Albin AL-23 vaihteiston/kytkimen säätäminen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
LVH
Viestit: 4
Liittynyt: 02.05.2018 17:47

Albin AL-23 vaihteiston/kytkimen säätäminen

Viesti Kirjoittaja LVH » 06.08.2018 21:28

Ostin keväällä mahonkiveneen, josta löytyy tarkempaa kuvausta kiinnostuneille täällä: https://www.puuvene.net/keskustelu/view ... =2&t=14872

Nyt venettä on pikku laiton jälkeen testattu vesillä reilun kuukauden verran ja koneen sielunelämä on tullut jossain määrin tutuksi.

Ajellessa olen havainnut seuraavat säätötarpeet koneen vaihteistossa/kytkimessä:
1. Kovalla kuormituksella (kaasuvipu yli 2/3 avattuna) eteenpäin ajettaessa veto saattaa loppua ja koneen kierrokset nousevat kun kytkin alkaa ilmeisesti luistaa. Veto palautuu kun kaasua pienentää tyhjäkäynnille. Eteenpäin vaihdetta pitää siis kiristää.
2. Vaihteen ollessa vapaalla potkuri pyörii eteenpäin. Tämä haittaa erityisesti satamassa kun tarvitsee saada potkuri välillä kokonaan pysähtymäänkin. Täysin pysähtynyt asento löytyy kun vaihdekeppiä vie tarpeeksi taakse, lähes pisteeseen, jossa pakki menee päälle. Vaihdekeppi ei kuitenkaan pysy tässä asennossa vaan pomppaa eteenpäin.
3. Peruutusvaihteella toiminta on tahmeinta. Vaihdekeppi menee kyllä peruutusasentoon helposti, mutta itse vaihde nappaa kiinni vasta 2-3 sekuntia vaihdekepin asettamisen jälkeen ja ainoastaan jos kierrokset ovat tyhjäkäynnillä eikä yhtään sen yli. Lisäksi vaihde saattaa pompata vapaalle itsestään. Peruutusvaihde pitää myös lievää rohisevaa ääntä, joka ymmärtääkseni johtuu peruutusvaihteen hammasrattailla toteutetusta rakenteesta.


Kaikkiin ylläoleviin löytyy kyllä mahdollisuus säätää alkuperäisen ohjekirjan mukaisesti: http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pd ... ok_swe.pdf

Kysymys kuuluu kuitenkin, missä järjestyksessä säädöt kannattaa tehdä. Olen ymmärtänyt, että näissä koneissa erityisesti pakin ja vapaan säädöt vaikuttavat toisiinsa. Tavoitteena olisi saada vaihteiston toiminta kuitenkin mahdollisimman sujuvaksi ensin säätämällä ja mahdollisesti tekemällä isommat huollot sitten ensi talvena, jos säädöillä ei saada riittävää tulosta.