Epätavallista jäähdytystä.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JuhaL
Viestit: 65
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 24.09.2018 20:24

Nyt vähä erikoisempia mietteitä tähän väliin.

Eli suht pieni vene, veneellä ei pakiteta, venettä ei käytetä paikallaan, koska se ei ole mahdollista :) Moottorin pakosarjaa ei myöskään tarvi jäähdyttää. Vene ei siis ole matkavene, sillä ajetaan ainoastaan vauhdilla ja vähän kerralla, melontamatkan päässä rannasta ja ainoastaan hyvällä kelillä.

Eli jäähdytysratkaisujen kanssa ajatuksissa leikitelly, mahdollisesta koneesta ei saa vetoa vesipumpulle, tilan vähyyden takia akselipumppukaan ei olisi hyvä vaihtoehto. Mielessä olisi lämmönvaihdin, jolle vesi tulisi pohjasta "kauhalla", mutta onko tälläistä ikinä toteutettu, voiko mitenkään toimia? Mahdollisesti lämmönvaihdin olisi putkimallinen, mahdollisimman hyvin läpivirtaava, itse valmistettu ja sijoitettu aivan pohjalle.

Herättääkö mitään ajatuksia, hulluja ideoita tai kenties jo toimivaksi todettuja ratkaisuja?

Avatar
ms.venla
Viestit: 632
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 25.09.2018 8:01

Vanhoissa venekirjoissa olen nähnyt tuollaisen. Kai tuo toimii

danlig
Viestit: 106
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja danlig » 25.09.2018 22:07

Miksei ihan ilmajäähdytteinen syyläri? Ei vie paljoa tilaa, matkan pituuksista riippuen voi olla aika vaatimattomankin kokoinen syyläri...
Tai sitten jäähdytysputket pohjaan? Esim kupariputkea tai hst putkea ja makeavesi kiertämään moottorin omalla vesipumpulla


E: Molemmat omakohtaisella kokemuksella toimivia ratkaisuja muuten. Toisessa veneessäni on flektillä jäähdytys, aiemmin oli 130hp moottori ja kahdella flektillä lämmöt pysyi alle 90 pitkälläkin matkalla. Toisessa veneessä menee jäähdytysputket pohjassa ja sekin toimii kuin ajatus

JuhaL
Viestit: 65
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 26.09.2018 18:26

Ihan perus jäähdytin on käyny mielessä myös, yksinkertaisuuden ansiosta, löytys helposti alkuperästä suurempaa ja iso puhallin, ajoviima jää kuitenki pieneksi, kuinkahan pitkälle riittää...

Jäähdytysputket pohjassa ei oo hyvä idea tässätapaukses :)

santtu
Viestit: 94
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja santtu » 27.09.2018 10:13

googleta lisävedenotto, kilpaveneissä käytetty. putkenpätkä perälautaan,pikkasen pohjan tason alapuolelle.

JuhaL
Viestit: 65
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 27.09.2018 17:54

Tuo lisävedenotto onki tuttu juttu, mutta ei ny aiva suoraa sovellettavis

danlig
Viestit: 106
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja danlig » 27.09.2018 18:42

JuhaL kirjoitti:
26.09.2018 18:26
Ihan perus jäähdytin on käyny mielessä myös, yksinkertaisuuden ansiosta, löytys helposti alkuperästä suurempaa ja iso puhallin, ajoviima jää kuitenki pieneksi, kuinkahan pitkälle riittää...

Jäähdytysputket pohjassa ei oo hyvä idea tässätapaukses :)
Mulla oli konekopassa syyläri, reikä vaan kyljessä. Ajoviimaa ei siis ollut käytännössä ollenkaan

MÖsteri
Viestit: 1136
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.09.2018 0:27

Moi,

Kyyyllä kai.. onko mitäään ajatusta, mikä se kone siis ihan oikeasti voisi olla? Malli, tyyppi tai edes summittainen teho selventäisi tilannetta.

Kuvislemasi jäähdytysidea on ns kaappari. Eli vesikierto syntyy kaappaamalla vettä putkeen pohjan alla vastaan virtaavasta vedestä. On noita ollut. Träbåtsakutenissa on ihan periaatekuva ja pieni selostus, käys kurkkaamassa.

Muuten kone pitää jäähdyttää joko ilmaan tai veteen. Vesi on parempi. Pakoputki pitää myös jäähdyttää, siihen riittää pienehkökin vesimäärä, tehoista riippuen.

JuhaL
Viestit: 65
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 29.09.2018 13:56

Moottori on vielä pieni mysteeri, mutta haussa 750-1000cc moottoripyörän moottori, 80-100hv. Mieluiten v-4. Öljynjäähdytys on täytyy tehdä jos ei jo ole. Putket tulee olemaan kuivat ja suunnattuna ylös, lämpösuojausta tarpeen mukaan, konepeittoa ei tule.

Suunnitelmat voi muuttua vielä moneen kertaan, mutta pitää jo mietiskellä mahdollisia ongelmapaikkoja ja ratkaisuja.

MÖsteri
Viestit: 1136
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.09.2018 19:40

Sympaattinen ja harvinaisempi suunnitelma.

Ota valmiiksi nestejäähdytteinen prätkä luovuttajaksi. Silloin voit vetää pohjan alle noin 20 mm kupariputkea muutaman kangen syyläriksi. Tällainen systeemi on nimeltään kölijäähdytys. Koneen alkuperäinen nestepumppu saattaisi jopa riittää nesteen kierrätykseen. Varsinkin jos pakarin lämpö menee muuhun systeemiin eli taivaalle.

Vedon järjestäminen potkuriin on sitten vähän monimutkaisempi hommeli.

JuhaL
Viestit: 65
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 30.09.2018 13:39

Kölijäähdytys jää kyllä pois laskuista, mahdollisimman tasanen ja sileä pohja tulos, ei mitää jarruttavia putkia pohjassa :)
Vesijäähdytteinen kone tietysti haussa. Vedon järjestäminen akselille ei ole ongelma :) Kytkin olis tarkoitus koittaa säilyttää, mutta jos sen kans ongelmia, niin jäykäksi vaan.

Vastaa Viestiin