Olympian venttiilit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
opr
Viestit: 1
Liittynyt: 12.04.2005 21:54

Olympian venttiilit

Viesti Kirjoittaja opr » 12.04.2005 21:56

Kysymys on Olympia HL maamoottorista eli siis ventiili ei mene kunnolla kiinni joten ei tule puristusta tarpeeksi. Miten saan venttiilit irti ja mitä niille tulisi tehdä?
Onko joku tietty venttiilin välys? Kaikki ohjeet tervetulleita!

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

ventttilit

Viesti Kirjoittaja hkhk » 13.04.2005 19:30

Vaikea sanoa heti, miten venttiilisi on runkoon piilotettu. kun en tiedä miten vanha vehe sulla on. Mulla ainakin rakenne on yksinkertainen. Sivuventtiilikoneessa on tosiiaan sivussa luukku, jonka takana näkyy venttiilien nostosysteemi. Melko varmasti siellä on muttereilla säädettävä nostimien pittuus.
Jos venttili vuotaa, eikä vika ole ilmi selvä eli säädössä, sitten onkin ryhdyttävä jo remontti-hommiin. Tuo foorumilainen Veli-Matti on näitä paljon rassaillut. Hän antanee hyviä neuvoja.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.04.2005 22:02

Olisikohan jäänyt pakonen auki ja ottanut lautaselle ruostetta sen verran ettei se enää tiivistä? Miksikähän muuten pakoventtiili on herkempi ruostumaan kuin imuventtiili seisovassa koneessa?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 14.04.2005 20:00

Noh, veli-matille vastaus tuohon ruostumis spekulaatioon, polttoaine ainakin diesel suojaa jo ominaisuuksiltaan venttiiliä, eli jättää kalvon venttiili pinnoille eli seetiin, lautaselle ja varrelle. Pakoventtiili taas ei tällasta käsittelyä saa ja ruostuu luonnollisesti helpommin. Ratkaisuna ongelmaan on niin yksinkertainen kuin rosteriventtiilit. Vähän kalliimmat mutta ei ruostu. Hyviä kokemuksia niistä esim. moottoripyörähommissa.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 14.04.2005 20:05

Sehän johtuu siitä kun pakoputkeen jää vettä tai vesihöyryä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.04.2005 20:07

Höh, no niimpä tietenkin - vesihän se pakoputkessa sen tekee. Eipä ollut okien ajatus mukana. Ja taas sitä opittiin...
Jos venemoottorissa olisi rosteriventtiilit ja pakonen jäisi hieman auki ja putkessa olisi vettä? Eikös sinne tulis kemiallinen pari ja epäjalompi seeti haihtuis huitsin nevadaan...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 14.04.2005 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 14.04.2005 20:18

Pistän tähän suoran lainauksen olympian huolto- ja käyttöohjeesta:

"Noin 5 min. ennenkuin moottori pysähdytetään, on kaasulaatikossa oleva rattihana suljettava, jolloin pakoputken vedentulo suljetaan. Tämä on tärkeää seuraavasta syystä:
Moottorin käydessä pumppaa vesipumppu jäähdytysvettä pakoputkeen. Jollei mainittua hanaa suljeta, jää pakoputkeen vettä, ja koska pakoputki on kuuma muodostuu vedestä suolapitoista höyryä. Höyry hakeutuu ylöspäin ja nousee pakoventtiilien kautta räjähdyskammioon. Koska venttiilit ovat erittäin kuumat, höyry syövyttää niitä, ja tämän takia voivat venttiilit melko lyhyen käyttöajan jälkeen ruveta tiivistämään huonosti. Ajettaessa vika pahentuu jolloin tuloksena on huono puristus ja alhainen teho."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.04.2005 21:11

Tuttuakin tutumpaa tekstiä mutta... Eikös näissä uusimmissa koneissa ole jätetty tuo sulkuventtiili pois? Niiden pitää vissiin käynnistyä kerta starttauksella maailman hamaan loppun asti. Jos jostakin syystä konetta joutuu starttaileen niin pakoputki vaan täyttyy ja täyttyy vedestä kun sulkua ei ole. Jos joskus joudun (mitä todennäköisimmin joudunkin) laittamaan dieselin siihen seuraavaan tai sitä seuraavaan veneeseen niin ensimmäinen "tuunaus" siihen on mitä todennäköisimmin tuo sulkuventtiili.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin