Sivu 1/1

Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 27.03.2019 18:11
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Haluaisiko joku asiasta jotain ymmärtävä auttaa. Eli pitääkö kone eristää (siis sähköisesti) kytkimestä ja jos pitää, niin voiko homman toimivuuden tarkistaa ihan yksinkertaisesti mittarilla? Kysymykseni juontaa siitä, että kun veneemme edellinen omistaja oli itse vaihtanut Volvo-Penta D1-30 koneen perää uuden kytkimen, niin joku laiturilla vain tokaisi, että toivottavasti hän eristi kytkimen moottorista oikein. Silloin en asiaa sen enempää pohtinut, kun en tuosta(kaan) mitään ymmärrä ja toisaalta luottamus edelliseen omistajaan oli vahva. Nyt kuitenkin aloin pohtia asiaa, kun ensin potkuri katosi Ahdin valtakuntaan ja Veleiron kaveri epäili mahdolliseksi syyksi pronssipotkurin hapertumista sinkkianodin puuttumisen takia. Ja kun hän laittoi veneeseen uuden potkurin, niin kiinnitysmutteriin laitettiin sinkki. No nyt vuoden vesillä olon jälkeen sinkki oli kadonnut kokonaan. Voiko kyseessä olla jokin ongelma sähkövuotojen suhteen, eli että virta johtuu potkurin kautta mereen ja siitä syystä metalli katoaa siitä hirveällä vauhdilla? Vai onko sinkki vain löystynyt kierteistään ja pudonnut mereen?

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 28.03.2019 0:32
Kirjoittaja Northling
Moro

En asiasta kauheemmin tiedä, mutta en ole koskaan kuullutkaan että kytkimen voisi erottaa sähköisesti koneesta. Siellähän on metalli akseli ja rattaat/kartio joka jokatapauksessa johtaa sähköä laippaan.

Mutta toisaalta olen kyllä kuullut että potkuriakseli erotetaan sähköisesti laatikosta ja koneen laipasta muovisella joustolaipalla.
Sinkit pitää olla tietenkin akselissa perälaakerissa ja potkurissa.

Meillä suojataan Ottilianan potkurisinkkien lisäksi näin:
53832733_2105270692895637_3493099118039924736_o.jpg
55459974_2108384345917605_6528320323933175808_o.jpg
Nortti

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 28.03.2019 8:10
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Kiitos Nortti taas vastauksestasi! Noin minäkin asian vajavaisella käsityskyvylläni ymmärsin, mutta piti kuitenkin varmistaa osaavammilta. Vindössä on vain se ongelma, ettei akseliin mahdu potkurin etupuolelle sinkkiä, joten pitäisi pärjätä tuolla kiinnitysmutteriin laitettavalla pienellä sinkillä. Joka sekin nyt sitten on tavalla tai toisella kokonaan kadonnut viime kesän aikana.

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 28.03.2019 8:53
Kirjoittaja matti
Tuttu juttu.
Mary III oli ainoastaan potkurin mutterissa sinkki joka pitää uusia vuosittain koska akselisinkkiin ei ole tilaa ja muistaakseni jonain v oli kadonnut kokonaan.
Olisiko sillä vaikutusta kun on oik.kätinen potkuri ja sinkissäkin on oik.kätinen kierre, niin sinkki pyrkii kiertymään auki esim jos jollain kierroksilla esiintyy kavitointia joka aiheuttaa ravistusta= kiristys "riittävän tiukalle"

Nykyisessä Mary III potkurissa sinkki on kiinni kolmella pultilla jolloin ei päääse ainakaan niin helposti irti. :))

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 28.03.2019 14:33
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Tuossa Matin kommentissa voi olla perää ainakin siinä mielessä, että meillä tosiaan on oikeakätinen potkuri.

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 29.03.2019 6:35
Kirjoittaja stuuvari
Northling kirjoitti:
28.03.2019 0:32

Sinkit pitää olla tietenkin akselissa perälaakerissa ja potkurissa.

Nortti
Tarkoitatko että jokaikisessä eri murikassa pitäis olla oma sinkki?

En muista milloinkaan nähneeni erikseen omaansa sinkkiä perälaakeripesässä. Ja eikö riitä että akselille ja potkurille on yhteinen sinkki.

Mitenkä sinkin riittävä koko määritellään?

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 29.03.2019 22:17
Kirjoittaja Northling
Moro Stuuvari

Piti itseasiassa tarkoittaa "sinkit pitää olla akselissa ja/tai potkurissa ja perälaakerissa." Akseli ja potkurihan ovat sähköisessä yhteydessä, joten niille riittää yksi, mutta potkurihan on se kallis pronssinen murikka, jota kannattaa suojata sähköiseltä korroosiolta, joten voihan siihen laittaa mutterin alle vielä akselisinkin lisäksi toisen sinkin. Jos toinen kuluu loppuun tai irtoaa, niin on toinen vielä varmistamassa. Perälaakerihan ei ole sähköisesti yhdynnässä akseliin, koska välissä on kumilaakeri, joten sille ehdottomasti oma zinkki, Sen voi vaikka sijoittaa pohjaan jos laakeripukissa ei ole tilaa, väliin vain lyhyt kaapeli johtamaan virtaskaa.

Pitäisi aina kirjoittaa mitä tarkoittaa tai vaihtoehtoisesti tarkoittaa mitä kirjoittaa!

Nortti

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 31.03.2019 4:23
Kirjoittaja CC
Aloituksen kysymyksestä tulee kyllä mieleen, et oliskohan neuvoja tarkoittanut "mekaanista eristystä", eli oikeanlaista värinänvaimennusta? Sähköinen eristys kun ei siinä kohdin ole edes teoreettisesti helposti tehtävissä.

