyt tai saanut tähän kysymykseen valmistajan tai oikeasti ammattilaisen vastausta? Mielelläni kuulisin sellaisesta.

Re: ZF10M ja VP D1-30

Lähetetty: 15.09.2019 12:16
Kirjoittaja Qubik
Jos on taittolapainen, niin Pentan suositus on pakilla.

Re: ZF10M ja VP D1-30

Lähetetty: 15.09.2019 13:01
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Unohtui mainita, että on kiinteälapainen potkuri eikä tässä veneessä ole tarvetta solmun kymmenysten takia pelätä pyörivän potkurin aiheuttamaa vastuksen lisääntymistä. Eli lähinnä on tarve tietää mikä on vaihteen ja moottorin kannalta terveellisin tapa purjehtia.

Re: ZF10M ja VP D1-30

Lähetetty: 15.09.2019 14:29
Kirjoittaja Qubik
Kyse ei ole nopeudesta vaan vaihteen pyörimisestä. Jos sulla akseli ja vaihde pyörii kokoaikaa mukana, niin se myöskin kuluu.. eli myös kiinteälapaisen kannattaa laittaa pakille. Zf ja hurth vaihteissa on neutraali jousikuormiteisten kuulien varassa. Vaihde kytkettyna ne jouset on vapaana. Eli ei väsy. Teoreetinen ja marginaalinen hyöty, mutta... No laita pakille ja purjehti.

Re: ZF10M ja VP D1-30

Lähetetty: 15.09.2019 15:00
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Kiitos Qubik, näillä mennään ensi kesä. Tämän kesän purjehdukset on purjehdittu ja vene nousee viikon kuluttua maihin.

Re: ZF10M ja VP D1-30

Lähetetty: 16.09.2019 20:03
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Tässä nyt vielä aiheeseen liittyvä viesti joltain foorumilta:
I have an MS10L reverse gear (with Volvo Penta engine) which I believe is in fact a ZF reverse gear. The following is from the ZF repair manual:

"3.5 Sailing or moving in tow
Rotation of the propeller while the boat is sailing, being towed, or anchored in a river, as well as operation of the engine with the propeller stopped (for charging the battery), will have no detrimental effects in the gearbox.

IMPORTANT
When the boat is sailing (engine stopped), the gear lever must be in zero position. Never put the gear lever in the position corresponding to the direction of travel of the boat.

Locking the propeller shaft by an additional brake is not required: use the gear level position opposite your direction of travel for this purpose"

Now, what do you understand from the above? For me it sounds that, either neutral or reverse, as long as you don't leave the lever in the forward position it will be OK.
Ja kun oikein skarpiksi ryhdyin, niin löytyihän tuo sama manuaali itseltäkin ;) ...kele kun pitää aina kahlata koko netti läpi ja kiusata vielä toisiakin tyhmillä kysymyksillä, vaikka vastaus löytyisi kotoakin!