Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Emputti
Viestit: 30
Liittynyt: 09.12.2013 14:50

Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Emputti » 09.06.2017 15:18

Mikähän voi olla vikana kun kone ei lähde enää käyntiin. Tässä tapahtumakuvaus lyhyesti, mitä on tehty:
-kone sammui ajossa, vedenerottimesta löytyi p*skaa -> se on putsattu ja hienosuodatin vaihdettu
-vaihdoin väliaikaisen irtotankin kiinteän tankin tilalle -> kone saa varmasti puhdasta polttoainetta
-polttoaineputket ruiskutuspumpulta suuttimille on putsattu
-kone on ilmattu useampaan kertaan, ohjekirjan mukaan
-kaksi kolmesta suuttimesta on tarkistettu Tammer-Dieselissä -> kaikki kunnossa (kolmas suutin ei lähde ilman väkivaltaa irti)
-kahden tarkastetun suuttimen kuparitiivisteet on vaihdettu ja tiivisteiden vastakappaleet putsattu varovasti metallipinnalle
-kaikki polttoaineen paluukanavan ruuvien tiivisteet vaihdettu uusiin

-nyt kaksi suutinta vuotaa (ilmansekaista polttoainetta) alapuolelta yläpuolelle, kun sitä koittaa startilla käynnistää
-startti pyörittää konetta ihan normaalisti, mutta ei vaan käynnisty
-omat keinot on nyt käytetty

...saa auttaa...

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 09.06.2017 18:55

En ole diesel enkä ex enkä Pertti, mutta kyllähän tuo kaikesta huolimatta ilmavaivoilta minun korvaani kuulostaa. Se kun ei tiisseli kestä yhtään ilmaa seassa, koska ilman kokoon puristuminen estää suutinta aukeamasta.

Jos et ole vielä kokeillut, niin koita löysätä yhden suuttimen painepuolen putken helmiliitosta, ja pyöritä niin kauan ettei piere enää yhtään ilmaa. Autto ainakin miun edellisessä Perkinssissä, vaikka tiukassa oli käynnistyminen siinäkin.

Toivotaan parasta!

Eeppo

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja eräs » 09.06.2017 22:10

Ilmaongelmaa myös arvaan, tuskin vakavampaa. Koita etsiä vuotokohta.

Itse etsin monta vuotta sammuilun syytä, ja syyksi selvisi löystyvä letkuliitin kiinteässä suodatin jalassa. Sulla ehkä isompi vuoto jos ei edes käynnisty.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 10.06.2017 11:31

Niin ja muistaakseni vedenerottimessa (ainakin cav 296) on mahdollista taiteilla tiivisteet vikajärjestykseen, jolloin varmasti vuotaa. Ei mulle toki käyny niin... 8}

Tsemppiä!

Eeppo

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja matti » 11.06.2017 8:22

[quote="Emputti]

-nyt kaksi suutinta vuotaa (ilmansekaista polttoainetta) alapuolelta yläpuolelle, kun sitä koittaa startilla käynnistää
-startti pyörittää konetta ihan normaalisti, mutta ei vaan käynnisty
-omat keinot on nyt käytetty

...saa auttaa...[/quote]

Mitä tarkoitat, mistä vuotaa???????

Jos suutinputken liitokset vuotaa, niin ei lähde käyntiin kuten olet huomannut, etenkin kun pa on ilmansekaista!

Kuten edellä on jo todettu jossain on ilmeinen ilmavuoto-jos ilmaa kertyy polttoaineeseen, niin vuoto on siirtopumpun imupuolella.
Koneessa näyttäisi olevan jakajatyyppinen ruiskutuspumppu joka on rivipumppua herkempi ilmalle.
Siinä täytyy ilmata myös suutinputket-löysää kaikki kolme putkea suuttimien päästä(liitinmutteria vajaa kierros), starttaa, kun ulos tuleva polttoaine on ilman ilmakuplia, kiristä liitinmutterit, koneen tulisi tämän jälkeen käynnistyä.

Emputti
Viestit: 30
Liittynyt: 09.12.2013 14:50

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Emputti » 11.06.2017 13:22

Kuten kirjoitin jo alkuperäisessä postauksessa, kone on ilmattu jo useamman kerran. Eilen se ilmattiin vielä tankilta suutinputkille asti. Vedenerotin on ohitettu, nyt kun siinä on irtotankki väliaikaisesti. Eli polttoaine menee tankilta suoraan siirtopumpulle ja siitä eteenpäin.
Siirtopumpun testasin eilen ja se toimii normaalisti. Kävin kaikki liitokset läpi tankilta suuttimille ja mitään vuotoja en niissä havainnut. Oma arvaus on tällä hetkellä se, että ruiskutuspumppu ei syystä tai toisesta anna riittävää painetta polttoaineelle. Onko se levinnyt tai onko siinä roskaa, sitä en tiedä. Mahtaakohan tässä koneessa olla ruiskutuspumpun edessä vielä suodatin (hienosuodattimen jälkeen), sen koitan selvittää nyt. Jos jostain löytyisi mittari, jolla mitata ruiskutuspumpulta lähtevä polttoaineen paine, niin se varmaan kertoisi pumpun kunnon...

Emputti
Viestit: 30
Liittynyt: 09.12.2013 14:50

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Emputti » 11.06.2017 14:33

Taisin keksiä missä vika: Olen todennäköisesti asentanut ruiskutuspumpulta lähtevät suutinputket väärin takaisin, kun se oli irti puhdistusta varten. Eli pumppu painaa kyllä löpöä putkeen, mutta putki vie sen väärälle sylinterille. Täytyy käydä tämä tarkastamassa paikanpäällä...

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 11.06.2017 22:59

Kyllähän se putkien vikajärjestyskin jonkin verran käynnistyvyyteen vaikuttaa, toivotaan että vika löytyy siitä... :))

En tarkoittanut viesteissäni osoittaa, että epäilen sinun käsittäneen ilmaamisen väärin. Olen vaan ymmärtänyt, että kaikki ohjekirjat eivät anna riittävää konstimäärää kaiken ilman pois saamiseksi, Bukhia sen paremmin tuntematta. Ja toisaalta kun viestissäsi kerroit jostain vuotavan ilmansekaista polttoainetta, niin silloihan polttoaineen seassa on edelleen ilmaa, ja sitä se ei toimiakseen kestä.

Jää siis vielä nähtäväksi, missä vika on, mutta toivon sen löytyvän pian!

Eeppo

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja CC » 12.06.2017 2:10

matti kirjoitti: Koneessa näyttäisi olevan jakajatyyppinen ruiskutuspumppu joka on rivipumppua herkempi ilmalle.
Asia on kyllä käsittääkseni juuri toisinpäin...

Ei ole ihan yksi tai kaksikaan kertaa, kun tämmöistä on tapahtunut sen takia, että polttoaine onkin vettä. Kaikki on ilmattu, ja nestettä tulee joka paikasta, mutta ei lähde. No, ei lähde, kun vesi ei pala. Ei se silti välttämättä tätä tapausta koske.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja matti » 12.06.2017 6:21

Joissain syöttöpumpuissa on suodin tuloputken banjoliittimessä.

Emputti
Viestit: 30
Liittynyt: 09.12.2013 14:50

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Emputti » 12.06.2017 10:58

Ei ollut putketkaan syynä käymättömyyteen, niitä kun ei pysty väärin asentamaan ilman väkivaltaa. Tänään saan toivottavasti erään moottorimiehen katsomaan konetta, jospa hän keksisi syyn.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18.06.2017 23:10

Kokeile pilotilla sitä käyntiin. Luultavasti liittyy polttoaine ongelmaan. Itse ilmaan niin että suutin putket löysälle ja startilla pyörittäessä kiristää putket. Voihan pumppuun myös tulla vika niinku mulla oli. Anto väärin ainetta kun oli keskipakosäädin jumissa.

Emputti
Viestit: 30
Liittynyt: 09.12.2013 14:50

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Emputti » 20.06.2017 23:38

Syy selvisi - kannen tiiviste oli palanut, menee huomenna vaihtoon. Männät, sylinterit ja venttiilit olivat kunnossa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 25.06.2017 23:29

Onneksi ei pahempaa. Tiedän yhden koneen joka ei sammuttuaan enää pyörinyt ollenkaan, siinä oli kannentiiviste palanut ja jäähdytysvedet oli männän päällä, siksi ei pyörinyt

Emputti
Viestit: 30
Liittynyt: 09.12.2013 14:50

Re: Bukh DV36 sammui ajossa, eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Emputti » 12.03.2018 20:46

Laitan tänne vielä ne lopulliset kuulumiset, eli mitä tapahtui...

Loppupeleissä irroitin koneen ja toimitin sen Vammalan moottorikoneistamoon, jossa siihen tehtiin remontti, aika iso sellainen. Vika selvisi, kun kone purettiin: Kannen vesikanavat olivat tukkeutuneet ja aiheuttivat kannen tiivisteen palamisen ja yhden männän tuhoutumisen. Rempassa koneeseen vaihdettiin yksi mäntä, kaikkiin uudet männänrenkaat, sylinteriputket hoonattiin, venttiilit hiottiin ja kansi oikaistiin. Pakosarjan- ja kannentiivisteet uusittiin ja kampiakselin laakerit vaihdettiin. Palvelu oli erinomaista ja ammattitaitoista, suosittelen paikkaa mieluusti.
Koneen kotiuduttua takaisin veneeseen, ehdimme sillä vielä loppukesän seikkailuihin :)

Uutta kautta innolla odottaen!

Vastaa Viestiin