Olympian venttiilit
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 12.04.2005 21:54
Olympian venttiilit
Kysymys on Olympia HL maamoottorista eli siis ventiili ei mene kunnolla kiinni joten ei tule puristusta tarpeeksi. Miten saan venttiilit irti ja mitä niille tulisi tehdä?
Onko joku tietty venttiilin välys? Kaikki ohjeet tervetulleita!
Onko joku tietty venttiilin välys? Kaikki ohjeet tervetulleita!
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
ventttilit
Vaikea sanoa heti, miten venttiilisi on runkoon piilotettu. kun en tiedä miten vanha vehe sulla on. Mulla ainakin rakenne on yksinkertainen. Sivuventtiilikoneessa on tosiiaan sivussa luukku, jonka takana näkyy venttiilien nostosysteemi. Melko varmasti siellä on muttereilla säädettävä nostimien pittuus.
Jos venttili vuotaa, eikä vika ole ilmi selvä eli säädössä, sitten onkin ryhdyttävä jo remontti-hommiin. Tuo foorumilainen Veli-Matti on näitä paljon rassaillut. Hän antanee hyviä neuvoja.
Jos venttili vuotaa, eikä vika ole ilmi selvä eli säädössä, sitten onkin ryhdyttävä jo remontti-hommiin. Tuo foorumilainen Veli-Matti on näitä paljon rassaillut. Hän antanee hyviä neuvoja.
Kyyrö
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Olisikohan jäänyt pakonen auki ja ottanut lautaselle ruostetta sen verran ettei se enää tiivistä? Miksikähän muuten pakoventtiili on herkempi ruostumaan kuin imuventtiili seisovassa koneessa?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 20.10.2004 20:47
Noh, veli-matille vastaus tuohon ruostumis spekulaatioon, polttoaine ainakin diesel suojaa jo ominaisuuksiltaan venttiiliä, eli jättää kalvon venttiili pinnoille eli seetiin, lautaselle ja varrelle. Pakoventtiili taas ei tällasta käsittelyä saa ja ruostuu luonnollisesti helpommin. Ratkaisuna ongelmaan on niin yksinkertainen kuin rosteriventtiilit. Vähän kalliimmat mutta ei ruostu. Hyviä kokemuksia niistä esim. moottoripyörähommissa.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Höh, no niimpä tietenkin - vesihän se pakoputkessa sen tekee. Eipä ollut okien ajatus mukana. Ja taas sitä opittiin...
Jos venemoottorissa olisi rosteriventtiilit ja pakonen jäisi hieman auki ja putkessa olisi vettä? Eikös sinne tulis kemiallinen pari ja epäjalompi seeti haihtuis huitsin nevadaan...
Jos venemoottorissa olisi rosteriventtiilit ja pakonen jäisi hieman auki ja putkessa olisi vettä? Eikös sinne tulis kemiallinen pari ja epäjalompi seeti haihtuis huitsin nevadaan...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 14.04.2005 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Pistän tähän suoran lainauksen olympian huolto- ja käyttöohjeesta:
"Noin 5 min. ennenkuin moottori pysähdytetään, on kaasulaatikossa oleva rattihana suljettava, jolloin pakoputken vedentulo suljetaan. Tämä on tärkeää seuraavasta syystä:
Moottorin käydessä pumppaa vesipumppu jäähdytysvettä pakoputkeen. Jollei mainittua hanaa suljeta, jää pakoputkeen vettä, ja koska pakoputki on kuuma muodostuu vedestä suolapitoista höyryä. Höyry hakeutuu ylöspäin ja nousee pakoventtiilien kautta räjähdyskammioon. Koska venttiilit ovat erittäin kuumat, höyry syövyttää niitä, ja tämän takia voivat venttiilit melko lyhyen käyttöajan jälkeen ruveta tiivistämään huonosti. Ajettaessa vika pahentuu jolloin tuloksena on huono puristus ja alhainen teho."
"Noin 5 min. ennenkuin moottori pysähdytetään, on kaasulaatikossa oleva rattihana suljettava, jolloin pakoputken vedentulo suljetaan. Tämä on tärkeää seuraavasta syystä:
Moottorin käydessä pumppaa vesipumppu jäähdytysvettä pakoputkeen. Jollei mainittua hanaa suljeta, jää pakoputkeen vettä, ja koska pakoputki on kuuma muodostuu vedestä suolapitoista höyryä. Höyry hakeutuu ylöspäin ja nousee pakoventtiilien kautta räjähdyskammioon. Koska venttiilit ovat erittäin kuumat, höyry syövyttää niitä, ja tämän takia voivat venttiilit melko lyhyen käyttöajan jälkeen ruveta tiivistämään huonosti. Ajettaessa vika pahentuu jolloin tuloksena on huono puristus ja alhainen teho."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuttuakin tutumpaa tekstiä mutta... Eikös näissä uusimmissa koneissa ole jätetty tuo sulkuventtiili pois? Niiden pitää vissiin käynnistyä kerta starttauksella maailman hamaan loppun asti. Jos jostakin syystä konetta joutuu starttaileen niin pakoputki vaan täyttyy ja täyttyy vedestä kun sulkua ei ole. Jos joskus joudun (mitä todennäköisimmin joudunkin) laittamaan dieselin siihen seuraavaan tai sitä seuraavaan veneeseen niin ensimmäinen "tuunaus" siihen on mitä todennäköisimmin tuo sulkuventtiili.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."