Sivu 1/1

Volvo B18/20 pakosarjan paikkailua

Lähetetty: 28 Maalis 2017 10:02
Kirjoittaja MÖsteri
Hei,

Nyt on Volvosta pakosarjan vesivaippa puhki. Kone jäähtyy normaalisti makeavesi-glykoliseoksella lämmönvaihtimen avulla. Viime kesänä kävi kuitenkin niin, että glykolit poistuivat pakoputkeen. Jotta matka saattoi jatkua kotiin, piti järjestellä putket siihen malliin, että merivesi jäähdytti koneen ja pakosarjan.

Nyt olisi aika alkaa etsimään reikää. Veikkaan, että vika on taaimman sylinterin pakokanavan juuressa, koska sen liitosta kollektoriin on aiemminkin jouduttu paikkailemaan. Mutta jos reikä ei sieltä löydy, niin täytyy etsiä syvemmältä.

Millaisia konsteja mahtaa olla pakosarjan vesivaipan tutkimiseen? Taskulamppu + peili tietysti johonkin saakka. Ilmeisesti reikä on melko suuri, sillä vedet häipyivät todella nopeasti uudestaan kokeillessa.

Tulevan paikkauksen jälkeen kannattaisi varmaan kokeilla tiiveys pienellä paineistuksella.

Re: Volvo B18/20 pakosarjan paikkailua

Lähetetty: 09 Huhti 2017 22:51
Kirjoittaja MÖsteri
Hei,

Noniin, tässä vaalivalvojaisten aikana on hyvä hetki päivittää kuvia "potilaasta".

Re: Volvo B18/20 pakosarjan paikkailua

Lähetetty: 09 Huhti 2017 22:54
Kirjoittaja MÖsteri
Ja vielä pari kuva lisää.

Viimeisessä kuvassa näkyy varsinainen vika, eli taaimmassa pakokanavassa vesivaippa vuotaa sisään. Kuvien ottamisen jälkeen rälläköin koko pakokanavan pois, jotta saa paremman työtilan puikottaa reikä kiinni. Uuden kanavan teko pitäisi olla melko helppo juttu.

Re: Volvo B18/20 pakosarjan paikkailua

Lähetetty: 09 Huhti 2017 23:05
Kirjoittaja MÖsteri
Ja lopuksi vielä pieni kaavio, miten tuo vekotin periaatteessa toimii, ollessaan ehjä..

Lämmönvaihdin on putkimallinen Bowman /vast, joka tulee tuohon kiinnikkeeseen imusarjan alle. Pystytorni toimii paisuntasäiliönä, ja sinne tulee ylempään putkeen (pun nuoli) kuuma jäähdytysneste Volvon termostaatin takaa. Siinä alempana olevaan pienempään putkeen valuu ilmeisesti aina osa vedestä, eli vaikka termari olisi kiinni.

Jos kukaan ei muuta tiedä, niin väitän ja uskon tämän kokonaisuuden olevan Taalintehtaalla Ovakolla tehty ns "firaabelina" 1980-luvun alussa. Moottori on asennettu uutena 1983 Chouaniin.