Jäähdytysvesien kartoittaminen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 04.12.2017 11:30

Noniin taas!

Olenko edes hieman käryllä moottorini ja peräverolaitteen veden kierrosta.. :
- moottori Lantikan 4.0 Diesel H2
- perävetolaite VP270

Eli meneekö homma näin :
- moottorissa oma suljettu jäähdytysvedenkierto jossa siis glykoliseos kiertää moottorin sisäisissä kanavissa vesipumpun avulla, aivan samalla tavalla kuin normi autonmoottoreissa (paisarina tässä jokin Saabin vanha paisari)
- tämä moottorin jäähdytysvesi jäähdytetään merivedellä lämmönvaihtimessa joka on siis tavallaan korvike tuolle autossa olevalle flektille ja ilmavirralle
- merivesi lämmönvaihtimelle tulee pohjan läpiviennin kautta ja merivesipumpun avustamana, käyttövoima pumpulle saadaan kiilahihnalla kampiakselilta

Mitä tekee nuo perävetolaitteen kituset, ottaako ne jäähdytyksen itse perävetolaitteelle (tarviiko se jäähdytyksen?) vai kulkeutuuko sieltä kautta vielä merivettä jonnekin muualle, moottorille?

Kuvia kilvestä:

Onko tämä se josta pitäisi mennä sisäkiertoon jotain, nyt tulpattu?
DSC_0340-2070x2760.JPG

Ja tästäkö tulee ulos, jos sisäkiertoon menisi jotain?
Tuleeko tästä tässä nykyisessä tapauksessa jotain ulos, vai tuleeko kaikki esim pakoputken kautta?
DSC_0339-2070x2760.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 04.12.2017 17:44

Käsittääkseni vetolaitteen jäähdytys toimii sillä, että normaalisti koneeseen menevä vesi jäähdyttää osin vetolaitetta, sekä kun se vetolaitteen alaosa on vedessä niin ohivirtaava vesi jäähdyttää myös.

Ensimmäisessä kuvassa on se työntötanko joka kippaisi moottorin jos se kippilaite olisi kunnossa, sen lätkän alapuolella näkyy se korvake josta em tasapäinen tanko alastyöntyessään kippaa perän ylös. Keskellä ko nokkaa näkyy pakkihaan vapautustangon pää (pyöreäpäinen tappi).

Alakuvassa on letkuyhde johon tulisi vetolaitteesta letku jos otto olisi sieltä, ei tule mitään ulos, on varmaankin tehty sokea sisäpäästään.

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 04.12.2017 18:16

No niimpä niin!
Näytti vaan ihan tulpatulta putkelta tuo työntötangon pää..

Jos ajatellaan sitten tuon talvihuuhtelua niin meneekö tuo merivesipuoli ihan tyhjäämisellä, vaikka sillä vesi-imurilla ja ehkä vesipumpun takakannen avaamisella (vai miten sellainen tyhjätään) vai pitääkö huuhdella glykoleilla ja jättää ne sisään vai laskea tyhjäksi?

Moottorin glykoleistahan voi ilmeisesti vain tarkastaa pakkaskestävyyden, sitä ei pidä tyhjätä?
Mistähän tarkistetaan että siellä ylipäätään on tarpeeksi glykoliseosta, paisarista? Mitään lämpötilaongelmia ei ajokaudella ollut..

Perävetolaitteen huuhtelu sitten varmaan glykoliseoksella vai makealla vedellä ja korvalapuilla.. Eipä siinä sitten hirveästi huuhdeltavaa ole kun kiertokin on katkaistu..?

Kiitoksia taas Matti vastauksesta!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 04.12.2017 19:50

Toisessa osiossa suosittelin glykolien imaisemista merivesijärjestelmään syystä, että näin on varmaa ettei mihinkään putken mutkaan tms jää vettä seisomaan ja jäätymään.

Voi sen tyhjentääkin, tällöin on ehdottomasti avattava se pumpun kansi, ei tyhjene muutoin, sekä varmistuttava ettei mihinkään metalliseen, putki, käyrä, lämmönvaihdin tms jää vettä joka jäätyessään rikkoo, letkut tietysti kestävät.
Kuka lie marinoinut koneesi, on voitu tehdä siten, että vesi valuu pois, tai sitten jää jonnekin jäätymään??????

