Ongelmia

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 709
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 26.12.2018 14:23

Moi auttakaa miestä mäessä. Veneessä on koneeseen eksynyt väärä startti, eli 12 v laite. Laturi on 24v. Startteja on todella vaikea löytää tohon. Sähköjärjestelmä olis helppo muuten muuttaa 12 volttiin, mutta jääkaappi, ankkurivinssi ja webasto on 24. Veneessä on jännitteen alennin joillekkin laitteille esim. Valot ja mittaristo

Avatar
CC
Viestit: 809
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ongelmia

Viesti Kirjoittaja CC » 26.12.2018 21:40

Hyvin suurella todennäköisyydellä se toimii ihan sillään 24V systeemissä, kunhan ei hankaa koskaan pitkään. Toki varauksella.
Aikanaan useemmankin 6V auton muuttanu 12V, eikä koskaan tarvinnu starttia vaihtaa. Usein sellasta ei olis ollut edes olemassa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 709
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 26.12.2018 22:44

Viime kesänä ajoin sillä niin, lähti kyllä parissa sekunnissa tulille, eniten huolettaa koneen ilmaaminen. Kone on perkins t6.354 ja startti on CAV pötkö. Moni on sanonut tota samaa että kestää startata ylijännitteellä, kai mä sit voin siihen luottaa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 709
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 27.12.2018 17:01

Kun selailin sähkötarvikkeita, niin mieleen tuli että toisiksi sellainen akusta akkuun laturi miten tuollaisessa. Eli jos koneella olis 60ah starttiakku mitä ladattaisiin 24v piiristä tuollaisella lauturilla

Avatar
CC
Viestit: 809
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ongelmia

Viesti Kirjoittaja CC » 27.12.2018 17:45

Jos sitä starttiakkua ei käytetä mihinkään muuhun, niin kyllähän sen lataus on mahdollista hoitaa 24V puoleltakin. Silloin riittää melko maltilliset virratkin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 709
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 27.12.2018 18:50

Juu, ajettelin että ottais vain ja ainoastaan tolle koneelle startin siitä ja ehkä varapilssipumpun siitä starttiakusta. Laittaisi siihen jonkun 60-80ah akun ja latausvirtaa tosiaan se 10A. Hätätilanteessa voisi lainata 24v piiristä akkua, jos tuo tyhjenisi.

Toisaalta kun olen vanhoilta konemiehiltä kysellyt, niin ei kuulemma CAV startti hajoa ylijännitteestäkään niinkuin kirjoititkin.

Avatar
ms.venla
Viestit: 709
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.07.2019 10:44

Tässä hommassa kävi niin, että hankin pötkön tilalle halvan 24v startin, viime viikolla se jo hajosi. Nyt koneessa on taas 12 v pötkö paikoillaan. Toivottavasti kestää tupla jännitettä. Se opittiin taas että halvalla ei saa hyvää

Maa
Viestit: 93
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Maa » 17.07.2019 18:08

Kuulostaa hiema hullulta , mutta pitkä ja liian ohut kaapeli hukkaa jännitettä (alentaa) , vaarana ylikuumeneminen (kaapelin).
Autoissa käytettiin vastusta joka alensi jännitettä starttauksen jälkeen ,sytytyspuolalla .
Autosähköliikkeestä voisi kysyä asiaa...

Vastaa Viestiin