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 10.10.2019 8:12
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Palaanpa vielä tähän asiaan. Tänä vuonna sinkki potkurin kiinnitysmutterista ei ollut kokonaan poissa, mutta siitä oli jäljellä suunnilleen vain kierreosa. Eli sinkki ei ainakaan nyt ollut kiertynyt irti potkurin pyörimissuunnasta johtuen vaan galvaaninen korroosio on syönyt sen lähes kokonaan. Ja nyt puoli sattumalta osui silmiini VP D1-30 -koneen esitteessä lause "To avoid galvanic corrosion the engine is equipped with the unique electrical insulation between engine and transmission". Eli jokin "ainutlaatuinen sähköinen eristys" tuolla pitäisi olla. Pitänee varmaan kysellä asiaa vielä edelliseltä omistajalta, joka kytkimen irroitti ja laittoi remontin jälkeen takaisin ja jollei asia sieltä selviä, kääntyä Volvo Pentan huollon puoleen.

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 10.10.2019 17:38
Kirjoittaja ms.venla
Mulla on summalaisessa Perkins t6.354, kone pitäisi olla venekäytössä maasta irti, startti ja laturi, sekä anturit pitäisi olla galvaanisesti irti moottorin rungosta. Mutta mulla on siinä auton tavallinen startti ja anturit. Merellä kai syöpyisi, mutta ei täällä sisävesillä

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 10.10.2019 21:27
Kirjoittaja Qubik
Minä tiedän asiasta, mutta tarina ois liian pitkä kirjoittaa. Pari asia, ekaksi, sinkki kuuluu kulua. Jos se potkurinkselkn päässä on ainoa, niin saatta ollaa juuri hilkuilla, että riittää. Eristettynä on vaihteet, mikä on kokoajan vedessä-eli purjevenen vetolaitteen. Esineet, mikä ei ole vedessä, ei tarvii myös sinkkiä. Eli perus metalliosat- potkuri+akseli ja peräsin. Se, että potkuri meni meren pohjaan, johtuu jostain muusta.

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 12.10.2019 15:49
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Tämän verran sinkistä oli kesän jälkeen jäljellä (eli ei mitään). Potkuri taitaa tarvita muutakin käsittelyä ennen ensi kesää kuin uuden sinkin ;).

Kuva

Tuo ajatus potkurin irtoamisesta juontaa siitä, että Kotkassa kertoivat potkurin pudonneen yhdestä Swanista ja kun tuota potkuria oli jälkeenpäin tutkittu, se oli ollut lähes pelkkää kuparia kun muut metallit olivat sinkkien puuttuessa hapettuneet pois. Puhdas kupari ei sitten ollut kestänyt ja potkuri oli haljennut akselin ympäriltä. Minähän en asiasta mitään ymmärrä, mutta tällaista kertoivat.

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 12.10.2019 18:43
Kirjoittaja Qubik
Vaikka siinä potkurissa olisi kilon sinkkikalikka ollut, se ois haonnut kuitenkiin. Mutta uskoisin, että tarina on tyypillista laituriparlamenttisontaa, missä puskapuhelin on unohdanut tarinasta pari oleellista seikkaa. Sinun potkuriakseli sinkki on kuljnut melkein sopivasti. Yhdella mun asiakkaalla on aivan samaa tilanne joka syksy. Jo vuodesta 1990. Pyörittä vanha tynkä pois, puhdistaa liitospinnat ja laita uusi. Varmistaa että hankit laadukkaan ja merilla varmaasti Zn . Jos petäsin on terästä, laita peräsimenlevyn yläreunaan litteä sinkkilätkä toinen toiselle puolelle ja puhdista ennen sinkin kosketuspinta peräsimeen. Jos halua ollaa hirveän varma, niin palanen vielä kalarautaan kii. Ja varmaan riittää. Startteja ja latureitä viritettään ns kelluviksi, eli lohkon maadoituksesta irti isommalta osalta sähköhäiriöiden poistamiseksi. Melko yleistä vanhemmissa isojen vesien purjeveneissä, missä on paljon retro navigointilaitteieida. Myöskin hukkavirtojen vaaraan vähentämiseksi, esmes jos laturin diodi vuotaa. Täälöä rannikkokäytössä aivan turhaa monimutkistamista.
Esmes melkl kivan sinkkishöpön saa aikaiseksi, jos kaiteissa kiinni oleva uimatikkaat lilluu seisoessa vedessa, ja samassa kiinni on esmes ahterivalo. Valon johto on rispaantunut ja putkistossa on +. Miinus tulee sitten potkurinakselin kautta ja syöpyy oikein ahnaasti. Mutta usemiten on vika jossain, kun liian vähä sinkkeja. Esmes tapaa pitää sähköt päällä kokoaikaa, kun venee seisoo, jättää mukavasti mahdollisuuden vikavirta vuotoihin. Vanhat ampeerimittarit, suoraan akkuun tai laturin + kytkettyt laitteet on ekat, mistä pitää vikoja etsii. Ja viimeisenä keinona voi vietää - johdon vaikkaa kaiteseen piilossa ja kun venee seisoo niin teräsvaijerin varasaa isompi klöntti sinkkia laitan yli roikkumaan, kuten esmes viranomaisveneissa on tapaana.

Re: Moottorin, kytkimen ja akselin eristys

Lähetetty: 12.10.2019 21:40
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Kiitos Qubik jälleen selventävistä vastauksistasi!