BMC 1.5 moottorin korjaus vai vaihto
Lähetetty: 12.06.2019 0:15
Terve puuveneilijät! Ensi alkuun kiitokset koko yhteisölle siitä suuresta tiedon määrästä, jota keskustelua seuraamalla on saanut vuosien aikana puuveneharrastuksen tueksi omaksua. On hienoa huomata, miten täällä harrastaja auttaa toistaan. Nyt toivoisin hieman apua moottorihuoliin.
Summalaisen BMC 1.5 antoi toisen kipparin ohjastuksessa edellisen syksyn viimeisellä ajelulla yhtäkkiä rumaa metallista ääntä ja kaverin avattua konekopan paisuntasäiliön ylivuotoputkesta puski glykolia. Myös raakavesipumpun letkuliitännästä vuoti vettä. Kaveri oli sammuttanut heti moottorin ja vene hinattiin rantaan. Muisteli kuitenkin, että moottorin lämpömittari olisi ollut normaalilukemissa ajon aikana, mutta tästä ei ole varmuutta.
Ensimmäinen ajatus itselläni oli, että kannentiiviste on syystä tai toisesta vuotanut, jolloin makeavesikiertoon olisi tullut painetta ja puskenut glykolia ulos. Voiko tällöin glykoli päästä sylintereihin ja ohentaa öljyn, mikä olisi aiheuttanut voitelun pettämisen koneessa? Öljytikkua tarkasteltaessa huomattiin, että öljyn päällä on läpikuultavaa nestettä. Pumpattiin öljyt ulos, jolloin tuli normaaliin nähden noin tuplamäärä hyvin ohutta tummaa lientä. Uudet öljyt sisään, niin kone lähti nätisti käyntiin, mutta aivan lyhyen käynnin jälkeen huomattiin, että öljyssä on taas huomattavasti nestettä.
Viikonloppuna viimein sain irrotettua moottorista sylinterikannen, mutta kannentiiviste näytti yllättäen omaan silmääni hyvältä (jopa niin hyvältä, että se on varmaankin edellisen omistajan toimesta vaihdettu). Hieman ruosteista vettä näkyi, mutta ei oikeastaan sylintereissä. Yhdessä sylinterissä seinämällä sormenpään kokoisella alueella hieman pintaruostetta, joka kuitenkin aavistuksen tehnyt pinnasta röpelöistä (valitettavasti tästä ei kuvaa). Yhden männän päällä näkyi jonkinlaisia iskemiä, olisiko joskus venttiili lyönyt mäntään vai mikä nämä olisi voinut aiheuttaa? Sylinterikansi ja venttiilit näyttivät kuitenkin omaan silmääni siisteiltä.
Purin myös lämmönvaihtimen, joka olikin sisältä todella huonokuntoinen ja sisälsi paljon ruosteista sakkaa. Näin ollen ylikuumeneminenkaan ei olisi varmaan kaukaa haettua.
Mitä moottoreista enemmän tietävät ajattelette, että tässä olisi tapahtunut ja onko kone pelastettavissa järkevällä työmäärällä? Pienellä googlettamisella selvisi, että näissä BMC-moottoreissa on eräänlaisena tyyppivikana pettänyt myös ruiskutuspumpun tiiviste jolloin diesel ja öljy ilmeisesti sekoittuvat. Voisiko tässä olla käynyt näin? Nyt kun muistelen, niin neste öljytikussa taisi olla öljyn päällä eikä alla mikä voisi viitata siihen, että neste öljyssä on dieseliä.
Tilanne on se, että minulla löytyy käyvä vaihtomoottori, jonka tunneista tai tarkemmasta kunnosta ei kuitenkaan ole sen parempaa tietoa. Vaihtomoottori on lisäksi merivesijäähdytteinen (ajettu onneksi kuitenkin järvessä) kun nykyinen on tehdasmarinoitu makeavesijäähdytteinen. Kannattaisiko lähteä vaihtamaan moottoria vaiko korjata vanhaa?
