D1 20hv ottaa lämpöä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
harri.alen
Viestit: 45
Liittynyt: 01.07.2014 16:08

D1 20hv ottaa lämpöä

Viesti Kirjoittaja harri.alen » 20.05.2018 21:39

Mulla tuotta Volvo Penta D1 20 hv harmaita hiuksia. Lähdöstä koneen lämpöjen noustessa 90 asteeseen, n 2100 rpm, yhtäkkiä huitelee punaiselle. Jossain vaiheessa nostin kierroksia reilusta ja lämmöt palasi 90 asteeseen ja sitten mentiin taas tasaisilla lämmöillä. Joskus auttaa kun laskee kierroksia ihan tyhjäkäynnille, jolloin taas lämmöt tasaiset 90 astetta ja matka jatkuu. Rannassa ilman vetoa tyhjäkäynnillä ja kaasulla lämmöt nousee ja pysyy 90 asteessa. Tänään kävin aamulla kierroksella ja n 1700 rpm kierroksilla ajoin koneen 90 asteeseen, nostin 2100 kierrokseen ja lämmöt punaiselle, laskin 1700 rpm:ään -lämmöt palasi. Sitten puolituntia ajoa 1700 -2200 rpm ihan normaaleilla lämmöillä. Rantaan tullessa 1400 kohdalla taas punaiselle, tyhjäkäynnillä lämmöt taas normaalit - siinä se raksutti rannassa 15 min tasalämpöisenä.
Pari tuntia myöhemmin lähtiessä pois saaresta niin samantein punaiselle , ei auttanut kierrokset eikä kierroksien laskut. n 7 kertaa nousi, sammutin - odotin-käynnistin-sammutin-odotin-käynnistin... ja sitten lämmöt tasaiset rantaan saakka. Rannassa taas lämmöt nousi tyhjäkäynnillä...
Impellerin olen vaihtanut ja vesi kiertää hyvin esisuodattamista koneelle kierrosten mukaan. Termostaatti, kannentiiviste...? Mikä ihme...

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: D1 20hv ottaa lämpöä

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.05.2018 7:02

Temostaatista aloittaisin ja jos oireet jatkuu, niin lämmönvaihtimenkin koeponnistaisin ja putsaisiin. Jos merivesikaivo on sellainen päältä siipimutterillinen, niin heitä se kierrätykseen ja laita vetuksen kaivo. Siipimutterillista on ikaantuessa lähes mahdoton saata tiiviksi, halkemat kannessa ja ajan tuoma muodon muutokse. Jos sulla on S-vetolaitteellinen na siellä alkupetäinen sinisella nupilla hana, niin noilla alkaa tulee myös aikaa täydeen ja ne hajoa pikkumuruisiksi.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

harri.alen
Viestit: 45
Liittynyt: 01.07.2014 16:08

Re: D1 20hv ottaa lämpöä

Viesti Kirjoittaja harri.alen » 21.05.2018 9:29

En ole ennen koskenut termariin - nyt ensimmäinen diesel. Pikku hiljaa pyrin oppimaan ja ilmeisesti kone järjestääkin näitä oppitunteja..

Eli pitänee ostaa uusi termostaatti. Tyhjentää jäähdytysnesteet. Avata termarin luukun kaksi ruuvia. Ottaa levy irti, jonka takana ilmeisesti löytyy termostaatti...

Aika uusi kone , 270 h ajettu.

harri.alen
Viestit: 45
Liittynyt: 01.07.2014 16:08

Re: D1 20hv ottaa lämpöä

Viesti Kirjoittaja harri.alen » 21.05.2018 15:36

Kävin Lauttasaaressa ihan Volvon liikkeessä. Siellä huoltoneuvojan kanssa käytiin ongelmaa läpi ihan hajotuskuvien kanssa. Eiköhän siellä ole roskaa/töhnää vesipumpun jälkeen. Letkut irti ja tutkimaan sekä lämmönvaihtimen pää auki ja sitä rataa, ennenkuin rupeaa osia ostamaan.
Kuulostaa loogiselta, kun välillä vesi kiertää ja sitten ei. Sanoi, että tokihan termostaatissa saattaa olla vikaa, mutta yleensä vika löytyy tuosta vaihtimen päästä. Ei ollut myymässä yhtään osaa ja sanoi, että heidän huoltomies kyllä jeesaa jos vika ei parane.
Ammattimies on ammattimies. Näkee enempi viallisia koneita, vikoja, korjattuja koneita enempi päivässä,kun pitkän linjan veneilijä uransa aikana.
Venerakennus ja tietotaito... facebookissa on kyllä kaikkien tietäjien aarreaitta netissä. Aika monta diagnoosia ja potilas todetaan sairastuneen ainakin kymmenen sairauteen... siis vene. Volvokin onhaukuttu ihan paskakoneeksi monen toimesta.

Katsotaan loppuviikosta, kun pääsee Akan moottoriin käsiksi.

Sekä kaikille tällä foorumilla iso kiitos kaikkille, jotka täällä olette - ilmeisen asialinjoilla. Kiitos, ei jätetä sivua!

Vastaa Viestiin