BMC 1.5 moottorin korjaus vai vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Manaatti
Viestit: 1
Liittynyt: 11.06.2019 23:23

BMC 1.5 moottorin korjaus vai vaihto

Viesti Kirjoittaja Manaatti » 12.06.2019 0:15

Terve puuveneilijät! Ensi alkuun kiitokset koko yhteisölle siitä suuresta tiedon määrästä, jota keskustelua seuraamalla on saanut vuosien aikana puuveneharrastuksen tueksi omaksua. On hienoa huomata, miten täällä harrastaja auttaa toistaan. Nyt toivoisin hieman apua moottorihuoliin.

Summalaisen BMC 1.5 antoi toisen kipparin ohjastuksessa edellisen syksyn viimeisellä ajelulla yhtäkkiä rumaa metallista ääntä ja kaverin avattua konekopan paisuntasäiliön ylivuotoputkesta puski glykolia. Myös raakavesipumpun letkuliitännästä vuoti vettä. Kaveri oli sammuttanut heti moottorin ja vene hinattiin rantaan. Muisteli kuitenkin, että moottorin lämpömittari olisi ollut normaalilukemissa ajon aikana, mutta tästä ei ole varmuutta.

Ensimmäinen ajatus itselläni oli, että kannentiiviste on syystä tai toisesta vuotanut, jolloin makeavesikiertoon olisi tullut painetta ja puskenut glykolia ulos. Voiko tällöin glykoli päästä sylintereihin ja ohentaa öljyn, mikä olisi aiheuttanut voitelun pettämisen koneessa? Öljytikkua tarkasteltaessa huomattiin, että öljyn päällä on läpikuultavaa nestettä. Pumpattiin öljyt ulos, jolloin tuli normaaliin nähden noin tuplamäärä hyvin ohutta tummaa lientä. Uudet öljyt sisään, niin kone lähti nätisti käyntiin, mutta aivan lyhyen käynnin jälkeen huomattiin, että öljyssä on taas huomattavasti nestettä.

Viikonloppuna viimein sain irrotettua moottorista sylinterikannen, mutta kannentiiviste näytti yllättäen omaan silmääni hyvältä (jopa niin hyvältä, että se on varmaankin edellisen omistajan toimesta vaihdettu). Hieman ruosteista vettä näkyi, mutta ei oikeastaan sylintereissä. Yhdessä sylinterissä seinämällä sormenpään kokoisella alueella hieman pintaruostetta, joka kuitenkin aavistuksen tehnyt pinnasta röpelöistä (valitettavasti tästä ei kuvaa). Yhden männän päällä näkyi jonkinlaisia iskemiä, olisiko joskus venttiili lyönyt mäntään vai mikä nämä olisi voinut aiheuttaa? Sylinterikansi ja venttiilit näyttivät kuitenkin omaan silmääni siisteiltä.

Purin myös lämmönvaihtimen, joka olikin sisältä todella huonokuntoinen ja sisälsi paljon ruosteista sakkaa. Näin ollen ylikuumeneminenkaan ei olisi varmaan kaukaa haettua.

Mitä moottoreista enemmän tietävät ajattelette, että tässä olisi tapahtunut ja onko kone pelastettavissa järkevällä työmäärällä? Pienellä googlettamisella selvisi, että näissä BMC-moottoreissa on eräänlaisena tyyppivikana pettänyt myös ruiskutuspumpun tiiviste jolloin diesel ja öljy ilmeisesti sekoittuvat. Voisiko tässä olla käynyt näin? Nyt kun muistelen, niin neste öljytikussa taisi olla öljyn päällä eikä alla mikä voisi viitata siihen, että neste öljyssä on dieseliä.

Tilanne on se, että minulla löytyy käyvä vaihtomoottori, jonka tunneista tai tarkemmasta kunnosta ei kuitenkaan ole sen parempaa tietoa. Vaihtomoottori on lisäksi merivesijäähdytteinen (ajettu onneksi kuitenkin järvessä) kun nykyinen on tehdasmarinoitu makeavesijäähdytteinen. Kannattaisiko lähteä vaihtamaan moottoria vaiko korjata vanhaa?

Alla pari kuvaa avatusta moottorista. Suurkiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista ja hyviä veneilykelejä teille joilla vene kulkee!
Liitteet
126C5597-EDB1-4A94-9E42-B6D348BB2276.jpeg
84329968-7A7A-49A7-85E1-8AAC202511B1.jpeg

Avatar
CC
Viestit: 807
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: BMC 1.5 moottorin korjaus vai vaihto

Viesti Kirjoittaja CC » 12.06.2019 3:27

Ruma metallinen ääni harvemmin kansitiippariin liittyykään. Varmaan kaivauduttava syvemmälle koneeseen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 1855
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: BMC 1.5 moottorin korjaus vai vaihto

Viesti Kirjoittaja matti » 12.06.2019 11:12

Olisiko mahdollista, että kampikammiossa on ollut nestettä niin paljon, että männät ovat "pohjanneet" , siitä aiheutuu melkoinen mekkala???

Avatar
ms.venla
Viestit: 702
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: BMC 1.5 moottorin korjaus vai vaihto

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.06.2019 0:51

Niinkuin edellä mainittiin, niin mäntien osuessa öljyyn kuuluu todella ruma ääni. Itselläni alkoi vastaava bmc kilkattamaan, sitä kävi yksi tietäjä katsomassa ja koneen käydessä katkaisi äkisti polttoaineen syötön. Hän sanoi että koska kilkatus jatkui polttoaineen katkaisun jälkeen niin totesi ettei se kuulu ruiskusta eikä suuttimesta. Meisselillä paikansi äänen kolmospyttyyn. Kansi pois ja männän päällä oli ruuvi, joka oli karannut ilmanputsarista. Mäntä hiottiin ja kone kasaan. Taas toimi hyvin. Oletko varma ettei lämmönvaihdin vuoda ja päästä merivettä glykolin joukkoon? Siksikin saattaa heittää pakkasnestettä pihalle. Öljy voi taas päästä koneeseen myös öljynjööhdyttimen kautta. Riippuen onko imu vai painepuolella. Yleensä tosin koneessa on niin kovat öljynpaineet että öljy karkaa ennemmin veden sekaan.

matti
Viestit: 1855
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: BMC 1.5 moottorin korjaus vai vaihto

Viesti Kirjoittaja matti » 14.06.2019 6:32

Käsittääkseni menee öljyt harmaaksi puuroksi myös merivedellä, jos öljy on ollut mustaa, niin arvelu dieselistä lienee paikallaan.
Eikö se ole melko helppoa ottaa ruiskupumppu pois ja katsoa onko ko tiiviste viallinen?
Iskemät männässä; tuoreet/nokiset, jos jo aiemmin tehty Venlan kaltainen remontti?

Onko siinä työmäärässä juurikaan eroa jos purkaa nykyisen ja katsoo mitä on syönyt tai toisen ja vaihtaa siihen lämmönvaihtimet??? 8}

Vastaa Viestiin