Aikoinaan tein Mary II:n merivesijärjestelmän siten, että avaamalla pumpun kannen systeemi tyhjeni kokonaan, lämmönvaihtimissa oli riittävä kaato, jne, ei ainakaan koskaan ollut mitään vaurioita.

Sitä peräähän ei ole tarvis mitenkään huuhdella, ainakaan minun mielestä

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 04.12.2017 20:36

Eli varmempi on ajaa glykolit sisään merivesipuolelle koska ei ole mitään tietoa, että onko itsetyhjenevä vai ei..

Eli pohjaventtiilin luota letku irti ja upottaa sen glykolisaaviin ja päräyttää koneen käyntiin, niinkö?
Kuinkahan paljon sitä glykoliseosta pitää olla, riittääkö ämpärillinen 8-10L? Samallahan voi käyttää sen verran lämpimäksi että saa öljyt hieman juoksevimmiksi vaihtoa varten ja sitten ihan loppuvaiheessa ajaa vasta glykolit sisään, voiko näin tehdä? Mites saan sen pumpun toimimattomaksi siksi aikaa kun öljyjä lämmittelen? Pitääkö hihna irrottaa vai ottaa impelleri irti, jos edes on impelleripumppu? Siis kumipyörällä..? Vai kannattaako kierrättää nestettä jonkun puutarhapumpun kanssa vanhassa lasten uima-altaassa niin saisi pumppu koko ajan nestettä.. Lasten allas olisi siinä perän alla keräämässä valuvat vedet talteen ja puutarhapumppu heittäisi ne taas kiertoon suoraan merivesiletkuun? Voisikohan toimia?

Vai tarviiko moottorin edes olla huuhtelua ajatellen käynnissä, voiskohan huuhtelun tehdä ihan pelkällä porakone- tai puutarhapumpulla? Silloin ei vaan ne öljyt notkistu.. Hmmm..

Ompas kysymyksiä.. Koettakaa kestää 8-|

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 04.12.2017 21:39

Käytä kone lämpimäksi vedellä, puutarhaletku, saavi tms , vaihda öljyt, sen jälkeen vielä käytä konetta ja lopuksi glykolit sisään ja seis
se ämpärillinen riittää hyvin,
itse käytän pienessä koneessa(vetus 25hv) 4-5 l, laitan pohjahanan kiinni, ettei mene siitä ulos ja kaadan merivesisuotimen täyteen, käynnistän koneen ja kaatelen lisää ja seis

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 04.12.2017 22:25

Oolrait, kuulostaa hyvältä :)

Osaatko Matti sanoa jotain tästä pumpusta.. Näkeekö jo päältä että onko vaihdettavia osia?
merivesipumppu.JPG
Pilssin tosin voisi siivota kunnolla :-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 05.12.2017 9:31

Näyttää normaalilta Jabscolta, käytännössä kaikki osat ovat vaihdettavia.
Ainakin isompiin on saatavissa korjaussarakin.
Tuohon voi vaihtaa tietysti impellerin, myös kannet,stefat, laakerit.

Jos kansi on kulunut urille, niin hiomapaperi suoralle tasolle ja hankausta, niin urat vähenee.
Takakansi, ainakin isommissa on irtokpl, siis impellerin ja puristuskpl takana, jonka takana on stefat,sen voi kääntää sileä käyttämätön puoli näkyviin.

Jo tuossa kuvassa on yksi kupariputki alamutka joka ei tyhjene irrottamatta, vai onko tyhjennysroppua alhaalla=jäätyy!

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05.12.2017 13:01

Kun konetta ajelee lämpimäksi, niin koneessa voi kierrättää vesijohtovettä. Koneen imuletku ämpäriin, ja siihen puutarhaletkulla vettä. Suoraan pumppuun ei kannata vesijohtopainetta kytkeä. Öljyjä lämmitellessä nyt ei niin valtavan kauan tarvitse konetta lämmitellä, kunhan vähän juoksettuu jos ihan kohmeessa on.

