Sivu 1/1

Joustavat akselilaipat

Lähetetty: 30.01.2018 21:35
Kirjoittaja Kysyjä
Käytättekö jostavia akselilaippoja vaihteiston ja potkuriakselin liitoksessa?

Mita malleja käytätte, millaisissa moottori/vaihteistoissa? ja millaisia kokemuksia niistä on?

Re: Joustavat akselilaipat

Lähetetty: 30.01.2018 22:53
Kirjoittaja Qubik
Akselistoja kaasaan ja korjaan työkseni, käytän joustolaippoja niin vähän, kun mahdollista. R&D on yl3isin, mitä tulee vastaan. Jos veneen rungossa ei olee merkityävää elämistä, ei joustolaipalle ole tarvetta. Yli 35mm akseleissa siihen 60mm saakka jenkkiveneissa on usein joustolaippa kytkimen iskukuormaa vähentävänä elementtina. Siitä isommat on lähes poikkeuksetta jäykät.
Miksi e käytä? Koska joustolaipat on yleensä rihtauskulman virheiden kompensoimiseksi. Eli moottori ja akseli on rihdattu vääriin toisiinsa. Jos jotain on asennettu vääriin, se pitää asentaa oikein ja tarve joustolaipalle poistuu. Väitettään myös, että se poistaa värinöitä mikä muuten kantautuis akselia pitkin moottorille. Ok, mutta mistä värinat johtuu? Mikä on rikki tai ek ole tasapainossa? Joten taas takaisiin alkuun- mielummin korjattaan rikkinäinen/viallinen kun alettaan sitä kompensoimaan seuraavalla hintavalla palikalla.

Re: Joustavat akselilaipat

Lähetetty: 04.02.2018 13:49
Kirjoittaja Työmies
Qubic kirjoitti täyttä asiaa.

Re: Joustavat akselilaipat

Lähetetty: 16.02.2018 0:04
Kirjoittaja Kysyjä
Qubik kirjoitti:Akselistoja kaasaan ja korjaan työkseni, käytän joustolaippoja niin vähän, kun mahdollista. R&D on yl3isin, mitä tulee vastaan. Jos veneen rungossa ei olee merkityävää elämistä, ei joustolaipalle ole tarvetta. Yli 35mm akseleissa siihen 60mm saakka jenkkiveneissa on usein joustolaippa kytkimen iskukuormaa vähentävänä elementtina. Siitä isommat on lähes poikkeuksetta jäykät.
Miksi e käytä? Koska joustolaipat on yleensä rihtauskulman virheiden kompensoimiseksi. Eli moottori ja akseli on rihdattu vääriin toisiinsa. Jos jotain on asennettu vääriin, se pitää asentaa oikein ja tarve joustolaipalle poistuu. Väitettään myös, että se poistaa värinöitä mikä muuten kantautuis akselia pitkin moottorille. Ok, mutta mistä värinat johtuu? Mikä on rikki tai ek ole tasapainossa? Joten taas takaisiin alkuun- mielummin korjattaan rikkinäinen/viallinen kun alettaan sitä kompensoimaan seuraavalla hintavalla palikalla.
Kumityynyillä oleva moottori värisyttää tyhjäkäynnillä potkuriakselin kautta runkoon vaikka kuinka olisi rihdattu kone kohdalleen, aina moottori tärisee riippumatta potkuriakselin rihtauksesta, varmasti tärinät ovat melkolailla kovempia jos akseliston rihtaus on pielessä.
R&D kovamuovinen ''joustolaippa'' on aika kovaa tavaraa joten se ei luultavasti auta kauheasti.
Ilmeisesti Centaflex tai Vetus Bullflex joustolaipat toimivat paremmin, ja näistä olisikin mukava kuulla käyttäjien kokemuksia

Re: Joustavat akselilaipat

Lähetetty: 16.02.2018 9:02
Kirjoittaja matti
Minulla on R&D, laitoin juurikin vaimentamaan runkoääniä,(senverran kokemusta linjauksesta, ettei sitä varten tarvinnut laittaa).
Kyydissä olijoiden mielestä vene on ällistyttävän hiljainen, joten silläkin on ilmeisesti vaikutusta .

Re: Joustavat akselilaipat

Lähetetty: 16.02.2018 9:40
Kirjoittaja Qubik
En ole tyrmäämässä joustolaippojen käyttäjien kokemuksia. Itse en vaan hyödyn ja hinnan suhteessa koe joustolaipan asentamista järkevänä. Viime kolmen vuoden aikana olen poistanut 6 veneen asennuksesta joustolaipan ja asiakan palauten mukaan tärinöitä on vähemmän kun ennen. Toki siihen on aina liittynyt muitakin töitä saman työn yhteydessä. Kaikki on ollut kyllä guttaberkka venet. Puuvene, kun elää enämmän, saattaa pehmeä laippa ollaa ihan asiallinen apu.
Nyt, kun on venemessut, niin on hyvä hetki mennä hypittaa näit laippoja kourassa. Jo 25 mm akselille tarkoitettu murika painaa melkoisesti. Sen kun laittaa pyörimään niin uskaltaan epäillä, että ne itsestaan on tärinavapaat. Pehmemmat ja kumisemat laipat joutuu välittämään myös melkoista vääntöä. Jos kumia puristaa kasaan toistasataa Nm väänöllä, niin taaseen saatan pienen linjausvirheen lisäksi. Jos nyt venee elää ja ne virheet menee päällekkäin, saa sen mystisen"tietyllä kierrosalueella vatkaa ihan perkeleesti".

Jos vannasputken vesilaakeri on kuminen, niin se on ainoa piste moottorin lisäksi, missä akseli koskee runkoa. Jäykän taliboksin tapauksessa toki boksikin välittää. joten väitän ettei 25 mm akseli metrin parin etäällä olevaa tukipisteen, mikä on kuminen, kauttaa hirveesti välittää värinöitä. Esimerkiksi pakoletku, mikä on liian lähellä moottoria kiinnitetty jäykästi runkoon, välittää enemmän mootorin vapinaa, kun akseli.