Raakavesijäähdytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 01 Loka 2017 12:45

Tuli tällainen asia mieleen, kun sisävesillä tässä veneilen, niin raakavesijäähdytyskin tulisi kyseeseen, kun tahtoo olla jatkuvia keittämisongelmia näissä vaihdon systeemeissä. Olisiko jollain tietoa mistä voisi hankkia 3-tie termostaatin jolla saisi koneen pelaamaan tarpeellisella lämmöllä. Pitäis saada 45-70 astetta. Sillä lämmöllä tuntuu pelaavan hyvin.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05 Loka 2017 11:18

Vai miten se nyt on tuo kattilakivi järvivedellä ja koneen kuluminen

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05 Loka 2017 15:12

Moi,

Eiks tuommoinen toimi suoraan 90 asteen termostaatilla, kun järvivesi on ihan samaa tavaraa, mikä lämmönvaihtimen sisäpiirissäkin voisi kiertää..? Tietty glykolia siinä ei saa sekaan, mutta liekkö niin pakkokaan. Tää nyt vähän mutuiluna, mutta ihan jopa järkeillen..

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja CC » 06 Loka 2017 00:40

Ei se merivesi ole ongelma, vaan kaikki kiintoaineet, mitä luonnonvesissä on. Järvivedellä matala lämpö on ihan yhtä tarpeen raakavedellä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07 Loka 2017 17:33

Siinä tapauksessa varmaan se 50-60 astetta olis järkevin lämpö. Olen aina ollut siinä uskossa, että kattilakivi koskee vain merivettä.

Maa
Viestit: 121
Liittynyt: 12 Loka 2015 18:21

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja Maa » 10 Marras 2017 20:32

Oli joskus puhetta maahantuojan kanssa ja he puhdistivat raakavesipuolella lämmönvaihtimen kaatamalla oksaalihappoa kiertoon ja antoivat vaikuttaa jonkun aikaa ...
En tiedä miten reagoi alumiinin (lohko,kansi) ...

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11 Marras 2017 10:34

Onko tällaisia alu ja patarauta koneita ollut raakavesijäähdytteisenä?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 08 Joulu 2017 16:05

Onko täällä Volvo tietäjiä paikalla, miten näissä B sarjan bensakoneissa on tämä raakaveden termostaatti. Sulkeeko teemostaatti auki asennossa sen ohikierron suoraan pakoputkeen? Ja toinen kysysmys, onko noissa v-p 2003 sarjan koneissa myös raakavesijäähdytys

Kippo
Viestit: 104
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja Kippo » 08 Joulu 2017 16:15

Mitä minä oon nähny vp 2003 nii on lämmönvaihdin

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 08 Joulu 2017 16:45

Muistaakseni jossain myynti ilmoituksessa oli sellainen 2003, missä ei ollut vaihdinta

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 09 Joulu 2017 11:10

Miten muuten toimii tuollainen 3-tie sekoittaja siis perus lvi säätölaite, jossa on omavoimainen termostaatti, miten se toimisi tuollaisen raakavesikoneen lämmönsäädössä

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16 Joulu 2017 20:10

Onko kukaan rakentanut pakosarjaa auton pakosarjasta, laittamalla kupariputkea siihen ympärille jäähdyttämään?

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja CC » 17 Joulu 2017 03:41

ms.venla kirjoitti:Onko kukaan rakentanut pakosarjaa auton pakosarjasta, laittamalla kupariputkea siihen ympärille jäähdyttämään?
Pointsit yrityksestä, mutta EI riitä. Tietysti voit laitta myös ison sähköflektin hoitamaan ajoviiman hommaa. Aina voi kikkailla, tai sit tehä kunnolla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 17 Joulu 2017 08:17

Siksi kyselenkin, etten tee toimimattomia ratkaisuja. Joku firma netissä myi tuohon koneeseen niitä valmiita pakosarjan laippoja, jos tilaisi ne ja teettäisi metallimiehellä loput.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Raakavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18 Joulu 2017 15:02

Moi,

Oliko tässä vielä puhe Volvon B18/20 -bensakoneesta?

Jos tarvitset siihen pakosarjaa, niin uuttakin osaa on Ruotsista "saatavissa" mukavaan 500 € hintaan. Joku tamperainen myy Tori.fi:ssä pakosarjaa käytettynä. Muutenkin näitä on netissä joitakin tarjolla. Huonokin aihio on parempi lähtökohta, kuin lähteä ideoimaan ihan uusiksi systeemiä.

Volvoja on ollut sekä merivesi- että makeavesijäähdytteisinä. Tietysti parempi olisi ajella suljetulla systeemillä, mutta jos ei muuten pääse vesillle, niin sitten merivesikoneella. Kyllä silläkin pari kesää ajaa varmasti huoletta.

Omassani pasahti pakosarja toissa kesänä reissulla, ja ajelin sitten loppukesän merivedellä. Viime keväänä hitsailin sarjan ehjäksi, ja kesä meni mukavasti taas glykoolilla. Että sekä että tavallaan :D

Vastaa Viestiin