Tein omalle koneelle nämä hommat jo vesillä ollessa. Eli ajoin koneen hanapohjassa kuumaksi. Sitten öljyt kanisteriin koneesta, ja uudet tilalle sekä uusi öljynsuodatin. Sitten pohjahana kiinni ja letku ämpäriin josta glykolit koneeseen. Volvo B18 jossa on lämmönvaihdin riittää ämpärillinen hyvin, ei edes mennyt kokonaan. Antaa koneen imeä, kunnes kaveri näkee pakoputkesta lentävän vihreää nestettä. Olin kovin tyytyväinen, kun ei maissa ollessa tarvinnut enää miettiä koneen käynnistelyä.

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 05.12.2017 14:05

Kuulostaa aika toimivalta systeemiltä 8-|

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 11.12.2017 15:39

Hittolainen.. Ei lähtenyt moottori käyntiin ennen kuin akut sippasivat.. Aika pitkän startin joutui kokeilemaan, ainakin joku 10sek, vaikea arvioida aikaa, tuntui ikuisuudelta. Ehkä kolmannella pitkällä startilla rupesi huomaamaan että akuista rupeaa potku loppumaan.

Jos nyt käy niin etten onnistu huomennakaan akkujen latauksen jälkeen moottoria starttaamaan niin pystyykö ihan tuota starttia pyörittämällä ajamaan glykolit koneeseen ämpäristä, jossa merivesipumpun letku pönöttää?

Öljyjen vaihdosta en ole niin huolissani, ne saa sen verran notkeiksi jotta Öljynvaihtopumppu jaksaa niitä pumpata, vaikka öljypohjaa puhaltimilla lämmittämällä, samoin peräöljyt.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja bonito » 13.12.2017 12:30

Mun mielestäni starttaus ei riitä glykoolien sisään ajamiseen. Käyntiin saa helposti, kun haet apteekista pienen pullon Kamferttitippoja ja pienen lääkeruiskun. Imet n, 10 ml kamferttia ja pruuttaat sen imusarjaan ja starttaan käyntiin, ei kilise ja lyö vastaan, kuten starttipilotilla. Uusi temppu, jos ei ekalla lähde. Mulla on veneessä aina kamferttia kaiken valalta, jos sattuu akku tyhjenemään.

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Jäähdytysvesien kartoittaminen

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 13.12.2017 20:40

Lähti se viimein käyntiin, hemmetin pitkä sahaus ja sitten kun jyrähti niin kukaan ei Naantalissa nähny hetkeen eteensä, sen verran vahvat savut lykkäsi ulos.

Öljyjä en saanut imettyä kuin ehkä 6-7L, varmaan sen verran kallellaan tuo vene että öljyt pakenee jonnekin sivustoille..
Aivan surkea sellainen Motonetin Öljynvaihtopumppu, piti pumpata 3L minuutissa.. Pumppas ehkä litran 20 minuutissa 8-| no on siellä nyt yli puolet uutta tavaraa..

Peräöljyjen vaihto sujui jo ongelmitta.. Sitähän harjoiteltiin jo kesällä. Vedet siellä oli öljyjen joukossa.. Paineistin pumpun avulla koko perävetolaitteen ja suihkuttelin Fairya joka puolelle, mut ei mistään tuntunut kylläkään vuotavan.. outoa..paineetkaan ei laskenut..

Glykolien ajo koneeseen olikin suht haastavaa, yksin.. Samaan aikaan starttaat, katsot saavia että glykolit riittää ja pakoputkea että milloin vihreät Nesteet tulee ulos.
Mutta hyvin se meni, 9L glykolia riitti tuohon hommaan just ja just.

Nyt saa sitten talven aikana ruveta laitteleen paikkoja kuntoon ja tekemään budjettia, että mitä kaikkea tuohon olisi hyvä tehdä.

Ok, kesällä ei ole ollu käynnistyksen kanssa mitään ongelmia.

JES!!!!!!

Vastaa Viestiin