Kysymyksiä Lombardini meridielselistä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Northling
Viestit: 2579
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kysymyksiä Lombardini meridielselistä

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.10.2018 21:22

Moro

Pojan paatis on uudehko pieni Lombardini 11 hp meridieseli akselivedolla.
Nyt on alkanut mietityttämään että kuuluuko vaihteiston ulista?
Sen ulina on sen verran kova että moottorin käyntiääntä ei oikeastaan erota esim. rinnalla ajaessa, mutta ulinan kylläkin...

Vaihteistossa pitäisi olla öljyä.

Mieleen tuli sellainenkin, että kun kone on pari vuotta sitten vaihdettu, niin onko edellinen kone pyörinyt toiseen suuntaan ja näppärä asentaja/tilaaja on säästänyt rahoja ja jättänyt vaihtamatta propulia, vaan on kääntänyt vaihteenvalintavaijerin kytkemään toisin päin ja sitten ajellaan pakilla eteen ja päinvastoin.

Kuuluuko Lombardinin vaihteiston pitää ulisevaa meteliä?
Mikä on Lombardinin pyörimissuunta? Eli kumpikätinen propeli kuuluu olla akselivetoisessa veneessä
Jos vaihteisto pyörii pakilla eteen ajossa, kuinka vaarallista se on?
Voisin kuvitella, että se ei ainakaan ole suositeltavaa. Ainakin olettaisin että se lämpenee ja kuluu tarpeettomasti?

Kiitos!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 1783
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kysymyksiä Lombardini meridielselistä

Viesti Kirjoittaja matti » 15.10.2018 7:55

Pitäisin jonkinlaisena nyrkkisääntönä, että jos potkuriakseli on kampiakselia alempana, niin kytkimessä on alennus , pienempi ratas pyörittää suurempaa=potkuriakseli pyörii vastakkaiseen suuntaan kuin kone=potkuri tulee olla oikeakätinen.
Esim Velvet-kytkimessä potkuriakseli on samalla linjalla kuin kampiakseli, mahd. alennus on toteutettu planeettapyörästöllä ja akseli pyörii samaan suuntaan kuin kone=vasenkätinen potkuri.
Yleensä näissä suuntaa vaihtavissa kytkimissä pakki on toteutettu pienellä välirattaalla joka ei tosiaankaan ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
Toisaalta esim ZF.llä on kytkimiä joissa on sama tehonkesto molempiin suuntiin(kaksoiskoneasennukset)

Koneet pyörivät käytännössä aina samaan suuntaan-takaa katsoen vastapäivään(tosin on ainakin aikoinaan löytynyt V-8 koneita jotka pyörivät oikealle-tarkoitettu pariasennukseen oik. koneeksi).

Ko tapauksessa, mikä kytkin ? ZF-hurth, TMC ??, tyyppikilven tiedoilla pitäisi löytyä gooklettamalla

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kysymyksiä Lombardini meridielselistä

Viesti Kirjoittaja Simon » 15.10.2018 22:40

Lombardinissa on Twin Disc / tekonodrive merikytkin, muutamilla eri alennuksilla. Kaikilla niillä on pyörimissuunta oikealle joten potkurikin pitää olla oikeakätinen.
Kuvaamasi ääni toki voi johtua muusta / muualtakin?
Niin,... kävin vielä tarkistamassa, vaihteen siirtäjä (vipu) eteenpäin käännettynä, silloin on vaihde eteenpäin.

Joopa....joo.... mutta en sitte ko. moottorista kovin hyviä lausuntoja haluaisi antaa, toki näkemäni / kokemani saattaa olla se "maanantaikappale", mutta miksi sellaisia pitäisi olla?

Avatar
Northling
Viestit: 2579
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kysymyksiä Lombardini meridielselistä

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.10.2018 23:59

Moro

Kiitos tiedoista!
Mitäs ongelmia Simonilla on Lombardinin kanssa ollu?
Mikä malli ja vuosimalli sulla on?
Pitääkö se ulinaa?

Pitää tarkistaa toi vaihteensiirtäjän asento ja potkurin kätisyys kun paatti on ylhäällä.
Pojalla paatti on Helsingissä ja nosto on sovittu ens viikolopuksi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 712
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Kysymyksiä Lombardini meridielselistä

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17.10.2018 7:50

Pyörikö akseli vapaasti. Mä olettaisin ekana että uudet tassut on asettunut ja moottri on vajonut alaspäin. Nyt akseli ottaa kiinni vannasputkeen. Rihtaus kannattaa muutenkin tarkistaa uude moottorjn tai tassujen vaihton jälkeen parin vuoden kuluttua.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Northling
Viestit: 2579
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kysymyksiä Lombardini meridielselistä

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.10.2018 19:01

Moro

Juu se pitää kans tarkastaa.
Ajolanrannassa oli kuulemma kone ed omistajan mukaan asennettu. Sikälikin asennus tehty persiilleen että tassujen alle oli laitettu shimmeiksi vaneriklaput! Toinen bommi oli että koneen taakse oli jätetty vanha tukkeutunut HST tankki. Siihen ei pääse käsiksi kuin poistamalla kone paikaltaan tai puhkaisemalla avotilan pohjaan tankin mentävä aukko.

Tarkoitus on korvata ne tassujen alla olevat vanepalat etroniitilla joka on kokoon puristumatonta bakeliittia. (sitä on muuten edullisesti saatavissa Muoviottiliasta erikokoisina paloina jos joku tarvitsee) Tuo tankin putsaus on kans ensijaisena työlistalla. Nyt tankin virkaa ajaa viritetty perämoottorin irtotankki.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin