Kardaanin tukilaakeri veneessä
Lähetetty: 23.04.2018 22:46
Moro!
Heitetäänpäs palloa tännekin seuraavanlaisesta pohdinnasta:
Omassa summalaisessani on n. 2,5 metriä pitkä 25mm rst-potkuriakseli. Perässä kumilaakeri, koneen (23hv mitsu) päässä Python Drive -henkinen painelaakeri/murrosyhdistelmä. Välillä on ollut kahden veistokaaren kohdalla puinen tukilaakeri, elikkäs puinen noin tuuman paksuinen pukki, jonka läpi akseli kulkee vaseliinilla avustetun puun toimiessa liukulaakerina.
Kuten arvata saattaa, ei ratkaisu ole paras mahdollinen, mutta on kuitenkin toiminut nähtävästi vuodesta 1983 näihin päiviin saakka. Kuitenkin viime syksynä, kun pitkän kunnostusurakan päätteeksi sain veneen ensi kertaa itselläni vesille, huomasin akselin ravistavan aika rajusti. Asiaan paneuduttuani huomasin, että taaempi tukilaakeri oli syönyt akselin läpimitasta silmämääräisesti pari milliä pois. Tämä yhdistettynä pitkään, ohueen, ja vieläpä jäykällä jatkolaipalla kahteen osaan jaettuun akseliin, on omiaan aiheuttamaan värinöitä.
Olen siis päättänyt uusia akselin tukilaakerointeineen. Nyt kysymys kuuluukin, onko mitään ongelmaa käyttää tukilaakereina auton kumivaimennettuja kardaanin tukilaakereita? Satuin nimittäin löytämään paikallisesta varaosaliikkeestä Mersun laakereita, jotka olivat 25mm akselille. Autotarvikkeena hinta n. 20€/kpl, venetarvikkeena lähes nolla perään.
Onko noiden käytössä nähtävissä tiedostettua ongelmaa, vai käynkö askartelemaan? Aika monenlaisia vaihtoehtoja täälläkin keskustelussa on vilissyt, mutta kyseiseen ratkaisuun en ole ainakaan itse törmännyt.
Mielipiteistä ja neuvoista kiitollisena,
Eeppo
Heitetäänpäs palloa tännekin seuraavanlaisesta pohdinnasta:
Omassa summalaisessani on n. 2,5 metriä pitkä 25mm rst-potkuriakseli. Perässä kumilaakeri, koneen (23hv mitsu) päässä Python Drive -henkinen painelaakeri/murrosyhdistelmä. Välillä on ollut kahden veistokaaren kohdalla puinen tukilaakeri, elikkäs puinen noin tuuman paksuinen pukki, jonka läpi akseli kulkee vaseliinilla avustetun puun toimiessa liukulaakerina.
Kuten arvata saattaa, ei ratkaisu ole paras mahdollinen, mutta on kuitenkin toiminut nähtävästi vuodesta 1983 näihin päiviin saakka. Kuitenkin viime syksynä, kun pitkän kunnostusurakan päätteeksi sain veneen ensi kertaa itselläni vesille, huomasin akselin ravistavan aika rajusti. Asiaan paneuduttuani huomasin, että taaempi tukilaakeri oli syönyt akselin läpimitasta silmämääräisesti pari milliä pois. Tämä yhdistettynä pitkään, ohueen, ja vieläpä jäykällä jatkolaipalla kahteen osaan jaettuun akseliin, on omiaan aiheuttamaan värinöitä.
Olen siis päättänyt uusia akselin tukilaakerointeineen. Nyt kysymys kuuluukin, onko mitään ongelmaa käyttää tukilaakereina auton kumivaimennettuja kardaanin tukilaakereita? Satuin nimittäin löytämään paikallisesta varaosaliikkeestä Mersun laakereita, jotka olivat 25mm akselille. Autotarvikkeena hinta n. 20€/kpl, venetarvikkeena lähes nolla perään.
Onko noiden käytössä nähtävissä tiedostettua ongelmaa, vai käynkö askartelemaan? Aika monenlaisia vaihtoehtoja täälläkin keskustelussa on vilissyt, mutta kyseiseen ratkaisuun en ole ainakaan itse törmännyt.
Mielipiteistä ja neuvoista kiitollisena,
Eeppo