Epätavallista jäähdytystä.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JuhaL
Viestit: 67
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 24.09.2018 20:24

Nyt vähä erikoisempia mietteitä tähän väliin.

Eli suht pieni vene, veneellä ei pakiteta, venettä ei käytetä paikallaan, koska se ei ole mahdollista :) Moottorin pakosarjaa ei myöskään tarvi jäähdyttää. Vene ei siis ole matkavene, sillä ajetaan ainoastaan vauhdilla ja vähän kerralla, melontamatkan päässä rannasta ja ainoastaan hyvällä kelillä.

Eli jäähdytysratkaisujen kanssa ajatuksissa leikitelly, mahdollisesta koneesta ei saa vetoa vesipumpulle, tilan vähyyden takia akselipumppukaan ei olisi hyvä vaihtoehto. Mielessä olisi lämmönvaihdin, jolle vesi tulisi pohjasta "kauhalla", mutta onko tälläistä ikinä toteutettu, voiko mitenkään toimia? Mahdollisesti lämmönvaihdin olisi putkimallinen, mahdollisimman hyvin läpivirtaava, itse valmistettu ja sijoitettu aivan pohjalle.

Herättääkö mitään ajatuksia, hulluja ideoita tai kenties jo toimivaksi todettuja ratkaisuja?

Avatar
ms.venla
Viestit: 688
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 25.09.2018 8:01

Vanhoissa venekirjoissa olen nähnyt tuollaisen. Kai tuo toimii

danlig
Viestit: 107
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja danlig » 25.09.2018 22:07

Miksei ihan ilmajäähdytteinen syyläri? Ei vie paljoa tilaa, matkan pituuksista riippuen voi olla aika vaatimattomankin kokoinen syyläri...
Tai sitten jäähdytysputket pohjaan? Esim kupariputkea tai hst putkea ja makeavesi kiertämään moottorin omalla vesipumpulla


E: Molemmat omakohtaisella kokemuksella toimivia ratkaisuja muuten. Toisessa veneessäni on flektillä jäähdytys, aiemmin oli 130hp moottori ja kahdella flektillä lämmöt pysyi alle 90 pitkälläkin matkalla. Toisessa veneessä menee jäähdytysputket pohjassa ja sekin toimii kuin ajatus

JuhaL
Viestit: 67
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 26.09.2018 18:26

Ihan perus jäähdytin on käyny mielessä myös, yksinkertaisuuden ansiosta, löytys helposti alkuperästä suurempaa ja iso puhallin, ajoviima jää kuitenki pieneksi, kuinkahan pitkälle riittää...

Jäähdytysputket pohjassa ei oo hyvä idea tässätapaukses :)

santtu
Viestit: 94
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja santtu » 27.09.2018 10:13

googleta lisävedenotto, kilpaveneissä käytetty. putkenpätkä perälautaan,pikkasen pohjan tason alapuolelle.

JuhaL
Viestit: 67
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 27.09.2018 17:54

Tuo lisävedenotto onki tuttu juttu, mutta ei ny aiva suoraa sovellettavis

danlig
Viestit: 107
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja danlig » 27.09.2018 18:42

JuhaL kirjoitti:
26.09.2018 18:26
Ihan perus jäähdytin on käyny mielessä myös, yksinkertaisuuden ansiosta, löytys helposti alkuperästä suurempaa ja iso puhallin, ajoviima jää kuitenki pieneksi, kuinkahan pitkälle riittää...

Jäähdytysputket pohjassa ei oo hyvä idea tässätapaukses :)
Mulla oli konekopassa syyläri, reikä vaan kyljessä. Ajoviimaa ei siis ollut käytännössä ollenkaan

MÖsteri
Viestit: 1157
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.09.2018 0:27

Moi,

Kyyyllä kai.. onko mitäään ajatusta, mikä se kone siis ihan oikeasti voisi olla? Malli, tyyppi tai edes summittainen teho selventäisi tilannetta.

Kuvislemasi jäähdytysidea on ns kaappari. Eli vesikierto syntyy kaappaamalla vettä putkeen pohjan alla vastaan virtaavasta vedestä. On noita ollut. Träbåtsakutenissa on ihan periaatekuva ja pieni selostus, käys kurkkaamassa.

Muuten kone pitää jäähdyttää joko ilmaan tai veteen. Vesi on parempi. Pakoputki pitää myös jäähdyttää, siihen riittää pienehkökin vesimäärä, tehoista riippuen.

JuhaL
Viestit: 67
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 29.09.2018 13:56

Moottori on vielä pieni mysteeri, mutta haussa 750-1000cc moottoripyörän moottori, 80-100hv. Mieluiten v-4. Öljynjäähdytys on täytyy tehdä jos ei jo ole. Putket tulee olemaan kuivat ja suunnattuna ylös, lämpösuojausta tarpeen mukaan, konepeittoa ei tule.

Suunnitelmat voi muuttua vielä moneen kertaan, mutta pitää jo mietiskellä mahdollisia ongelmapaikkoja ja ratkaisuja.

MÖsteri
Viestit: 1157
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.09.2018 19:40

Sympaattinen ja harvinaisempi suunnitelma.

Ota valmiiksi nestejäähdytteinen prätkä luovuttajaksi. Silloin voit vetää pohjan alle noin 20 mm kupariputkea muutaman kangen syyläriksi. Tällainen systeemi on nimeltään kölijäähdytys. Koneen alkuperäinen nestepumppu saattaisi jopa riittää nesteen kierrätykseen. Varsinkin jos pakarin lämpö menee muuhun systeemiin eli taivaalle.

Vedon järjestäminen potkuriin on sitten vähän monimutkaisempi hommeli.

JuhaL
Viestit: 67
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 30.09.2018 13:39

Kölijäähdytys jää kyllä pois laskuista, mahdollisimman tasanen ja sileä pohja tulos, ei mitää jarruttavia putkia pohjassa :)
Vesijäähdytteinen kone tietysti haussa. Vedon järjestäminen akselille ei ole ongelma :) Kytkin olis tarkoitus koittaa säilyttää, mutta jos sen kans ongelmia, niin jäykäksi vaan.

Mile
Viestit: 1176
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja Mile » 18.12.2018 15:21

Putki peräsinlavan takareunassa on perinteinen ratkaisu kilpahydroissa. Noissa kun ei aina mikään muu osa veneestä edes kosketa veteen, niin mikään muu ei toimi. Kun kerran venettä ei ole tarkoitus jurnuttaa paikoillaan kaislikoissa siimaa vetäen, eikä pitkiä aikoja tyhjäkäynnnillä, vaan tyyliin "hanaa ja kovaa eteenpäin" , niin muuta ei tarvita. Pelkkä raakavesijäähdytys tuolla peräsinlavan skoopilla riittää.

Mulla olisi edullinen kone, 2 litrainen kevytmetallinen AlfaRomeon kone kahdella kaksoiskaasuttimella , n. 130 heppaa, siinä ei koneen perässä ole kytkintä eikä vaihdelaatikkoa kun ne oli taka-akselin yhteydessä, koneessa pelkästään kaaveli ja kiinnitystassut ;; erinomainen tuollaiseen projektiin. Joskus olen netistä löytänyt jutun jonkun herran projektista jossa samanlainen kone oli pienessä hydrossa. Siihen perään kunnolla kupattu kaksilapainen chopperi , niin kyllä lähtee ( ainakin hilseet tukasta).
Mile

Mile
Viestit: 1176
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja Mile » 18.12.2018 15:23

Kuva
Mile

JuhaL
Viestit: 67
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 06.01.2019 19:37

Moi, kiitos vastauksesta!

Juuri tuon tyylin jäähdytys käynyt mielessä, mutta enempää tietoa en vaan millään kyseisestä systeemistä löytäny.
Onko tietoa miten jäähdytysputkistot muuten menee, pakosarjaa ei jäähdytetä, mutta onko öljynjäähdytys tarpeen ja käytetäänköhän tälläsis termostaattia lainkaan?

Oma ajatus tota systeemiä hieman muuttaen olis suljettu kierto ja lämmönvaihdin johon vesi vedetään juuri noin kun edellä mainitsit. Yhtään vaan en tiedä kuinka paljo virtausta saa aikaan ja paljonko tarvitaan. Kokeilemalla se selviää, mutta ei viittis kovin moneen otteeseen tehdä systeemiä kun kaikki osat saa kuitenki ite tehdä :)

Kone tietty vois kiinnostaa, laita yv jos keksit hinnan :)

Mile
Viestit: 1176
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Epätavallista jäähdytystä.

Viesti Kirjoittaja Mile » 06.01.2019 20:20

laitan yv:tä tässä joku päivä, pitää kattoo että löytyy vielä kaikki kilkkeet.

tuosta jäähdytyksestä, ennenmuinoin tollasta kotitekoista raakavesijäähdytystä käytettty manuaalisestikin hanasta säätämällä virtausta. löytyisköhän jonkun mercuiserin käsistä, bensakoneissa oli ainakin ennen aika yleinen mm. perävetolaitteen kanssa. ei tuossa sun kaavailemassa niihin oikein ole eroa kuin skuupan paikka

imevä kumisiipipyöräpumppu olisi hyvä laittaa niin ei lopu kierto vaikka ajaisi hiljaa tyhjäkäynnillä 1" - 1/4" letkukoko varmaan riittävä tolle 120 heppaselle.
matkaahan tuollaisilla vauhtivehkeillä ei kai tule ajettua , jotta ei juuri muuta kuin kone lämpimäksi ja pari vetoa? Muuten olisi kyl syytä panostaa tehokkaaseen jäähdytykseen.
Mile

Vastaa Viestiin