Solex VBN26

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
rakkuj
Viestit: 59
Liittynyt: 15.08.2017 22:06

Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 27.07.2019 19:36

Mistä johtunee, että alkanut kone (Albin 021) sammumaan kesken ajon ja vaikuttaa, että bensan saannissa olisi ongelmia. Kaasarin kun avaa niin sen jälkeen taas pelittää kunnes sammuu.
Tankki saa korvausilmaa, suodatin uusi kuten myös letkut.

Menee yksin ajeluksi, kun porukka ei viitsi tulla mukaan, kun aina joutuu kesken matkaa tekemään remppaa ja kyllä se itseäkin v***ttaa.

Löytyykö joltakin ihan oikeasti toimiva kaasutin ylimääräisenä?

Avatar
Qubik
Viestit: 736
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja Qubik » 28.07.2019 9:32

Tulee vaan mieleen, että kun sammuu, niin sä lähet heti kaaaria ruuvaa.. silloin moottori seisoo ja jäähtyy. Jäähtymisen jälkeen taas ilmeisesti käynnistyy. Olisko mahdollisesti vika muualla? Esimerkiksi jakajan kondensaattorissa tai sytytyspuolassa?
Hieman enemmän oireiden kuvailua auttais eteenpäin.
Vanhamallisissa kaasareisaa ja letkustoissa on ollut tapauksia, kun lämmön vaikutuksesta jokin osista turpoa ja tukkii jonkun kanavan, tai letku sisäosat turpoa umpeen vaikka päältä näyttää hyvältä.

Jos ei säjköista vikaa oo syytä etsii, mä kokeilisin irtotankilla ja puhtailla bensoilla ekaksi. Silla saa elimijoita veneen tankin, letkuston ja putkiston kertaheitola pois syynnista. Jos oireet jatkuu, saa keskittyy seuraviin.

Missäpäin laite on?
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

rakkuj
Viestit: 59
Liittynyt: 15.08.2017 22:06

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 28.07.2019 10:19

Kipinät kattelin ensiksi ja olivat ok.
Jotenkin vaikuttaa pa-ongelmalta, mutta en tiedä kun en mikään moottoriexpertti ole.
Suodattimen ja letkut siis uusin keväällä. Voisiko neulaventtiili tai Koho tehdä kiusaa, ettei nosta pa-pintaa tarpeeksi korkealle. Uimurista tuli siis bensaa, kun pohjaruuvia avasi.

Laitos on Kemiössä.

rakkuj
Viestit: 59
Liittynyt: 15.08.2017 22:06

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 28.07.2019 10:26

Tankki on tuossa tuulilasin etupuolella pystyssä, suodatin, pa-hana ja letku kulkee sitten pohjaa pitkin kaasarille.
15139503670373004595.JPG
15139503670373004595.JPG (53.8 KiB) Katsottu 390 kertaa

rakkuj
Viestit: 59
Liittynyt: 15.08.2017 22:06

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 28.07.2019 10:52

Kierrokset hieman "hiipuvat" ennen kuin sammuu kokonaan.

Avatar
Qubik
Viestit: 736
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja Qubik » 28.07.2019 12:27

Neulaventiili ja koho voi takertella. Neukkuajan kilpapyörissä oli aikoina vika, kun ylikuumentunut kaasutimeen neulaventiili jumittui pesään. Siihen auttoi, kun hiomatahnalla hioin kartioa hieman jyrkempaan kulmaan.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

rakkuj
Viestit: 59
Liittynyt: 15.08.2017 22:06

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 29.07.2019 9:35

Eli uusi neulaventtiili tilaukseen ja kokeilemaan toisiko valoa?

seppo
Viestit: 140
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja seppo » 29.07.2019 19:26

Kannattaa kokeilla. Wickströmissä oli tuo sama kaasutin ja se lähti pelaamaan neulaventtiilin vaihdolla ja osien putsauksella. Siinä muistaakseni oli joillain ollut myös ongelmaa että bensa höyrystyi kun kaasutin oli kiinni kuumassa pakosarjassa. Siihen auttoi paksumpi tiiviste.

rakkuj
Viestit: 59
Liittynyt: 15.08.2017 22:06

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 30.07.2019 14:07

Paksumpi bakeliittitiiviste on paikoillaan.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.08.2019 10:48

ihan mielenkiinnosta (kun itellä tuo sama vene) että miten ja mistä sun polttoaineletkut menee?
itellä menee toiselta tankilta toiselle, etuosan lattiarallien alta ja yhdistetty T-haaralla. Siitä sitten pilssiin ja sieltä kaasarille. oli aina ongelmia letkuihin jäävän ilman kanssa, varsinkin sitten kun bensa loppuu toisesta tankista ja vaihdetaan toiseen.

Laitoin letkuun näkyville sellaisen avattavan lasisen bensansuodattimen josta saan kätevästi ilmattua noita letkuja.
Voisiko olla jostakin tälläisesta kyse sinunkin tapauksessasi?

rakkuj
Viestit: 59
Liittynyt: 15.08.2017 22:06

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 01.08.2019 22:35

Mulla on vaan yksi tankki tuossa tuulilasin etupuolella pystyssä. Siitä suodattimen kautta kraanalle ja siitä kaasarille. Letkun nostin nyt pois pilssin pohjalta kulkemaa pohjaritilöiden alla, mutta eipä vaikuttanut mitenkään.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 05.08.2019 15:32

katos vaa. niinhän kuvassakin näky olevan. Minulla on samassa kohtaa muta kummallakin puolella (Wickström bensa/petrooli).
mutta suosittelen kokeilemaan tuota avattavaa suodatinta!

LVH
Viestit: 4
Liittynyt: 02.05.2018 17:47

Re: Solex VBN26

Viesti Kirjoittaja LVH » 07.08.2019 15:06

Ruotsalaiset ja hollantilaiset Albin-asiantuntijat neuvoo korjaamaan kaasarin sisällä olevan muovikohon messinkiseksi (https://albinmotor.nl/en/overhaul/carburator/). Muovinen koho turpoaa nykybensiinin vaikutuksesta ja rupeaa jumittamaan kohokammiossa.

Näitä saa edelleen tilattua ruotsista ja hollannista. Itselläni omassa Albin AL-23 koneessa vähän samaa ongelmaa välillä eli sammuu ajaessa. Veneessä on bensiinipumppu, jota päällä pitäessä ongelmaa ei esiinny, mutta vastaavasti esim. tankin ollessa täynnä, työntää bensiinipumppu seoksen rikkaalle ja tekee käynnistä epätasaisen. Olen ratkaissut siten, että laitoin bensiinipumpun kytkimen taakse ja laitan sen päälle vain ongelmien esiintyessä. Tyypillisesti matkan aikana tuon joutuu pari kertaa laittamaan muutamaksi sekunniksi päälle, jos tankki on alle puolillaan.

Vastaa Viestiin