Sivu 1/1

Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 27.03.2019 18:11
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Haluaisiko joku asiasta jotain ymmärtävä auttaa. Eli pitääkö kone eristää (siis sähköisesti) kytkimestä ja jos pitää, niin voiko homman toimivuuden tarkistaa ihan yksinkertaisesti mittarilla? Kysymykseni juontaa siitä, että kun veneemme edellinen omistaja oli itse vaihtanut Volvo-Penta D1-30 koneen perää uuden kytkimen, niin joku laiturilla vain tokaisi, että toivottavasti hän eristi kytkimen moottorista oikein. Silloin en asiaa sen enempää pohtinut, kun en tuosta(kaan) mitään ymmärrä ja toisaalta luottamus edelliseen omistajaan oli vahva. Nyt kuitenkin aloin pohtia asiaa, kun ensin potkuri katosi Ahdin valtakuntaan ja Veleiron kaveri epäili mahdolliseksi syyksi pronssipotkurin hapertumista sinkkianodin puuttumisen takia. Ja kun hän laittoi veneeseen uuden potkurin, niin kiinnitysmutteriin laitettiin sinkki. No nyt vuoden vesillä olon jälkeen sinkki oli kadonnut kokonaan. Voiko kyseessä olla jokin ongelma sähkövuotojen suhteen, eli että virta johtuu potkurin kautta mereen ja siitä syystä metalli katoaa siitä hirveällä vauhdilla? Vai onko sinkki vain löystynyt kierteistään ja pudonnut mereen?

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 28.03.2019 0:32
Kirjoittaja Northling
Moro

En asiasta kauheemmin tiedä, mutta en ole koskaan kuullutkaan että kytkimen voisi erottaa sähköisesti koneesta. Siellähän on metalli akseli ja rattaat/kartio joka jokatapauksessa johtaa sähköä laippaan.

Mutta toisaalta olen kyllä kuullut että potkuriakseli erotetaan sähköisesti laatikosta ja koneen laipasta muovisella joustolaipalla.
Sinkit pitää olla tietenkin akselissa perälaakerissa ja potkurissa.

Meillä suojataan Ottilianan potkurisinkkien lisäksi näin:
53832733_2105270692895637_3493099118039924736_o.jpg
55459974_2108384345917605_6528320323933175808_o.jpg
Nortti

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 28.03.2019 8:10
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Kiitos Nortti taas vastauksestasi! Noin minäkin asian vajavaisella käsityskyvylläni ymmärsin, mutta piti kuitenkin varmistaa osaavammilta. Vindössä on vain se ongelma, ettei akseliin mahdu potkurin etupuolelle sinkkiä, joten pitäisi pärjätä tuolla kiinnitysmutteriin laitettavalla pienellä sinkillä. Joka sekin nyt sitten on tavalla tai toisella kokonaan kadonnut viime kesän aikana.

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 28.03.2019 8:53
Kirjoittaja matti
Tuttu juttu.
Mary III oli ainoastaan potkurin mutterissa sinkki joka pitää uusia vuosittain koska akselisinkkiin ei ole tilaa ja muistaakseni jonain v oli kadonnut kokonaan.
Olisiko sillä vaikutusta kun on oik.kätinen potkuri ja sinkissäkin on oik.kätinen kierre, niin sinkki pyrkii kiertymään auki esim jos jollain kierroksilla esiintyy kavitointia joka aiheuttaa ravistusta= kiristys "riittävän tiukalle"

Nykyisessä Mary III potkurissa sinkki on kiinni kolmella pultilla jolloin ei päääse ainakaan niin helposti irti. :))

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 28.03.2019 14:33
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Tuossa Matin kommentissa voi olla perää ainakin siinä mielessä, että meillä tosiaan on oikeakätinen potkuri.

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 29.03.2019 6:35
Kirjoittaja stuuvari
Northling kirjoitti:
28.03.2019 0:32

Sinkit pitää olla tietenkin akselissa perälaakerissa ja potkurissa.

Nortti
Tarkoitatko että jokaikisessä eri murikassa pitäis olla oma sinkki?

En muista milloinkaan nähneeni erikseen omaansa sinkkiä perälaakeripesässä. Ja eikö riitä että akselille ja potkurille on yhteinen sinkki.

Mitenkä sinkin riittävä koko määritellään?

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 29.03.2019 22:17
Kirjoittaja Northling
Moro Stuuvari

Piti itseasiassa tarkoittaa "sinkit pitää olla akselissa ja/tai potkurissa ja perälaakerissa." Akseli ja potkurihan ovat sähköisessä yhteydessä, joten niille riittää yksi, mutta potkurihan on se kallis pronssinen murikka, jota kannattaa suojata sähköiseltä korroosiolta, joten voihan siihen laittaa mutterin alle vielä akselisinkin lisäksi toisen sinkin. Jos toinen kuluu loppuun tai irtoaa, niin on toinen vielä varmistamassa. Perälaakerihan ei ole sähköisesti yhdynnässä akseliin, koska välissä on kumilaakeri, joten sille ehdottomasti oma zinkki, Sen voi vaikka sijoittaa pohjaan jos laakeripukissa ei ole tilaa, väliin vain lyhyt kaapeli johtamaan virtaskaa.

Pitäisi aina kirjoittaa mitä tarkoittaa tai vaihtoehtoisesti tarkoittaa mitä kirjoittaa!

Nortti

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 31.03.2019 4:23
Kirjoittaja CC
Aloituksen kysymyksestä tulee kyllä mieleen, et oliskohan neuvoja tarkoittanut "mekaanista eristystä", eli oikeanlaista värinänvaimennusta? Sähköinen eristys kun ei siinä kohdin ole edes teoreettisesti helposti tehtävissä.