Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Liljon
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Elo 2014 09:54
Viesti
Kirjoittaja Liljon » 24 Syys 2017 22:36
Mitenköhän tuo nyt. Raakavesi moottori muutettu glykoli jäähdytteiseksi. Termostaatin ollessa paikallaan lämmöt ei pysy kurissa vaan huitelee reilussa 100asteessa. Termostaatin kun ottaa pois niin lämmöt ei nouse yli 70asteen..
Eikö jäähdytin jaksa termostaatin 88asteista glykolia jäähdyttää vaan päästää sen liian kuumana takaisin kiertoon mutta sen 70asteisin se ehtii jäähdyttää?
Vai johtuisiko paremmasta kierrosta kun ei ole termaria? Luulisin että jäähdytin ei riitä tuolle moottorille..
Tarkoitus ei ole jättää sitä noin ilman termostaattia vaan hommata sitten isompi jäähdytin mutta ei noita jäähdyttimiä huvikseen viitsisi ostella

-
CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Viesti
Kirjoittaja CC » 25 Syys 2017 02:32
Onko kaikki moottorin osat vaihdettu vastaamaan suljetun kierron jäähyä? Aluperin raakavesijäähyllä on käytetty vähän erilaisia osia.
Mutta jos tuosta nyt saa kiinni, niin jäähdytin on aivan liian pieni, jos ilman termostaattiakin nousee 70 asteeseen. Tai sitten kierrot eivät ole oikein.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
Liljon
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Elo 2014 09:54
Viesti
Kirjoittaja Liljon » 25 Syys 2017 07:10
Kierrot on oikein, samalla tavalla kun muissakin putkijäähdyttimissä. Moottori pitäisi myös osiltaan vastata autonmoottoria.
Tyhjäkäynnillä lämmöt pysyy termostaatin kanssa ~88asteessa siinä missä kuuluukin. Ajossa täysillä kierroksilla siis lämmöt nousee.
Jäähdytin on putkimallinen n.60cm pitkä ja 15cm paksuinen.
-
Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Qubik » 25 Syys 2017 07:40
Jos kaikki muut osat on samat, kun raakavesijäähdytettynä olit, niin on siinä vesikierrossa jotain häikkää. Tuotolta isompi merivesipumppu saatrais auttaa. Onko merivesiletkut ajon aikana kovat tai pystyy kädella puristaa lyttyyn? Jos on merivesipumpun jälkeen kivikovat, on järjestelmässä liikaa vastusta. Minkäs mallinen kokoonpano sulla siellä on ?
-
Liljon
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Elo 2014 09:54
Viesti
Kirjoittaja Liljon » 25 Syys 2017 07:59
Moottori on vanha Chryslerin kutonen.
Siinä ei ole kovinkaan montaa osaa mitä voisi edes muuttaa. Lisätty moottorin vesipumppu, termostaattikotelo, termostaatti ja jotain putkituksia muutin vastaamaan autonmoottoriversiota. Moottorille tein täysremontin(Porautus isommaksi, kaikki laakerit ja oikeastaan kaikki mahdollinen).
Merivesipumppuina on sellainen tupla jabsco joka on sitä luokkaa että luulisi kierron riittävän. Sitäkin on kokeiltu ajaa niin että merivesipumpun vesi pääsee jäähdyttimen jälkeen ulos vapaasti ja vain osa menee pakoputken jäähdytykseen.(Raakavesijäähdytyksessä molemmat meni pakoputkeen)
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 25 Syys 2017 08:17
Onhan siinä jäähdyttimessä vastavirtaus?
=meriveden sekä glykolin virtaussuunnat ovat vastakkaiset
-
Liljon
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Elo 2014 09:54
Viesti
Kirjoittaja Liljon » 25 Syys 2017 08:21
On laitettu niinpäin että kiertää vastakkain.
Mietin sitä että eikö sen pitäisi keittää ilman termostaattiakin jos jäähdytin ei riitä? Moottorin oman vesipumpun luulisi riittävän kierrätään vettä koneessa kun autossakin riittää.
Merivesipumppu on tuollainen
http://www.sherwoodpumps.com/en-us/Prod ... oducts.htm
-
bonito
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja bonito » 25 Syys 2017 10:36
Jos kumisiipipumppu on väljä kannesta ja pohjasta, niin pumpun teho ajokierroksilla heikkenee, kun kumisiipi kavitoi. Käännä kansi ja pohja jos on irtonainen pohjalevy, kuten esim. 88 hp Yanmarissa.
-
Liljon
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Elo 2014 09:54
Viesti
Kirjoittaja Liljon » 25 Syys 2017 10:49
Pumppu virtaa mielestäni hyvin ja sisuskalut näyttää hyvältä. (vettä lentää paineella ulos läpiviennistä kun on kierroksia. Läpivienti on laitettua ainakin aluksi väliaikaisesti jotta ainakaan pakoputki ei ahdista kun kahden pumpun vesi ei sinne änge. Pakoputki jäähtyy hyvin vähemmälläkin vedellä.
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 26 Syys 2017 08:01
Liljon kirjoitti:On laitettu niinpäin että kiertää vastakkain.
Mietin sitä että eikö sen pitäisi keittää ilman termostaattiakin jos jäähdytin ei riitä? Moottorin oman vesipumpun luulisi riittävän kierrätään vettä koneessa kun autossakin riittää.
Merivesipumppu on tuollainen
http://www.sherwoodpumps.com/en-us/Prod ... oducts.htm
Samoin minunkin mielestä, lämpöjen pitäisi nousta jollei jäähdytysteho riitä.
Tuossa Bowmanin listassa pieninkin putkimalli on 240hv koneelle:
http://www.bowman.fi/bowman/pdf/marineh ... angers.pdf
Onhan kokeiltu useammmalla kuin yhdellä termarilla??? Eri lämpöarvoilla? Uusikin voi olla viallinen.
Mielikuva jostain, että oli vahingossa laitettu termari ilman alasulkua joka sulkee koneen sisäisen vedenkierron ja ohjaa koko kierron jäähdyttimeen, tällöin kone ei jäähdy riittävästi
-
Liljon
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Elo 2014 09:54
Viesti
Kirjoittaja Liljon » 26 Syys 2017 13:02
Kiitos listasta. Tuollaista olenkin etsinyt missä näkyisi suoraan mille teholle ne on suunniteltu.
Luulen että se on juurikin tuo gl140.
Olen kokeillut vain yhdellä 88asteen termostaatilla mutta keitin sitä kattilassa ja aukesi joka kerta oikeaan aikaan. Ajattelin hakea jonkin alemman lämpöarvon vielä tilalle.
Lämpötila-anturi oli myös samassa kattilassa ja anturikin näytti oikein.
Saan tällä viikolla testiin ison Alfa Lavalin jäähdyttäjän joten kokeilen sillä toimiiko ollenkaan termostaatin kanssa.
En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella?
-
Warjo
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Viesti
Kirjoittaja Warjo » 26 Syys 2017 14:18
Liljon kirjoitti:Kiitos listasta. Tuollaista olenkin etsinyt missä näkyisi suoraan mille teholle ne on suunniteltu.
Luulen että se on juurikin tuo gl140.
Olen kokeillut vain yhdellä 88asteen termostaatilla mutta keitin sitä kattilassa ja aukesi joka kerta oikeaan aikaan. Ajattelin hakea jonkin alemman lämpöarvon vielä tilalle.
Lämpötila-anturi oli myös samassa kattilassa ja anturikin näytti oikein.
Saan tällä viikolla testiin ison Alfa Lavalin jäähdyttäjän joten kokeilen sillä toimiiko ollenkaan termostaatin kanssa.
En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella?
Kaksitoiminen termostaatti, ylimääräinen lautanen termostaatin alapuolella. Jos koneeseen kuuluu tuollainen, niin sitä ei päidä korvata tavallisella termostaatilla.
Raudassa ei ole raha hukassa...
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 26 Syys 2017 18:48
-
ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Viesti
Kirjoittaja ms.venla » 29 Syys 2017 18:50
Olen kokeillut myös tota tavallista termaria kahdella läpällä olevan tilalle. Keitti, kun ei sulkenut ohikiertoa. Mulla on nyt ilman termaria, uskon että mulla vuotaa korkki paineet ja Siks keittää
-
CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Viesti
Kirjoittaja CC » 30 Syys 2017 01:48
Noh. Voidaan lähteä sellasesta perusolettamasta, että ilman termostaattia tyhjäkäynnillä tai kevyellä kuormalla ajellessa koneen lämpö ei saa nousta korkeammaksi, kuin 30-40 astetta. Jos nousee, niin jäähdytin on riittämätön, tai kierrot väärin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.