hurth

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kippo
Viestit: 86
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 07.04.2018 17:46

Hurth merivaihteita löytyy vissiin mekaanisena ja hyraulimallina jos oikein olen ymmärtänyt?
Onko näissä pyörimissuunta merkitty tyyppikilpeen kuten yleensä kytkimissä R ja L vai onko sillä väliä kumpaan suuntaan ajetaan.Kiitos

Avatar
Qubik
Viestit: 712
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.04.2018 18:04

Välityksef eteen ja taakse on merkatth tyyppilpeen.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kippo
Viestit: 86
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 07.04.2018 18:12

Niin näkyy olevan rotatio A ja B,mutta mistä tiedän mikä on nimellis pyörimissuunta

Avatar
Qubik
Viestit: 712
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.04.2018 19:09

Jos ne arvot on yhtäsuuret, niin silla ei ole nimellisuunta. Jos toinen on suurempi, niin se kn yleensa peuurtus.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Qubik
Viestit: 712
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.04.2018 19:18

Hurth vaihteet on ns kytkinpakalla toteutettuja, eli paketti on lineaarinen. Pienissa ei ole pyörimisuunta, se riippuu moottorista, missä vaihde on kii. Oleelline on eteen/taakse vaihteen käyttö, koska peruutusvaihe ei ole kartioilla. Siirtaja vipuu taakse on yleensa eteenpäin ja vise versa. Kätisyydeen määrä siis moottorin pyörimissuunta ja sen mukaan on valitsettava potkuri.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kippo
Viestit: 86
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 08.04.2018 19:05

ok.kiitos

Avatar
ms.venla
Viestit: 632
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18.04.2018 12:06

Mulla on hbw 150 hurth. A välitys eteen 2,63:1 ja B taakse 1.9:1

Avatar
ms.venla
Viestit: 632
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18.04.2018 12:08

Ainakaan tätä 150 kytkintä ei kannata pakilla ajaa, koska silloin teho siirtyy pakki akselin ja hammaspyörän kautta jotka eivät ole tarkoitettu kuormalle. Tää on max 75hv laatikko

Kippo
Viestit: 86
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 18.04.2018 20:15

Joo tätä just hain,että potkuri menee uusiks kun pyörimissuunta vaihtuu.Kiikarissa yks hurth 150 rotatio 2:1.Nykyinen kytkin paragon on 1.5:1 Left

Avatar
ms.venla
Viestit: 632
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19.04.2018 7:12

Jep. Mulla kans kone kiertää vasempaan ja potkuri on RH. Joten potkuria tosiaan joudut vaihtamaan. Noita hurth kytkimiä on harvoin myynnissä, olen itse myös kytännyt tiukemmalla välityksellä olevaa.

Kippo
Viestit: 86
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 19.04.2018 15:00

Harvoin myynnissä ja hinta sen mukainen :P.
erikseen ostettava vielä asennuslevy kytkimen ja kaavelin väliin.Luulis perhana edes sen kuuluvan mukaan

Avatar
ms.venla
Viestit: 632
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19.04.2018 22:11

Juu, se vetolevy maksaa lisäksi vielä 150-160€.
Ostin kerran yhdestä palaneesta moottorista 250€ hurth kytkimen. Olkoon varalla.

Kippo
Viestit: 86
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 09.06.2018 21:01

Vihdoin Fiskari vesillä ja hurth paikallaan. Lienee normaalia tuon kytkimen lämpeäminen niin, ettei kättä kärsi oikeen pitää päällä. Ajoa noin tunti. Jäähdytystähän ei tässä ole

Avatar
ms.venla
Viestit: 632
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13.06.2018 5:52

Kyllä ne tahtoo lämmetä. Ja lisäksi koneesta johtuu siihen lämpöä. Tuohon omaan kytkimeen askartelin jäähdytyksen

Kippo
Viestit: 86
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 13.06.2018 17:27

Joo oli turhan kuuma termari paikallaan.Nyt koneen lämmöt pysyy siinä karvan alle 80 asteen.
Lueskelin tossa noita vanhoja kirjotuksia,kun lämpimäksi ajaessa rupee hurthista kuulumaa "kilinää/sirinää ".
Onkohan ääni mahdollisesti siitä vaihteensiirtäjästä ja haittaako tuo mitään.Vaihteet toimii hyvin.
Öljyt on uudet ja punaset mobil 220

Vastaa Viestiin