Yanmar 3GM30F ilmavaivat
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12.05.2005 15:18
- Paikkakunta: Helsinki
Yanmar 3GM30F ilmavaivat
Moi!
Mahtaako muilla olla kokemuksia Yanmar 3GM30F:n ilmavaivoista? Ongelmana on siis se, että kone piti viime kesänä ilmata käytännössä aina ennen käynnistystä, paitsi jos moottori oli ollut seis vain pari tuntia. Käytännössä startti ikään kuin meinasi hyytyä ja joskus hyytyikin, jos ei ilmannut huolellisesti. Startti kävi toissa kesänä huollossa, jonka mukaan siinä ei ole vikaa. Sähkökin vaikuttaisi kulkevan asianmukaisesti akulta startille, vaikka mitään en olekaan mitannut.
Pari viikkoa sitten uusin kaikki polttoainelinjan banjoliitosten kuparitiivisteet samoin kuin sen merkillisen mutkalle taivutetun metalliverkkopäällysteisen letkunpätkän pumpun ja hienosuodattimen välillä. Varmistin ja uusin myös kumiletkujen liitokset. Näistä tempuista huolimatta käynnistyminen on ollut kiusallisen hataraa ilman ilmaamista.
Tänään huomasin, että uusi metalliverkkoletku tihkuu dieseliä. Tarkoittanee sitä, että myös ilma pääsee väärään suuntaan. Voisiko syy olla siinä ja mikä ihmeen virka tuolla verkkoletkulla mahtaa olla? Olisiko syytä korvata se normaalilla polttoaineletkulla? Vai onkohan ongelma jossain ihan muualla? Männävuosina kone lähti aina kuin palmun alta.
Kaikista vinkeistä kiitollisena,
Mikko
Mahtaako muilla olla kokemuksia Yanmar 3GM30F:n ilmavaivoista? Ongelmana on siis se, että kone piti viime kesänä ilmata käytännössä aina ennen käynnistystä, paitsi jos moottori oli ollut seis vain pari tuntia. Käytännössä startti ikään kuin meinasi hyytyä ja joskus hyytyikin, jos ei ilmannut huolellisesti. Startti kävi toissa kesänä huollossa, jonka mukaan siinä ei ole vikaa. Sähkökin vaikuttaisi kulkevan asianmukaisesti akulta startille, vaikka mitään en olekaan mitannut.
Pari viikkoa sitten uusin kaikki polttoainelinjan banjoliitosten kuparitiivisteet samoin kuin sen merkillisen mutkalle taivutetun metalliverkkopäällysteisen letkunpätkän pumpun ja hienosuodattimen välillä. Varmistin ja uusin myös kumiletkujen liitokset. Näistä tempuista huolimatta käynnistyminen on ollut kiusallisen hataraa ilman ilmaamista.
Tänään huomasin, että uusi metalliverkkoletku tihkuu dieseliä. Tarkoittanee sitä, että myös ilma pääsee väärään suuntaan. Voisiko syy olla siinä ja mikä ihmeen virka tuolla verkkoletkulla mahtaa olla? Olisiko syytä korvata se normaalilla polttoaineletkulla? Vai onkohan ongelma jossain ihan muualla? Männävuosina kone lähti aina kuin palmun alta.
Kaikista vinkeistä kiitollisena,
Mikko
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08.05.2014 12:17
Re: Yanmar 3GM30F ilmavaivat
Emmä siitä verkosta tiiä, mutta näen kuvassa 2kpl klemmaria jotka näyttää sellasilta mistä ilma tykkää uida välistä. On muuten kokemusta vieläpä yanmarissa(kin) ongelmasta tollaisten klemmarien kanssa
ps. Kokeile oikeita letkukiristimiä, tai kaksinkertaista klemmarien määrä per liitos(Pultit osoittamaan erisuuntaan toisiinsa nähden).
pps. Oikea ratkaisu tähän ongelmaan olisi teettää oikeat hydrauliikkaletkut prässiliitoksilla, mutta ylempi keino välttää.
ps. Kokeile oikeita letkukiristimiä, tai kaksinkertaista klemmarien määrä per liitos(Pultit osoittamaan erisuuntaan toisiinsa nähden).
pps. Oikea ratkaisu tähän ongelmaan olisi teettää oikeat hydrauliikkaletkut prässiliitoksilla, mutta ylempi keino välttää.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Yanmar 3GM30F ilmavaivat
Eiköhän siellä ilmavuoto jossain ole, tai sitten siirtopumpun vajaatoimintaa. Noita letkunkiristimiä on ihan turha syyttää, kyllä ne tuollaisen paksuseinäisen letkun kanssa toimii ihan hyvin. Jos ne vaan on kiristetty.
Startin "hyytyminen" on pahasta dieselille, se ei lähde, vaikka kaikki on kunnossa, jos se pyörii liian hiljaa. Huollossa käynyt startti ei ole tae ehjästä startista... Ja ehkä olisi syytä käydä läpi kaikki starttiin liittyvät johdot ja liitokset.
Startin "hyytyminen" on pahasta dieselille, se ei lähde, vaikka kaikki on kunnossa, jos se pyörii liian hiljaa. Huollossa käynyt startti ei ole tae ehjästä startista... Ja ehkä olisi syytä käydä läpi kaikki starttiin liittyvät johdot ja liitokset.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Qubik
- Viestit: 1063
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Yanmar 3GM30F ilmavaivat
Yleinen vika näissä on vuotava ilmausruuvin tiiviste moottorissa kiini olevan suodattimen päällä ja sen saman suodattimen vääränlainen kiristys. Sen suodattimen kiristysmutteria kiristaessa kuppiosa ei voi pyörii mukaan millimetriakaan. jos se loppuvaihessa pyörähtää mutterin mukaan, niin se tahtoo venyttää O rengasta senverran, että vuotaa ilmaa. Kolmanneksi yleisin vika noissa on se, että kiristettaan banjopultteja, no * ehkä on löysää*. No ei ne itsetään löystyy, mutta kierteet saa pilalle ja banjon venymään joten liitos ei ole tiivis.
Muuten sitä viimeistä epäilleen sun tapauksessa myös.Banjot ylikiristetty eikä puristaa kuparibrikka tasaisesti ja vuotaa letkua pitkin pilssiin.
Muuten sitä viimeistä epäilleen sun tapauksessa myös.Banjot ylikiristetty eikä puristaa kuparibrikka tasaisesti ja vuotaa letkua pitkin pilssiin.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Yanmar 3GM30F ilmavaivat
Ilmausta voi hepottaa, kun hommaat apteekista pienen pullon Kamferitippoja ja 20 ml:n lääkeruiskun, kun ruiskauttaa Kamferia ilmaputsariin puolen ruiskun verran ja starttaa, moottori ilmaa itse itsensä, ainakin mun kokemuksieni mukaan. Kamferissa ei ole kuin pieni osa starttipilottien eetterimäärästä, kone lähtee käyntiin kolisematta. Tietenkin ilmavika pitää korjata, muistan lukeneeni joskus, että siirtopumpun vivun akselitappi oli väljä siirtopumpun rungon reikään, en muista oliko Yanmar kyseessä. Mulla on paatissa aina varalla Kamferia ja ruisku.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12.05.2005 15:18
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Yanmar 3GM30F ilmavaivat
Kiitos vinkeistä. Sähkönkulun ja dieselsuodattimen kupin liikkumattomuuden kiristettäessä olenkin varmistanut, mutta Qubikin mainitsema banjojen liikakiristys voi olla totista totta...
Mutta vielä ei selvinnyt verkkoputken perimmäinen ajatus. Onko se vain tavallista letkua kestävämpi ratkaisu pa-pumpun paineiden perään?
Mutta vielä ei selvinnyt verkkoputken perimmäinen ajatus. Onko se vain tavallista letkua kestävämpi ratkaisu pa-pumpun paineiden perään?
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12.05.2005 15:18
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Yanmar 3GM30F ilmavaivat
Pititipä myös kysyä, kuinka paljon banjoja saa kiristää, sikäli kuin sitä pystyy netissä selittämään.
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 09.03.2016 16:30
Re: Yanmar 3GM30F ilmavaivat
Mulla yanmar 2gm20f ja itellä oli pa-kalvo väljä. Samaa vikaa oli. Eikä jaksanut ilmata enää käsipelillä. Kun sitten tein uuden kalvon ja asensin sen paikallleen niin huomasin että pa pumpun kansi oli kiero. Jouduin laittamaan liimalla kiinni jotta ei vuoda. Roiski sivulle päin ja vuoti aivan kuin olisi ollut letkuvuoto.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Yanmar 3GM30F ilmavaivat
Joko ilmavaivat on historiaa????
Noista metallikudospäällisistä letkuista huonoja kokemuksia!
Noista metallikudospäällisistä letkuista huonoja kokemuksia!
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 09.03.2016 16:30
Re: Yanmar 3GM30F ilmavaivat
joo. tänä vuonna on ajeltu n.20h ja toiminut sen puolesta ihan hyvin ja lähtee käymään ilman pitkää vetoa. vaikka olisi seissyt viikon.
Banjojen kiristyksiin on joku momentti ohjekirjassa.
Banjojen kiristyksiin on joku momentti ohjekirjassa.