Joustavat akselilaipat

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kysyjä
Viestit: 40
Liittynyt: 09.12.2015 3:48

Joustavat akselilaipat

Viesti Kirjoittaja Kysyjä » 30.01.2018 21:35

Käytättekö jostavia akselilaippoja vaihteiston ja potkuriakselin liitoksessa?

Mita malleja käytätte, millaisissa moottori/vaihteistoissa? ja millaisia kokemuksia niistä on?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Joustavat akselilaipat

Viesti Kirjoittaja Qubik » 30.01.2018 22:53

Akselistoja kaasaan ja korjaan työkseni, käytän joustolaippoja niin vähän, kun mahdollista. R&D on yl3isin, mitä tulee vastaan. Jos veneen rungossa ei olee merkityävää elämistä, ei joustolaipalle ole tarvetta. Yli 35mm akseleissa siihen 60mm saakka jenkkiveneissa on usein joustolaippa kytkimen iskukuormaa vähentävänä elementtina. Siitä isommat on lähes poikkeuksetta jäykät.
Miksi e käytä? Koska joustolaipat on yleensä rihtauskulman virheiden kompensoimiseksi. Eli moottori ja akseli on rihdattu vääriin toisiinsa. Jos jotain on asennettu vääriin, se pitää asentaa oikein ja tarve joustolaipalle poistuu. Väitettään myös, että se poistaa värinöitä mikä muuten kantautuis akselia pitkin moottorille. Ok, mutta mistä värinat johtuu? Mikä on rikki tai ek ole tasapainossa? Joten taas takaisiin alkuun- mielummin korjattaan rikkinäinen/viallinen kun alettaan sitä kompensoimaan seuraavalla hintavalla palikalla.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Työmies
Viestit: 6
Liittynyt: 21.07.2017 10:26

Re: Joustavat akselilaipat

Viesti Kirjoittaja Työmies » 04.02.2018 13:49

Qubic kirjoitti täyttä asiaa.

Kysyjä
Viestit: 40
Liittynyt: 09.12.2015 3:48

Re: Joustavat akselilaipat

Viesti Kirjoittaja Kysyjä » 16.02.2018 0:04

Qubik kirjoitti:Akselistoja kaasaan ja korjaan työkseni, käytän joustolaippoja niin vähän, kun mahdollista. R&D on yl3isin, mitä tulee vastaan. Jos veneen rungossa ei olee merkityävää elämistä, ei joustolaipalle ole tarvetta. Yli 35mm akseleissa siihen 60mm saakka jenkkiveneissa on usein joustolaippa kytkimen iskukuormaa vähentävänä elementtina. Siitä isommat on lähes poikkeuksetta jäykät.
Miksi e käytä? Koska joustolaipat on yleensä rihtauskulman virheiden kompensoimiseksi. Eli moottori ja akseli on rihdattu vääriin toisiinsa. Jos jotain on asennettu vääriin, se pitää asentaa oikein ja tarve joustolaipalle poistuu. Väitettään myös, että se poistaa värinöitä mikä muuten kantautuis akselia pitkin moottorille. Ok, mutta mistä värinat johtuu? Mikä on rikki tai ek ole tasapainossa? Joten taas takaisiin alkuun- mielummin korjattaan rikkinäinen/viallinen kun alettaan sitä kompensoimaan seuraavalla hintavalla palikalla.
Kumityynyillä oleva moottori värisyttää tyhjäkäynnillä potkuriakselin kautta runkoon vaikka kuinka olisi rihdattu kone kohdalleen, aina moottori tärisee riippumatta potkuriakselin rihtauksesta, varmasti tärinät ovat melkolailla kovempia jos akseliston rihtaus on pielessä.
R&D kovamuovinen ''joustolaippa'' on aika kovaa tavaraa joten se ei luultavasti auta kauheasti.
Ilmeisesti Centaflex tai Vetus Bullflex joustolaipat toimivat paremmin, ja näistä olisikin mukava kuulla käyttäjien kokemuksia

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Joustavat akselilaipat

Viesti Kirjoittaja matti » 16.02.2018 9:02

Minulla on R&D, laitoin juurikin vaimentamaan runkoääniä,(senverran kokemusta linjauksesta, ettei sitä varten tarvinnut laittaa).
Kyydissä olijoiden mielestä vene on ällistyttävän hiljainen, joten silläkin on ilmeisesti vaikutusta .

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Joustavat akselilaipat

Viesti Kirjoittaja Qubik » 16.02.2018 9:40

En ole tyrmäämässä joustolaippojen käyttäjien kokemuksia. Itse en vaan hyödyn ja hinnan suhteessa koe joustolaipan asentamista järkevänä. Viime kolmen vuoden aikana olen poistanut 6 veneen asennuksesta joustolaipan ja asiakan palauten mukaan tärinöitä on vähemmän kun ennen. Toki siihen on aina liittynyt muitakin töitä saman työn yhteydessä. Kaikki on ollut kyllä guttaberkka venet. Puuvene, kun elää enämmän, saattaa pehmeä laippa ollaa ihan asiallinen apu.
Nyt, kun on venemessut, niin on hyvä hetki mennä hypittaa näit laippoja kourassa. Jo 25 mm akselille tarkoitettu murika painaa melkoisesti. Sen kun laittaa pyörimään niin uskaltaan epäillä, että ne itsestaan on tärinavapaat. Pehmemmat ja kumisemat laipat joutuu välittämään myös melkoista vääntöä. Jos kumia puristaa kasaan toistasataa Nm väänöllä, niin taaseen saatan pienen linjausvirheen lisäksi. Jos nyt venee elää ja ne virheet menee päällekkäin, saa sen mystisen"tietyllä kierrosalueella vatkaa ihan perkeleesti".

Jos vannasputken vesilaakeri on kuminen, niin se on ainoa piste moottorin lisäksi, missä akseli koskee runkoa. Jäykän taliboksin tapauksessa toki boksikin välittää. joten väitän ettei 25 mm akseli metrin parin etäällä olevaa tukipisteen, mikä on kuminen, kauttaa hirveesti välittää värinöitä. Esimerkiksi pakoletku, mikä on liian lähellä moottoria kiinnitetty jäykästi runkoon, välittää enemmän mootorin vapinaa, kun akseli.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin