Dieselin huollosta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Dieselin huollosta

Viesti Kirjoittaja seppo » 02.05.2018 14:57

Terve,

Ajattelin että kysäisempä kattavampaa huoltoa moottorille, kun en täysin varma ole minkälaisia huoltoja tähän on tehty. Veneen ja mukana tulleen Yanmar JH2-UTE 100hp, vuodelta 2000, moottorin ostin vuosi sitten ja viime kesän ajelut meni täysin moitteetta. Tunteja on nyt mittarissa vajaa 900.

Ajattelin että jos aloittaisi ns. puhtaalta pöydältä ja teettäisi nyt vähän laajemman huollon ja sen jälkeen tekisi vuosihuollot itse.

Tarjosivat mulle huoltoa joka maksaisi 2500 € Sisältää perus öljyn + suodattimien vaihdon lisäksi hihnojen ja suuttimien vaihdon. Aiemmassa keskustelussa puhuttiin venttiilien säädöstä mutta osaapa nyt sitten sanoa.

Hinta tuntuu kyllä turhan kovalta kun kone käy kuin enkeli ja vielä näyttääkin päällisin puolin tosi hyvältä.

Mitäköhän kannattaisi tehdä? Ajatus kuitenkin olisi että saisi säilytettyä mahdollisimman hyvänä ja toimintavarmana tämän moottorin jatkossakin, mutta toisaalta ei tarpeettomastakaan huvittaisi maksaa. Onkohan tässä nyt "marmoritiskilisää".

Ainakin jostain toisestakin paikasta ajattelin ottaa tarjouksen. Onko suositella hyviä Yanmarin hallitsevia huoltoja pk-seudulla?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dieselin huollosta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.05.2018 20:00

Kannattaa ehdottomasti kysy toinen tarjous. Suuttimien vaihto ei ole huolto, se on korjaus ja tehdään jos jotain on rikki. Jos hiukan tahtoo varmuutta, niin merivesi vesipumpun stefat ja tarvittaessa kulutusoat kannattais samalla laittaa listalle. Hinhnat, suodattimet, öljyt, ventiilivälysten tarkistukset ja ehkä/tarvittaess/jos on epävarmaa niin polttoaineen siirtopumppu. Noissa ei hirveesti muuta vaurioituu. Pakosaappaan vois avaa, tarkistaa ja putsatta ruosteet pois.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dieselin huollosta

Viesti Kirjoittaja seppo » 03.05.2018 18:17

Jep, kiitti kommenteista!

Sekin mahdollisuus on että teen homman itse, suuttimia ja venttiilejä lukuunottamatta ei vaikuta kovin vaikealta.

Mutta ajatus oli että jos olisin nyt tehnyt kattavamman huollon ammattilaisella. Sekään ei kuulemma käy päinsä että olisin vieressä katsomassa kun huoltoa tehdään.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Dieselin huollosta

Viesti Kirjoittaja danlig » 04.05.2018 10:30

Ei se suuttimien vaihto oo sen kummempaa ku vaikkapa tulppien vaihto

Ei: Ei kai se vierestä kattominen käy päinsä ku hinnassa on ns tyhjää nii paljon 8}

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dieselin huollosta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.05.2018 18:45

Se saako katsoo vieressä tai ei riippuh paljon asentajasta ja myös asjakasta. Jos ei olee tingitty tarkka hintaa ja asjakas maksaa tunnista, niin mä voin vastaa vaikka 1000lle kysymykselle. Mutta jos tingattaan todella tiukaksi aikataulu, niin ei pikein olee sitä hetkeä kouluttaa siinä ohella. Toki kohtelijasta olisi myös hillitsee oma auttaumishimoa siinä ohella. Tuskin kukaan oma emäntän gynekoloogillakaan vieessa kyylää ja välineitä ojentaa vai mitä?
Ja se hinnassa on tyhjää väite on niin tyhmä kun olla vaan voi, tai ehkä tiedämättömyyttä mistä asentajan hintaa tulee. Joskus kannattais ehkä sitäkin miettii enemmän.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dieselin huollosta

Viesti Kirjoittaja seppo » 07.05.2018 21:41

Joo, mä ymmärrän että työstä pitää maksaa kun yrittäjä olen itsekin. Ymmärrän myös sen että asentaja tekee mieluummin homman itsenäisesti ilman taustapiruja, ja että se helposti hidastaa työtä. Toisaalta minä kyllä aion etsiä asentajan joka suostuu siihen että seison vieressä, millä näitä muuten oppii kuin kokeneemmilta? Luettu on kuitenkin eri juttu kuin vierestä juuri omaan koneeseen katsottu. Jotain olisi hyvä itsekin osata.

Tässä tapauksessa Iso osa hinnasta muodostui suuttimista ja niiden vaihdosta. Hommaan tuli myös matka-ajan palkka ja km korvaukset. Näissä olisi ehkä mahdollista säästää ajamalla vene johonkin huoltolaituriin. Samoin "marmoritiskin" tuntihinta on selkeästi kalliimpi kuin muilla, eikä oman kokemuksen mukaan työn jälki ainakaan autoissa välttämättä yhtään parempaa.

Ehkä jätän suuttimien huollon tekemättä Qubikin neuvon mukaisesti, taisit olla oikein alalla? Muutenkin voisin kiinnittää enemmän huoliota noihin mainitsemiisi kohtiin, kiitos vain neuvoista!

Ainiin, myös termostaatin vaihto kuului tähän, mutta senkin vaihto onnistunee itse kokemattomaltakin?

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Dieselin huollosta

Viesti Kirjoittaja danlig » 07.05.2018 21:53

Mitä ite laskin tuohon hommaan niin osat maksaa noin karkeasti 1000€, eli 1500€ jäis sitten töille sun muille hintaa. Mitä nyt yleensä on jotain 50€ luokkaa tuntitaksa ja oisko kilometrit 0.4€/km? Ammattilaiselta pitäisi hoitua öljyn, suodattimien ja suuttimien vaihto helposti kolmeen tuntiin joten siitä tulisi 150€.

Eli nyt kustannus olisi 1150€ minun laskujen mukaan. En tietenkään voi tietää että tuleeko kaveri kuinka kaukaa ja paljon kyseinen henkilö ottaa tuntitaksaa, mutta minusta tuo hinta vain kuulostaa kovalta.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dieselin huollosta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.05.2018 22:42

Kaikki ne työt miyä mainitsit... on silti melko kylmäävä hinta. Kysy kilpailevia tarjouksia ja jos käh hyvä tuuri, niin mä pääseen sun moottria huoltamaan ja opettamaan kädesta pitäen :)
Trmostaatin vaihyo on todella helppoa... ekan pultin katkeamisen saakka. Jos ei ole vuosia vaihdettu, niin kyllä ne 6mm pulyit katkea iloisesti. Sen jälkeen homman vaikeusaste ja pieleen meno mahdollisuudet kasvaa exponentiaalisesti...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin