Jäähdytysletkujen kytkentä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Teräs
Viestit: 15
Liittynyt: 05.01.2016 18:43

Jäähdytysletkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Teräs » 28.05.2019 18:24

Moi, moottorinvaihto loppusuoralla. Miten kytken alapuolisessa kuvassa punaisella ympyröidyt letkujen paikat? Molemmissa paikoissa lukee "lappo" ja merivesipuolesta mielestäni kyse. Voinko tulpata toisenja johtaa toisesta veden järveen. Kytkin ei tarvitse jäähdytystä. Moottori on Perkins 4.108M.
Liitteet
image.jpeg

matti
Viestit: 1884
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Jäähdytysletkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja matti » 28.05.2019 21:08

tuossa kuvassa on kolme letkupäätä!
Onko kuvassa kytkimen alapuolella oleva kuminen laajennusosa entisen kytkimen lämmönvaihtimen pää??
Onko kuvassa oleva lämmönvaihdin koneen lämmönvaihdin

Tuon kuvan perusteella ei voi kun arvailla.
Mistä ja minkä kautta vesi tulee??

Lappo-sana viittaa siihen, että ko päiden välillä on ollut laponestoventtiili=ohut letku ulos laidasta="merkkivesi"
=letkumutka vähintään 25cm vedenpinnan yläpuolelle josta em ohut letku ulos tai alipaineventtiili=
https://www.defender.com/product.jsp?id=2681215

Arvailua-jos tuo ylempi "lappo" yhde on pakokäyrässä, kuten näyttäisi, niin pumpulta raakavesi lämmönvaihtimen alayhteeseen(entinen kytkimen lv-yhde) josta lappomutkan kautta siihen pakokäyrän "lappo"liittimeen josta menee pakoletkuun

Teräs
Viestit: 15
Liittynyt: 05.01.2016 18:43

Re: Jäähdytysletkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Teräs » 28.05.2019 23:01

Jätin kolmannen pään mainitsematta sillä se on tosiaan entisen kytkimen lämmönvaihtimen pää jonka kytken letkulla toiseen päähän joka ei näy kuvassa. Ylempi "lappo" on pakokäyrän päällä. Mielestäni kuvassa oleva on koneen lämmönvaihdin.
Veden kiertoreitti on vielä hieman epäselvä, siksi täällä kyselenkin ettei itse tarvi arvailla. 8|

matti
Viestit: 1884
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Jäähdytysletkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja matti » 29.05.2019 7:06

Tuo vahvistaa arvailut, sieltä vesi sisään ja reitti kuten edellä arvailin
Yleensä (kytkimen)öljynjäähdytin on ensimmäisenä= kylmin tulovesi koska lämpö siirtyy pois öljystä heikommin kuin neste/vesi

Vastaa Viestiin