Alla pari kuvaa avatusta moottorista. Suurkiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista ja hyviä veneilykelejä teille joilla vene kulkee!
Summalaisen BMC 1.5 antoi toisen kipparin ohjastuksessa edellisen syksyn viimeisellä ajelulla yhtäkkiä rumaa metallista ääntä ja kaverin avattua konekopan paisuntasäiliön ylivuotoputkesta puski glykolia. Myös raakavesipumpun letkuliitännästä vuoti vettä. Kaveri oli sammuttanut heti moottorin ja vene hinattiin rantaan. Muisteli kuitenkin, että moottorin lämpömittari olisi ollut normaalilukemissa ajon aikana, mutta tästä ei ole varmuutta.
Ensimmäinen ajatus itselläni oli, että kannentiiviste on syystä tai toisesta vuotanut, jolloin makeavesikiertoon olisi tullut painetta ja puskenut glykolia ulos. Voiko tällöin glykoli päästä sylintereihin ja ohentaa öljyn, mikä olisi aiheuttanut voitelun pettämisen koneessa? Öljytikkua tarkasteltaessa huomattiin, että öljyn päällä on läpikuultavaa nestettä. Pumpattiin öljyt ulos, jolloin tuli normaaliin nähden noin tuplamäärä hyvin ohutta tummaa lientä. Uudet öljyt sisään, niin kone lähti nätisti käyntiin, mutta aivan lyhyen käynnin jälkeen huomattiin, että öljyssä on taas huomattavasti nestettä.
Viikonloppuna viimein sain irrotettua moottorista sylinterikannen, mutta kannentiiviste näytti yllättäen omaan silmääni hyvältä (jopa niin hyvältä, että se on varmaankin edellisen omistajan toimesta vaihdettu). Hieman ruosteista vettä näkyi, mutta ei oikeastaan sylintereissä. Yhdessä sylinterissä seinämällä sormenpään kokoisella alueella hieman pintaruostetta, joka kuitenkin aavistuksen tehnyt pinnasta röpelöistä (valitettavasti tästä ei kuvaa). Yhden männän päällä näkyi jonkinlaisia iskemiä, olisiko joskus venttiili lyönyt mäntään vai mikä nämä olisi voinut aiheuttaa? Sylinterikansi ja venttiilit näyttivät kuitenkin omaan silmääni siisteiltä.
Purin myös lämmönvaihtimen, joka olikin sisältä todella huonokuntoinen ja sisälsi paljon ruosteista sakkaa. Näin ollen ylikuumeneminenkaan ei olisi varmaan kaukaa haettua.
Mitä moottoreista enemmän tietävät ajattelette, että tässä olisi tapahtunut ja onko kone pelastettavissa järkevällä työmäärällä? Pienellä googlettamisella selvisi, että näissä BMC-moottoreissa on eräänlaisena tyyppivikana pettänyt myös ruiskutuspumpun tiiviste jolloin diesel ja öljy ilmeisesti sekoittuvat. Voisiko tässä olla käynyt näin? Nyt kun muistelen, niin neste öljytikussa taisi olla öljyn päällä eikä alla mikä voisi viitata siihen, että neste öljyssä on dieseliä.
Tilanne on se, että minulla löytyy käyvä vaihtomoottori, jonka tunneista tai tarkemmasta kunnosta ei kuitenkaan ole sen parempaa tietoa. Vaihtomoottori on lisäksi merivesijäähdytteinen (ajettu onneksi kuitenkin järvessä) kun nykyinen on tehdasmarinoitu makeavesijäähdytteinen. Kannattaisiko lähteä vaihtamaan moottoria vaiko korjata vanhaa?
Alla pari kuvaa avatusta moottorista. Suurkiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista ja hyviä veneilykelejä teille joilla vene kulkee!