Sivu 1/1

Kokonaismassa, kokonaispaino, kokonaiskantavuus

Lähetetty: 23.09.2017 20:15
Kirjoittaja stuuvari
Kokonaismassa, kokonaispaino, kokonaiskantavuus, kantavuus, omapaino, omamassa, aisapaino ja mitä kaikkia niitä vielä onkin. Mitä nuo itseasiassa tarkoittaa. Mitä termiä itse käytätte ja mitä niillä tarkoitatte. Onko tässä virallisia termejä kun tuntuu että trailereita myyvät liikkeetkin käyttää jotain termiä mitä ei oikein kaikki aukene. Tarkoittaako jollekin toiselle myyjälle sama termi jotain hieman toista asiaa.

Jos autolla saa vetää 3500 kg massaa perässä (eli vetomassa lienee?) ja vene painaa 2400 kg.
Millainen traileri silloin pitää olla ja mitä mikin termi tarkoittaa. Traikkuja kun myydään ja kerrotaan vain esim. kokonaismassa niin ei ainakaan minulle kerro minkä kilomäärän päälle saa lastata. Toisaalta jos kerrotaan vain kokonaiskantavuus.

Selvennöksiä

Re: Kokonaismassa, kokonaispaino, kokonaiskantavuus

Lähetetty: 23.09.2017 20:49
Kirjoittaja stuuvari
Lisäkysymyksenä laitan vielä että millä saa vetää jos vedettävää painoa tuleekin yhteensä 3600kg, siis kaikki se mitä perässä tulee. Normi autoja (maasturit) kun myydään vain 3500 kiloon asti, ainakaan nettiauto ei tunne suurempia vetomassoja (oikea termi?). Onko esim. maastureita suuremmilla vetomassoilla. Kuorma-autot on aika isoja pihalle pidettäväksi.

Re: Kokonaismassa, kokonaispaino, kokonaiskantavuus

Lähetetty: 23.09.2017 22:37
Kirjoittaja Eeppo
En osaa ehkä noihin kaikkiin vastata kattavasti, mutta tuohon esimerkkiisi tiivistetysti näin:

Jos auton VETOmassa max 3500 kg, niin silloin trailerin KOKONAISmassa max 3500kg. Jos veneen paino on 2400kg, niin KANTAVUUS täytyy silloin olla VÄHINTÄÄN 2400 kg. Tästä voimme vielä laskea, että trailerin OMAmassa saa olla maksimissaan 3500-2400kg eli 1100kg. Eli aika tosi jämäkkärakenteinen saa olla, että tuo paino täytyy.

Uskoisin, että jos löydät kokonaismassaltaan 3500kg trailerin, sen kantavuus riittää. Toinen juttu on sitten tuo aisapainojuttu - se tarkoittaa käytännössä sitä painoa joka painaa vetokoukkua alaspäin. Toisin sanoen riippuen veneen ja trailerin rakenteesta, aisapaino voi vaihdella paljonkin. Jos on sisäperämoottorillinen vene, ja akselit suht keskellä kärryä, rupeaa traileri "keulimaan", mikä on kaikkien vaarallisin vaihtoehto. Keskimoottoripaatti kärryssä, jonka akselistot on paljon moottorin takapuolella, tekevät kärrystä puolestaan kovin nokkapainoisen, joka ei ole hyvä juttu sekään. Muistelisin, että suositeltava aisapaino on max 50kg tai 2% kärryn kokonaispainosta. Viisaammat oikokoot :))

Toivottavasti tämä jeesasi edes hitusen eteenpäin termiviidakossa.

Eeppo