Sivu 1/1

Ongelmia

Lähetetty: 26.12.2018 14:23
Kirjoittaja ms.venla
Moi auttakaa miestä mäessä. Veneessä on koneeseen eksynyt väärä startti, eli 12 v laite. Laturi on 24v. Startteja on todella vaikea löytää tohon. Sähköjärjestelmä olis helppo muuten muuttaa 12 volttiin, mutta jääkaappi, ankkurivinssi ja webasto on 24. Veneessä on jännitteen alennin joillekkin laitteille esim. Valot ja mittaristo

Re: Ongelmia

Lähetetty: 26.12.2018 21:40
Kirjoittaja CC
Hyvin suurella todennäköisyydellä se toimii ihan sillään 24V systeemissä, kunhan ei hankaa koskaan pitkään. Toki varauksella.
Aikanaan useemmankin 6V auton muuttanu 12V, eikä koskaan tarvinnu starttia vaihtaa. Usein sellasta ei olis ollut edes olemassa.

Re: Ongelmia

Lähetetty: 26.12.2018 22:44
Kirjoittaja ms.venla
Viime kesänä ajoin sillä niin, lähti kyllä parissa sekunnissa tulille, eniten huolettaa koneen ilmaaminen. Kone on perkins t6.354 ja startti on CAV pötkö. Moni on sanonut tota samaa että kestää startata ylijännitteellä, kai mä sit voin siihen luottaa.

Re: Ongelmia

Lähetetty: 27.12.2018 17:01
Kirjoittaja ms.venla
Kun selailin sähkötarvikkeita, niin mieleen tuli että toisiksi sellainen akusta akkuun laturi miten tuollaisessa. Eli jos koneella olis 60ah starttiakku mitä ladattaisiin 24v piiristä tuollaisella lauturilla

Re: Ongelmia

Lähetetty: 27.12.2018 17:45
Kirjoittaja CC
Jos sitä starttiakkua ei käytetä mihinkään muuhun, niin kyllähän sen lataus on mahdollista hoitaa 24V puoleltakin. Silloin riittää melko maltilliset virratkin.

Re: Ongelmia

Lähetetty: 27.12.2018 18:50
Kirjoittaja ms.venla
Juu, ajettelin että ottais vain ja ainoastaan tolle koneelle startin siitä ja ehkä varapilssipumpun siitä starttiakusta. Laittaisi siihen jonkun 60-80ah akun ja latausvirtaa tosiaan se 10A. Hätätilanteessa voisi lainata 24v piiristä akkua, jos tuo tyhjenisi.

Toisaalta kun olen vanhoilta konemiehiltä kysellyt, niin ei kuulemma CAV startti hajoa ylijännitteestäkään niinkuin kirjoititkin.

Re: Ongelmia

Lähetetty: 16.07.2019 10:44
Kirjoittaja ms.venla
Tässä hommassa kävi niin, että hankin pötkön tilalle halvan 24v startin, viime viikolla se jo hajosi. Nyt koneessa on taas 12 v pötkö paikoillaan. Toivottavasti kestää tupla jännitettä. Se opittiin taas että halvalla ei saa hyvää

Re: Ongelmia

Lähetetty: 17.07.2019 18:08
Kirjoittaja Maa
Kuulostaa hiema hullulta , mutta pitkä ja liian ohut kaapeli hukkaa jännitettä (alentaa) , vaarana ylikuumeneminen (kaapelin).
Autoissa käytettiin vastusta joka alensi jännitettä starttauksen jälkeen ,sytytyspuolalla .
Autosähköliikkeestä voisi kysyä asiaa...

Re: Ongelmia

Lähetetty: 17.07.2019 18:54
Kirjoittaja ms.venla
Soitin liikkeeseen, eivät täysin tyrmänneet ylijännitettä startissa, ennen kuulemma mersuun sai 9v ankkuria starttiin pakkaskeleille. Lisäksi kuulemma 6v vehkeitä ennen muutettiin 12v jättämällä vanha startti paikoillee

Re: Ongelmia

Lähetetty: 28.07.2019 9:51
Kirjoittaja Qubik
Miksi sä ilmaat polttoainejärjestelmä starttia sahamalla? Sen pystyy tekee ilman starttia pyörittamalla myös. Samantapainen 12/24 järjestelmä on käytössä monesa viranomaisvehkeessa. Cummingsi jälkiasennus tapauksissa esimerkiksi. Siellä se on ratkaistu 24/12 dcdc muuntimella.

Re: Ongelmia

Lähetetty: 28.07.2019 19:11
Kirjoittaja ms.venla
Moi

En starttilla ilmaa muuten kuin avaamalla suuttimet ja pyöritän pari sekunttia

Re: Ongelmia

Lähetetty: 28.07.2019 19:12
Kirjoittaja ms.venla
Halppis startilla en ilmannut kertaakaan, oli vaan huono laadultaan